Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger att om man råd med att köpa canon toppklass optik så har man även råd med prisskillnaden mellan 500d och 50d

50d är ju en mer avancerad kamera med högre serietagning och lite rubustare hus. En bättre kamera i det stora hela.

Det är egentligen oviktigt. Det som upprör är att släppa en instegs/nybörjarkamera med 15MP när 99,9% av dess kunder inte har det behovet. (att skriva ut A1-A0 storlek på sina utskrifter)

Hur stora är de största utskrifterna du brukar göra och hur ofta gör du detta?

Du får råd att köpa dyrare L-objektiv om du köper en 500D istället för en 50D...

Vad sen olika personer har behov av är väl eg en helt annan fråga än pixelmängden. Canon m.fl. säljer ju faktiskt instegskameror 10 Mpix än för de som tycker de räcker...dessutom är de ju billigare. Så de urvalet finns ju för de som behöver och nu finns en instegsmodell på 15 Mpix för de som behöver...aldrig fel!

De jag skriver ut är ofta i A2 och A1- format.

Ett exempel nedan från en 8 Mpix (350D) kamera där jag skurit ut de jag ville skriva ut, den ljusare delen. Det räckte till en A2 i knappt OK resultat. Hade jag haft 15 Mpix att skära ur hade utskriften blivit bättre. Man kan även se det som att längden på mitt teleobjektiv hade ökat...kanske en "besparing" att väga in oxå...
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    68.7 KB · Visningar: 915
Okej, då fick jag det bekräftat.

Det viktiga är att sälja. Inte att vi konsumenter ska få det bästa resultatet.?! Jag tycker det låter konstigt även om du har helt rätt i det du säger.
Canon är ett vinstdrivande företag och ingen ideell förening så det är väl inget konstigt?

Att plåta med färre pixlar är inte möjligt vad jag vet. Jag vet att man kan ställa in så att man bara får 8mp upplösning, men kameran andvänder fortfarande hela sensorn och man får fortfarande de negativa effekterna med för många pixlar. dvs. Mer bildbrus, krav på optiken m.m.

:)
Nej, det stämmer inte, när man använder 8Mp läget så blir både upplösningen mindre (kraven på optiken minskar) och bruset minskar i samma grad.

Trycker man ihop pixlarna till färre pixlar så minskar både upplösning och brus, det påverkar även skärpeintrycket positivt.
Vilket alltså är det som sker i 8Mp läget på 500D.

Du kan givetvis göra samma sak efteråt om du så önskar i ett bildbehandlingsprogram, men du slipper en massa jobb och processen blir snabbare och mindre utrymmeskrävande.
 
Senast ändrad:
Jag stör mig som f*n när de bara skriver "filma i full HD". De låter som en försäljare på Elgiganten som snackar.
Vill man ha detaljerad info om fotobiten så ska de väl åtminstone finnas info om vilket format som kameran spelar in video i ? Är det h.264 eller ?

Oavsett vad, så undrar jag vad man ska ha för nytta och filma i 1920x1080 och få 20 bilder / sek ?
Satte de bara dit den funktionen för att kunna skryta om att 500D kan filma i "super megaupplösning"?
 
Förvånansvärt många lättstörda typer det finns. Bara för att det kommer en ny kamera på marknaden. Hur reagerar ni när det verkligen gäller?
 
Förvånansvärt många lättstörda typer det finns. Bara för att det kommer en ny kamera på marknaden. Hur reagerar ni när det verkligen gäller?

Jag tycker du ska ta det som något positivt, för då har man antagligen inte något viktigt att reta upp sig på och det är väl bra?
 
....
Enda anledningen till fler pixlar nu, skulle vara om upplösningen överstiger den man kan få ut från ett objektiv (gissningsvis 30MP för APS kamera), då skulle man kunna ta bort A-filtret helt, och därmed få knivskarpa bilder direkt ur kameran, utan efterskärpning.

För att låta diffraktionen (överlåta AA-filtrets uppgift på objektivet) ersätta AA-filtret helt behövs teoretiskt en 24x36-sensor på ca 500 Mpix (1,3 mikrometers pixelstorlek vid bl 4.0). Motsvarar ca 200 Mpix i APS-C format...

Vi har nog en bra bit kvar av "megapixelracet" och den som hoppar av nu är nog rökt!

