Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Anser man att vridbar skärm är bra så oki, men int fan håller det i verkligheten. Sony försökte i 20 år att få det att hålla i videokamror, men lyckades aldrig. Rörliga delar håller inte på utsidan av kamerahus - hela idén är lika galen som idén att filma med en DSLR. Videokamera kallar det som har veka flipskärmar och kan filma...

Dom vridbara skärmana verkar ju hålla på Olympus kameror i allafall.
Även dom tiltbara skärman på Sonys kameror verka hålla så nog finns det konstruktioner som är hållbara o klarar av att sitt på en d-slr.
 
Anser man att vridbar skärm är bra så oki, men int fan håller det i verkligheten. Sony försökte i 20 år att få det att hålla i videokamror, men lyckades aldrig. Rörliga delar håller inte på utsidan av kamerahus - hela idén är lika galen som idén att filma med en DSLR. Videokamera kallar det som har veka flipskärmar och kan filma...

Vad är det som inte håller i Sonys vikbara skärmar? Vi har själva haft flera videokameror med vikbara skärmar som användts ungefär en gång i veckan och håller fortfarande bra!
Vikbar skärm är en stor fördel om man vill fota makro eller om man vill slippa att lägga sig raklång ner på marken för att få en låg vinkel. Då kan man använda både Live View och skärmen tillsammans. Eller för att ta självporträtt är det ju suveränt.
Och gillar man inte den vikbara skärmen så får man väl bara låta den vara infälld hela tiden, ser inte problemet.
Att påstå att det är en nackdel med en kamera som man inte ens själv är intresserad av att köpa (?) är väldigt konservativt och ålderdomligt tänkade! Tycker att du är väldigt kritisk och klagar på många olika saker här i fomumet, oftast utan en bra stil heller.
 
Vridbar skärm är bara en nackdel och toppdisplay helt nödvändigt om det skall vara en kamera och inte en leksak... Filmning är precis som för många pixlar ett bra sätt att sälja på trots att det är fullkomligt onödigt för de flesta användarena.

Alltså, innan den första "kameran" med toppdisplay dök upp på marknaden fanns inga riktiga kameror. Antingen försöker du driva med oss övriga eller också menar du allvar. Är det det senare som gäller är det bara att beklaga.
 
De som förringar filmfunktionen hos 5d mark 2 har inte förstått vilken kvalité de går miste om. Jag anser den vara av yppersta proffsklass hanterad på rätt sätt. Testa själv med stativ och med L-optik. Jag vet hur outstanding bild du kan få. Jag har nyligen gjort ett större dokumentärjobb. Vi använde oss av en 5d mark 2 samt en panasonic hd-kamera i 45 tusenkronorsklassen. Det är en fröjd att se hur väl 5d står sig i jämförelse. Vid mörkare situationer har panasonic inte en chans. Jag konverterar filerna i procoder till 25 fps och redigerar utan problem.
Till er som klagar säger jag bara. Testa och bedöm förutsättningslöst. Kameran är grym både på stillbild och film.
Bilden kan lagga vid hastig panorering, visst men det gjorde även panasonic-videokameran.
Peace
 
Själv tycker jag min 400D är för pluttig att hålla i. 40D med batterigrepp är perfekt i storlek.
Men då har jag den till att fotografera med, främst, inte bara bära omkring. Ska jag bara bära är det bättre med mobilkameran. Den duger inte att fotografera med, men den är lätt att bära.

:)

När jag skaffade min 40D med BG behöll jag min 400D och monterade av batterigreppet på den. Nu delar jag 400:an med min son, ibland väljer jag den när man skall bort på fest och vill ha lite bilder.

Något som jag gärna skulle se på nästa DSLR är en blixt som har någon form av vridfunktion. Det borde väl inte vara alltför knepigt? Då skulle en instegs DSLR verkligen bli den perfekta partykameran!
 
