Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
De vridbara displayerna som finns på videokamerorna/kamerorna känns som en av de bättre mekaniska konstruktionerna. Jag skulle nog vara mer skeptisk till hållbarheten angående detaljer som luckor till minneskort, batteri. Vad gäller filmfunktionen så är den ovärdelig för vissa reportagefotografer. En bekant som jobbar frilans med mycket uppdrag åt en nyhetssida på webben använder filmfunktionen på sin 5D Mark II rätt ofta. Af är inte så viktigt för honom eftersom han ofta filmar saker som bränder eller bevakar rättegångar, inbrottsreportage o dylika orörliga motivtyper. Han gick och kånkade dubbelt tidigare med en Canon XM2. Han tycker att Canon 5D Mark II är överlägsen i bildkvalitet jämfört med den förra XM2.
 
* 15 megapixlar är överdrivet mycket för en målgrupp som främst visar bilderna på sin skärm eller TV (som max har 2 megapixlar upplösning) och som sällan beskär bilderna (fotosidans medlemmar är knappast representativa för målgruppen ifall ni tycker annorlunda). Det hade varit bättre att satsa på stöd för högre ISO.
Högre än 3200 ordinarie och 12800 utökat? 3200 är helt okej tycker jag.

* $1000 motsvarar ca 10.000 kr i Sverige med svensk moms och känns alldeles för dyrt. Nivån är tillbaka på vad 300D kostade en gång i tiden.
Hm.. man får nog inte glömma att en del av poängen med att släppa nya modeller är att hålla priserna uppe. Även om jag inte ser det här som en sådan modell (eftersom den har rätt många nya funktioner) så behöver de ju inte ännu en modell runt 5000 kr. 450D finns ju kvar och de vill ju inte konkurrera med sin egen 1000D som ju faktiskt är en egen serie. Så jag tycker prissättningen är logisk och rätt - mellan 1000D och 50D.

Sen får man väl hoppas på att priserna sjunker till normalnivå snart igen. Min 40D (endast hus) som jag köpte för 7000 spänn före jul kostar 700 kronor mer nu - tre månader senare, och som mest har jag för mig att den har varit uppe i 8500 kronor. Prisjakts graf verkar inte funka just nu så jag kan tyvärr inte backa upp priset.
 
Där har du en poäng - hur är det egentligen med hållbarheten? Iofs så har min vridbara skärm på videokameran hållit i fem år nu. Dålig hållbarhet kanske inte är något större problem, vad vet jag?

Jag har knäckt en på min privata och minst en på förra jobbet... Så nog går det knäcka dem allt. Fast iofs var det Sony - andra tillverkare kanske har rejälare lösningar på videosidan?!
 
Ganska logisk spec tycker jag. Skillnaden mot 1000D blir påtaglig. Jag tycker kameran visst borde rikta sig till målgruppen intresserad fotoamatör, typ medlem på fotosidan. För den som bara vill ha en systemkamera så finns ju 1000D.

Det är väl 50D som blir lite trängd nu, det måste nog till en uppdatering av den ganska snart.

Någon som har en uppfattning om vad 20 b/s innebär kvalitetsmässigt på film? Blir det synbart "hackigt"?
 
Jag har knäckt en på min privata och minst en på förra jobbet... Så nog går det knäcka dem allt. Fast iofs var det Sony - andra tillverkare kanske har rejälare lösningar på videosidan?!

Du får sluta att använda skärmen som pingisracket! :)

Själv har jag vridbar display på en Sony videokamera och på en Powershot S2 IS, båda sitter kvar.
 
Gnällhörnan

Hejsan på er,

Jag kan inte begripa varför denna sida besitter så mycket gnäll.

Man skall se positivt på allting, annars så blir det negativt eller hur.

Jag tycker att kameratillverkarna gör ett bra jobb till att försöka tillfredställa våra önskemål.
Canon har ruskigt bra kameror som inte förtjänar dessa klagomål.