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=30448212

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=31386243
 
För att låta diffraktionen (överlåta AA-filtrets uppgift på objektivet) ersätta AA-filtret helt behövs teoretiskt en 24x36-sensor på ca 500 Mpix (1,3 mikrometers pixelstorlek vid bl 4.0). Motsvarar ca 200 Mpix i APS-C format...

Det var som värst, ja, då är det en bra bit kvar tills vi får bort AA-filtret...
 
Är lite nyfiken på en sak, som jag hoppas ni Canon-användare kan svara på:

Vad tycker ni om att Canon har slopat "hjulet" på baksidan?

Vet att det är en lite konstig fråga, men hjulet har ju nästan varit det som gjort Canon - Canon! Eller har jag fel?

Tycker personligen inte att det är något alls spännande med den nya modellen, det enda som vore nått är isåfall om ISo på 12800 verkligen presterar bra!
 
Är lite nyfiken på en sak, som jag hoppas ni Canon-användare kan svara på:

Vad tycker ni om att Canon har slopat "hjulet" på baksidan?

Vet att det är en lite konstig fråga, men hjulet har ju nästan varit det som gjort Canon - Canon! Eller har jag fel?

Tycker personligen inte att det är något alls spännande med den nya modellen, det enda som vore nått är isåfall om ISo på 12800 verkligen presterar bra!

Hjulet finns på x0D, alltså "semiproffs" segmentet.
 
Tycker personligen inte att det är något alls spännande med den nya modellen, det enda som vore nått är isåfall om ISo på 12800 verkligen presterar bra!
Jag tycker det fanns en del spännande saker.

* Möjligheten att korrigera för vinjettering individuellt för olika objektiv.
* Kraftigt förbättrad LCD.
* Möjlighet att ställa in brusreduceringen i olika nivåer eller helt stänga av.
* Expenderat ISO-omfång.
* Snabbare serietagning.
 
Frågan är vilket objektiv som känns bäst att ha till, kan tänka mig att ett kitobjektiv eller Sigma 18-50 2.8 låter en del från autofokusen vilket kan vara störande om man filmar, kanske 17-85 blir en storsäljare?
Jag tycker manuell fokus funkar strålande under filmning. Kraven på exakthet i skärpa är inte lika höga som för stillbild och snabbheten och kontrollen (så inte kameran låser fel föremål) blir viktigare. Gör det dock lite svårt att zooma och fokusera samtidigt.

Angående ljud så bör du koppla ur IS:en från 17-85:an om du tänker använda 500D:s mic som ljudkälla. Tyvärr så finns det ingen ingång för extern mic för att komma bort från högljudda objektiv.
 
Megapixelutvecklingen kommer bara att fortsätta så det är ingen idé att brusa upp för det. Är fullständugt övertygad om att sensorerna dessutom bara blir bättre och bättre på brushantering - även om det ibland gått lite för fort i tillverkningen.

Många nämner DYR optik som krävs...kan hända i dagsläget men objektivutveckligen i mellansegmentet lär ju inte stå still heller. Ny teknik kommer ge oss prisvänliga gluggar som kan utnyttjas på större (läs fler megapixlar) sensorer utan kvalitétsförlust. Pro gluggarna kommer också att bli bättre för att matcha ännu fler pixlar and so on....tycker det inte är något konstigt alls. Annat än att vi får köpa ny optik allteftersom men det gör vi ju ändå så det var ju skitsamma :)
 
Ungefär samma pris som Nikon D90 då?

Ja som av en lustig händelse?!

Tittade på Cyberphotos prisförändringar på 450D som introducerades till 7295 (och 500D nu till 9490)

Prisfall (och ökning igen) hos Cyberphoto på systermodellen 450D;

2008-01-30 7295 :- (intropris)
2008-05-12 6990 :-
2008-06-10 6490 :-
2008-07-25 6390 :-
2008-08-28 5775 :-
2008-10-02 5490 :- (lägsta)
2009-01-26 5990 :- (smart drag av Canon att justera uppåt?)
2009-03-09 6490 :- (dagens pris)

Kan man förvänta sig samma pris-cykel på 500:an? På 8 månader sänktes priset med 25%...för att sen gå upp i pris lagom till ny modell.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.