elbe
Avslutat medlemskap
Jag säger att om man råd med att köpa canon toppklass optik så har man även råd med prisskillnaden mellan 500d och 50d
50d är ju en mer avancerad kamera med högre serietagning och lite rubustare hus. En bättre kamera i det stora hela.
Det är egentligen oviktigt. Det som upprör är att släppa en instegs/nybörjarkamera med 15MP när 99,9% av dess kunder inte har det behovet. (att skriva ut A1-A0 storlek på sina utskrifter)
Hur stora är de största utskrifterna du brukar göra och hur ofta gör du detta?
Du får råd att köpa dyrare L-objektiv om du köper en 500D istället för en 50D...
Vad sen olika personer har behov av är väl eg en helt annan fråga än pixelmängden. Canon m.fl. säljer ju faktiskt instegskameror 10 Mpix än för de som tycker de räcker...dessutom är de ju billigare. Så de urvalet finns ju för de som behöver och nu finns en instegsmodell på 15 Mpix för de som behöver...aldrig fel!
De jag skriver ut är ofta i A2 och A1- format.
Ett exempel nedan från en 8 Mpix (350D) kamera där jag skurit ut de jag ville skriva ut, den ljusare delen. Det räckte till en A2 i knappt OK resultat. Hade jag haft 15 Mpix att skära ur hade utskriften blivit bättre. Man kan även se det som att längden på mitt teleobjektiv hade ökat...kanske en "besparing" att väga in oxå...