Ex : 1 Ds mkIII har har fått en massa skit.
Info: igår så gjorde jag porträttfoto i ISO 1250 med min 1ds mkIII
och jag kan bara säga ,, fy fan vilka bra bilder det blev.

Till alla er som inte insett detta: Kontakta tillverkaren och hjälp dem med info till en bra kameramodell.

Eller så gillar man bara läget.

ELLER HUR

VH Johnny
 
1080/20p OCH 720/30p

Kameran filmar ju i 30fps om man klipper upplösningen till 720p. Om man sedan kollar hur otroligt dåligt Nikon löste filmläget i D90 så tror jag att vi har en vinnare i 500D.

Jag kommer iaf ta hem en till butiken och testa den ordentligt.
 
Toppdisplay är knappast en nackdel, bara ganska onödig eftersom exponeringsinfo visas på två andra ställen. Den som fotat Liveview med vridbar display vet att det ger helt nya fotomöjligheter, men det kräver förståss att man tänker i lite nya banor. Möss till datorer ansågs som leksaker av många som tyckte PCn var färdigutvecklad 1988.

Men å andra sidan, det kanske kommer datorer till möss, i framtiden!
 
Missnöjd!

Skönt att se att Canon inte drar sig ur megapixelkriget.

dvs. dyrare kameror, som behöver pissdyra L-objektiv.

Något som 500d's målgrupp inte har råd med.

Effekten blir att fotografer köper 500d med kit-objektiv och får sedan väldigt mjuka bilder som man sedan är missnöjd med.

Olympus och Pentax har gått ut med att man har nått megapixelracets slutpunkt, och att man istället kommer att fokusera på att göra bra kameror.

Canon borde förstår att 15.1 MP i ett litet kamerahus för nybörjar/amatörfotografer inte är en bra lösning.

Hatar att kameratillverkarna skiter i resultaten hos fotografer så länge de kan trycka ut marknadsföring och lura folk att köpa mer än vad man behöver.

Jag tryckte ut en kristal-skarp A2 bild från min 8Mp kompakt-canon-kamera för en månad sedan.
Hur många av oss här skriver ut större än A1 utskrifter?


Är det någon som inser att vi blir lurade eftersom vi måste köpa canons bästa optik för att få nytta av upplösningen.

Har man råd med dessa objektiv köper man en 50d och inte en 500d.

Mvh Emil
 
Olympus och Pentax har gått ut med att man har nått megapixelracets slutpunkt, och att man istället kommer att fokusera på att göra bra kameror.
Det där blir ju roligt att följa. Visst har du rätt i att behovet av fler pixlar inte är så stort för den verkliga kvalitén men det är ju kunderna som köper. "Hur många pixlar har din kamera?" är ju en vanlig fråga man hör.
Så nog tror jag Olympus och Pentax förlorar på att inte hänga med i pixelracet.

Frågan är hur många pixlar behöver man och till vad? Det är ju dock ingen nackdel som jag ser det med många pixlar.
 
Pentax har också klart dragit sig ur megapixel racet, K20D har ju faktiskt en halv megapixel mindre och det gör under!

Att 500D skulle få 15.1 MP var väl föga oväntat, med tanke på 50D, det var väl just vid 50D släppet man blev lite förbryllad.

Tycker annars 500D verkar vara en kanon kamera för de som vill släpa runt på lite mindre. 720 video är varmt välkommet, då det lätt kan bli tungt att redigera film.

Frågan är vilket objektiv som känns bäst att ha till, kan tänka mig att ett kitobjektiv eller Sigma 18-50 2.8 låter en del från autofokusen vilket kan vara störande om man filmar, kanske 17-85 blir en storsäljare?

Verkar bli en fin kamera, men aningens dyr här i Sverige verkar det ju som tyvärr.
 
