Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Torde alltså bli 8990 bland "lågpris" webretail, känns på tok för dyr...
Hos Cyberphoto är kameran prissatt till 9490 kr (bra hus), så din gissning stämmer nog ganska bra.

Samma butik tar 6490 kr för 450D och 8990 kr för Nikon D90.

Kan man förvänta sig samma pris-cykel på 500:an? På 8 månader sänktes priset med 25%...för att sen gå upp i pris lagom till ny modell.
Prisökningen den senaste tiden beror nog bara på att den svenska valutans värde sjunkit kraftigt.
 
Megapixelutvecklingen kommer bara att fortsätta så det är ingen idé att brusa upp för det. Är fullständugt övertygad om att sensorerna dessutom bara blir bättre och bättre på brushantering - även om det ibland gått lite för fort i tillverkningen.
De finns nog ingen ny sensorgeneration som är sämre än föregående genereration brusmässigt trots pixelökningen. Problemet är att den mindre pixeln förstoras mer, vid 100% bildgranskning, på en bildskärm än den större pixeln. Man ser på den mindre pixeln med en mycket kraftigare lupp m.a.o.

Vid en utskrift i samma storlek från båda är det precis tvärt om och en fördel till den mindre pixeln.

Många nämner DYR optik som krävs...kan hända i dagsläget men objektivutveckligen i mellansegmentet lär ju inte stå still heller. Ny teknik kommer ge oss prisvänliga gluggar som kan utnyttjas på större (läs fler megapixlar) sensorer utan kvalitétsförlust. Pro gluggarna kommer också att bli bättre för att matcha ännu fler pixlar and so on....tycker det inte är något konstigt alls. Annat än att vi får köpa ny optik allteftersom men det gör vi ju ändå så det var ju skitsamma :)
Att byta objektiv bara för pixelökningen är bortkastade pengar därför att de allra flesta av dagens objektiv fixar upplösningen på en 15 Mpix APS-C-sensor och mycke mer.
 
Du får sluta att använda skärmen som pingisracket! :)

Själv har jag vridbar display på en Sony videokamera och på en Powershot S2 IS, båda sitter kvar.

*skrattar* Ja, antar det. Min nuvarande vidrokamera sitter iofs skärmen kvar på - antar att man måste lära sig vara en aning försiktig med dem.
 
Kan ju inte annat än hålla med om att priset hamnade lite väl högt. Men det är klart, med 799 USD så hamnar man kring 6700 SEK. Men för nått år sedan hade det givit kanske 4400 SEK... :)
Sen är det lite udda att Scandinavian ligger ca 500kr under Cyber.

För en småbarnsförälder som aldrig hinner med att fota det man skulle vilja, utan mest tar barn och familjebilder så är det ett klart bra alternativ med video.

//TH
 
Det var efter k20d som de beslutade detta.

Jag har själv en k20d idag. Jag är jättenöjd, men jag skulle gärna ha sett den med 12 mp istället. 14,6 är inte nödvändigt.

Problemet är att 15.1 mp kräver canons absolut dyraste optik för att göra sig rättvis. Och den teoretiska skillnaden mot en 12megapixelkamera är väldigt liten.

Är det värt att behöva invistera i optik för 30 000kr för att få en skillnad som knappt syns i en A2 utskrift?

Förbasktat trevligt med rakryggade omdömmen om sin egenköpta pentaxkamera. Från en så mycket ung man också,inte så vanligt att någon vill ge kritik åt kanske sitt favoritmärke. Vänl.Bengt.
 
Varför är det så viktigt för så många att det just är sensorns upplösning och inte optiken som sätter gränsen?

Hur kan det bli sämre av att förutsättningarna för en högre upplösning finns?

Hade det varit bättre om optikens upplösning alltid hade begränsats av huset???

Optik går ju inte göra hur vass som helst, där kommer det alltid finnas en begränsning. Därför är det väl vettigt om inte husen begränsar ytterligare eller?

Varken brus eller dynamiskt omfång eller annat blir ju bättre på helbild för att pixlarna är färre.

Grejen är väl den att både hus och optik sätter gränsen tillsammans. Ta bort lite begränsning från den ena och totalen blir bättre även om det råkade vara den andra som begränsade mest.
 
Det roliga är egentligen nu när det kommit en serie kameror till bra pris canons 300D-450D att fler blir intresserad av fotografering.

Ni som har familj och barn kanske har reagerat på att vid luciafiranden skolavslut etc etc har det blivit en hel del som skaffat sig canons 350D eller 450D och konkurerande fabrikat, det komiska är att alla har enbart kitobjektivet 18-55 vilket innebär en helvetes trängsel framför gruppen av barn som blir förskräckta av alla blixtrar a la papparazzi på röda mattan själv står man på en bänk en bit bort med ett vanligt enkelt 75-300 objektiv i 2500-3000 kr klassen.

Sist var på julfirandet då det kom fram en förälder med 450D + kitobjektiv och frågade vilken proffskamera man hade jag hade den föregående modellen svarade jag (är 400D) jasså fick jag till svar men kikade då på objektivet ja man kan byta objektiv sa jag och kanske du oxå kan kika efter ett för kompletterande till din nämnde då tamrons 28-750 2,8 och kanske ett tele 75-200 eller 75-200 eller nåt svarade jag.