:)

Något som jag gärna skulle se på nästa DSLR är en blixt som har någon form av vridfunktion. Det borde väl inte vara alltför knepigt? Då skulle en instegs DSLR verkligen bli den perfekta partykameran!

Bra tänkt, men blixten måste isåfall vara mycket starkare om den ska orka ge indirekt ljus. Det skulle bli en ganska stor klump ovanför sökaren...
 
Bra tänkt, men blixten måste isåfall vara mycket starkare om den ska orka ge indirekt ljus. Det skulle bli en ganska stor klump ovanför sökaren...

Ja, det är säkert en av anledningarna till att det inte sker. En annan är väl att en fungerande lösning skulle minska försäljningen av externa blixtar. ;)
 
Varför ser man så ofta dessa provocerande inlägg om att kameror är "leksaker" för att det är si eller så beskaffade?

Räcker det inte med att säga "Personligen tycker jag en toppdisplay är nödvändigt"? Precis som Fredrik gjort i inlägget ovan.

Själv tittar jag aldrig på toppdisplayen på min 40D - gör det då kameran till en leksak? Min 400D saknar toppdisplay - då är det alltså en leksak. Då måste väl jag förringas från intresserad amatörfotograf till en barnslig fjant som leker med leksaker varje gång jag väljer min 400D istället för min 40D som verktyg.

Jag har full respekt för att många vill ha en toppdisplay. Jag trodde man kunde förvänta sig samma respekt tillbaka för de personer som klarar av att hantera sin kamera utan en sådan.

Fasntastiskt väl beskrivet.=)

Jag har oerhört svårt att förstå varför man fnyser åt uppdateringar och nya finesser, så länge de inte hamnar i vägen för något annat

Vad 500D anbelangar ser det väl ut ungefär som man väntade sig.Själv kommer jag nog inte uppdatera min "leksakskamera" förrän 50D får en efterträdare.
 
Ja, det är säkert en av anledningarna till att det inte sker. En annan är väl att en fungerande lösning skulle minska försäljningen av externa blixtar. ;)

Bra med nya ideer. varför inte dubbla blixtar, istället för toppdispley. ingen omöjlighet, behövs ingen jätteklump som smäller upp då. /Bengt
 
Vridbar skärm är bara en nackdel

Vridbar skärm är väl ingen nackdel? Man behöver ju inte vrida på den om man inte vill... ;)

Fotar man från låga höjder eller ovanför huvuden på folk, så är det guld med vridbar skärm, det har man ju märkt sedan länge med videokameran. Hoppas vi får det till systemkamerorna också.
 
Får man det bara att hålla så vore det smidigt vid macrofoto faktist, men tja - om det inte blir tåligt så är det nog bättre med fast skärm ändå - vid staisk fotograaftering kan man ju koppla in datorn och då har man ju en lösning ändå.
 
Någon som sett ett riktpris?
Gissar att den kommer att säljas parallellt med 450D under en övergångsperiod, och den kostar runt 6500:-, så själv gissar jag på 8000:- för nya 500D.
 
$1000 översatt till svenska pengar med lite moms och sådant blir väl strax över vad en 450D kostar men mindre än vad en 40D kostar.
 
Senast ändrad:
Jag är lite besviken måste jag säga.
* Filmfunktionen är inte speciellt kul med bara 20bps i full HD. Hur AF fungerar vet jag inte.
* 15 megapixlar är överdrivet mycket för en målgrupp som främst visar bilderna på sin skärm eller TV (som max har 2 megapixlar upplösning) och som sällan beskär bilderna (fotosidans medlemmar är knappast representativa för målgruppen ifall ni tycker annorlunda). Det hade varit bättre att satsa på stöd för högre ISO.
* $1000 motsvarar ca 10.000 kr i Sverige med svensk moms och känns alldeles för dyrt. Nivån är tillbaka på vad 300D kostade en gång i tiden.

Men det är säkert en bra kamera i övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.