Kanske, kanske inte

Det där blir ju roligt att följa. Visst har du rätt i att behovet av fler pixlar inte är så stort för den verkliga kvalitén men det är ju kunderna som köper. "Hur många pixlar har din kamera?" är ju en vanlig fråga man hör.
Så nog tror jag Olympus och Pentax förlorar på att inte hänga med i pixelracet.

Frågan är hur många pixlar behöver man och till vad? Det är ju dock ingen nackdel som jag ser det med många pixlar.

Ja det ska bli roligt att följa. Det är faktiskt sant som du säger.
Hur många pixlar har din kamera är en vanligt ställd fråga.

Jag tror att man kanske förlorar på det till en början, men tänk dig den dagen då folk börjar inse hur vi blir lurade angående megapixel.

Det är ingen nackdel med många pixlar. 10-12 megapixel är jättemycket men fortfarande bra. Däremot förlorar vi mycket på att köpa en högmegapixel kamera om vi absolut inte har det behovet. (99.9% av 500d's kunder kommer inte ha det behovet)

Vi får större bildfiler, högre krav på optik, dyrare kameror och inte speciellt mycket bättre bildkvalitet. Vad vinner vi?

Jag tyckte det var jäkligt skönt när olympus produktchef gick ut med att ISO och bildkvalitet var viktigare än megapixelantal. Det kommer från en person som vet vad han talar om (annars jobbar man inte som produktchef).
Pentax gick in lite på megapixelracet också men jag är glad att öven de har tagit sitt förnufft till fånga.

Nu väntar vi på canon..
 
Håller med..dock:

Pentax har också klart dragit sig ur megapixel racet, K20D har ju faktiskt en halv megapixel mindre och det gör under!

Att 500D skulle få 15.1 MP var väl föga oväntat, med tanke på 50D, det var väl just vid 50D släppet man blev lite förbryllad.

Tycker annars 500D verkar vara en kanon kamera för de som vill släpa runt på lite mindre. 720 video är varmt välkommet, då det lätt kan bli tungt att redigera film.

Frågan är vilket objektiv som känns bäst att ha till, kan tänka mig att ett kitobjektiv eller Sigma 18-50 2.8 låter en del från autofokusen vilket kan vara störande om man filmar, kanske 17-85 blir en storsäljare?

Verkar bli en fin kamera, men aningens dyr här i Sverige verkar det ju som tyvärr.

Det var efter k20d som de beslutade detta.

Jag har själv en k20d idag. Jag är jättenöjd, men jag skulle gärna ha sett den med 12 mp istället. 14,6 är inte nödvändigt.

Problemet är att 15.1 mp kräver canons absolut dyraste optik för att göra sig rättvis. Och den teoretiska skillnaden mot en 12megapixelkamera är väldigt liten.

Är det värt att behöva invistera i optik för 30 000kr för att få en skillnad som knappt syns i en A2 utskrift?
 
Man är ju onekligen lite intresserad av vilken datorutrustning som står hemma hos den genomsnittslige 500D-köparen? Med tanke på att de nu skall börja redigera 1080p HD-video...
 
Skönt att se att Canon inte drar sig ur megapixelkriget.

dvs. dyrare kameror, som behöver pissdyra L-objektiv.

Något som 500d's målgrupp inte har råd med.

Effekten blir att fotografer köper 500d med kit-objektiv och får sedan väldigt mjuka bilder som man sedan är missnöjd med.

Olympus och Pentax har gått ut med att man har nått megapixelracets slutpunkt, och att man istället kommer att fokusera på att göra bra kameror.

Canon borde förstår att 15.1 MP i ett litet kamerahus för nybörjar/amatörfotografer inte är en bra lösning.

Hatar att kameratillverkarna skiter i resultaten hos fotografer så länge de kan trycka ut marknadsföring och lura folk att köpa mer än vad man behöver.