Poängen är att folk tänker bara på att det ska bli bra bilder eller bättre bilder och att det blir roligare kanske enklare om inte annat om man kompletterar med några objektiv, annars går det nästan bättre att bara han digital kompaktkamera
 
Måste säga att jag är lite besviken över 500D. Hade velat ha mer innovation och mindre inkrement. Blir snarare sugen på en Nikon D90 för att få "nåt nytt" jämfört med min 450D, synd att man köpt in sig hårt i Canonsaker bara :(

Blir intressant att se hur 15MP sensorn tas emot, det var rätt delade meningar om 50D's.
 
Jag har knäckt en på min privata och minst en på förra jobbet... Så nog går det knäcka dem allt. Fast iofs var det Sony - andra tillverkare kanske har rejälare lösningar på videosidan?!

Intressant synpunkt men det tycks vara extremt personberoende. Somliga har problem med att prylar går sönder för jämnan och för andra (mig inkluderat) går aldrig något sönder. Det har nog med nån slags försiktighetsuppfattning att göra, motorik mm.
Samma sak med att somliga råkar ut för allehanda närmast osannolika olyckor titt som tätt och andra sällan gör det.
Off topic...men roligt ämne(?)
 
Frågan är hur många pixlar behöver man och till vad? Det är ju dock ingen nackdel som jag ser det med många pixlar.

Jo det är det. Pixlarna har alltid ett litet mellanrum. Andelen outnyttjad sensoryta ökar med ökat antal pixlar.
Dessutom blir jpg-bilderna så förbannat stora, helt i onödan.

Det finns miljoner inlägg om det här på Fotosidan.
 
Det roliga är egentligen nu när det kommit en serie kameror till bra pris canons 300D-450D att fler blir intresserad av fotografering.

Ni som har familj och barn kanske har reagerat på att vid luciafiranden skolavslut etc etc har det blivit en hel del som skaffat sig canons 350D eller 450D och konkurerande fabrikat, det komiska är att alla har enbart kitobjektivet 18-55 vilket innebär en helvetes trängsel framför gruppen av barn som blir förskräckta av alla blixtrar a la papparazzi på röda mattan själv står man på en bänk en bit bort med ett vanligt enkelt 75-300 objektiv i 2500-3000 kr klassen.

mera ord

Ja, nu råkar jag ha en 450D och kom fram till att bland mina 5 objektiv så passade 18-55 bäst på Lucia. Där och då. En förälder på vårt lilla dagis är fotograf till yrket så han lyxade till med 17-55/2.8. Du tycker att ditt 75-300 var ett bättre val och att folk blev impade av dig. Ok. Men ser inte komiken på samma sätt som du.

Fast ett fenomen kan jag hålla med om lite grann, "fototrängsel", fast här var det proffset som stod för det. Själv ville jag ta lite stämningsfulla mörkerbilder utan blixt. Fast på nästan alla såna bilder fastnade proffsfotografens 580EX's röda AF hjälpränder eftersom mina slutartider var långa. Hur gjorde du?
 
Woo. Jag är superpeppad på 500D. Efter att ha börjat på en 350D sen till en 30D och nu till en 5D så blir det alltså en 500D också. Jag kommer filma sommaren i 720p!

Och ni som klagar på 15MP, förstår inte hur ni tänker? Högre upplösning ger ju en helt nya möjligheter i redigeringen. Möjlighet att klippa på roliga sätt, göra panoreringar i time-lapse videor och allt möjligt kul. Minne är ju billigt och blir bara billigare så att filerna blir stora är väl inte lönt att klaga på.

Just det. Lite länkar till videomaterial också: http://www.gizmodo.com.au/2009/03/canon_rebel_t1i_handson_50ds_sensor_1080p_vids_899_-2.html och http://robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9973-9976
 
Minne är ju billigt och blir bara billigare så att filerna blir stora är väl inte lönt att klaga på.
Storleken på filerna påverkar inte bara minnesutrymmet, utan kanske framförallt så kräver det mer kraft av datorn och bildbehandlingen blir långsammare.
 
Ang datorkräm, så länge man inte arbetar i ett närmaste professionellt flöde där man har ett flertal bilder uppe samtidigt är det inga problem med 15mp på en vanlig "svenssondator". Min bärbara kostade för ett par år sedan 10 000kr (man får en motsvarande idag för runt 6, stationär betydligt mindre än så) och den har inga som helst problem att redigera RAW-bilderna från min 5D mk II i 21mp. Fler än två och den får det lite tungt, då får man börja stänga ner program i bakgrunden.

Tycker det är intressant att se riktningen Canon väljer med denna. Det gör det ju om inte annat tämligen klart att 1000D verkar gått bra nog för att Canon ska välja att fortsätta med den serien som instegsmodell och därmed rikta om xxxD-serien som ett slags sub-prosumermodeller med lite mer prestanda än vad de tidigare haft.

Misstänker även att Canon blivit lite skrajsna av D90 :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.