Jag tryckte ut en kristal-skarp A2 bild från min 8Mp kompakt-canon-kamera för en månad sedan.
Hur många av oss här skriver ut större än A1 utskrifter?


Är det någon som inser att vi blir lurade eftersom vi måste köpa canons bästa optik för att få nytta av upplösningen.

Har man råd med dessa objektiv köper man en 50d och inte en 500d.

Mvh Emil

Här var det mycke tro. Skulle vara roligt att se vad du grundar dina påståenden på samt varför en 50D skulle vara att föredra framför en 500D, med tanke på sensorn, tillsammans med "pissdyra L-objektiv"?
 
Här var det mycke tro. Skulle vara roligt att se vad du grundar dina påståenden på samt varför en 50D skulle vara att föredra framför en 500D, med tanke på sensorn, tillsammans med "pissdyra L-objektiv"?

Jag säger att om man råd med att köpa canon toppklass optik så har man även råd med prisskillnaden mellan 500d och 50d

50d är ju en mer avancerad kamera med högre serietagning och lite rubustare hus. En bättre kamera i det stora hela.

Det är egentligen oviktigt. Det som upprör är att släppa en instegs/nybörjarkamera med 15MP när 99,9% av dess kunder inte har det behovet. (att skriva ut A1-A0 storlek på sina utskrifter)

Hur stora är de största utskrifterna du brukar göra och hur ofta gör du detta?
 
Det som upprör är att släppa en instegs/nybörjarkamera med 15MP när 99,9% av dess kunder inte har det behovet. (att skriva ut A1-A0 storlek på sina utskrifter)
Canon tillverkar kameror för att sälja så bra som möjligt och många pixlar säljer, det är inte svårare än så. Inget att uppröras över. Vill man inte använda alla pixlar finns alltid möjligheten att plåta med färre pixlar, det finns ett åttamegapixelläge som man kan använda.
 
Hur stora är de största utskrifterna du brukar göra och hur ofta gör du detta?

Senaste förstoringen jag gjorde för att sätta upp hemma i köket var på 300x120 cm. Då var jag glad att jag hade tillgång till många pixlar.

Däremot vet jag inte om man måste ha L-optik för att kunna
utnyttja kamerans alla pixlar. L tycker inte jag i sig säger att det är ett objektiv med absolut bästa upplösning. Tex 17-40/4L, 50/1.2L och 70-200/2.8L IS har väl skarpare alternativ på icke L-sidan. Tex 28/2.8, 50/1.8 och 85/1.8.

Men visst har det väl visat sig att gränsen verkar vara nådd. Skillnaden i upplösning på tester mellan 40D och 50D verkar vara rätt försumbara.

Men tyvärr är det väl så att pixlar fortfarande säljer. Bara att titta på kompaktkamerorna som verkligen borde sluta med fler pixlar

Enda anledningen till fler pixlar nu, skulle vara om upplösningen överstiger den man kan få ut från ett objektiv (gissningsvis 30MP för APS kamera), då skulle man kunna ta bort A-filtret helt, och därmed få knivskarpa bilder direkt ur kameran, utan efterskärpning.
 
Canon tillverkar kameror för att sälja så bra som möjligt och många pixlar säljer, det är inte svårare än så. Inget att uppröras över. Vill man inte använda alla pixlar finns alltid möjligheten att plåta med färre pixlar, det finns ett åttamegapixelläge som man kan använda.

Okej, då fick jag det bekräftat.

Det viktiga är att sälja. Inte att vi konsumenter ska få det bästa resultatet.?! Jag tycker det låter konstigt även om du har helt rätt i det du säger.

Att plåta med färre pixlar är inte möjligt vad jag vet. Jag vet att man kan ställa in så att man bara får 8mp upplösning, men kameran andvänder fortfarande hela sensorn och man får fortfarande de negativa effekterna med för många pixlar. dvs. Mer bildbrus, krav på optiken m.m.

:)

mvh Emil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.