Många med mig har ju bojkottat betygssystemet i bildkritiken. Personligen är jag motvillig att ge betyg, samtidigt är jag lite kluven eftersom jag i vissa fall uppskattar den indikation betygen ger om vissa av mina bilder. Även om jag tycker att betygen generellt sett är för höga så ger det ändå en bild av hur mina egna bilder står sig i förhållande till varandra.
En färsk diskussion i bildkritiken fick mig att börja fundera och jag tror att bristen på en gemensam betygsskala är ett av de dominerande skälen till att åtminstone jag inte ger betyg. Skall jag ge betyg så vill jag ju helst att åtminstone betyget i sig kan jämföras med andras betyg. Även om vi har olika smak och andra grunder för betygen.
Nu har ju detta diskuterats förut men jag tror inte att vi har kommit fram till så mycket så jag tror att det kan vara läge för en tråd som är avgränsad till bara en gemensam betygsdefinitions betydelse för betygssättandet.
Det finns ju några medlemmar som har satt ut egna definitioner. Skulle inte en bearbetad version av dessa kunna utgöra en gemensam standard? Här är några exempel:
Eller har skalan ingen betydelse och jag är bara ute och cyklar? Vad tror ni?
En färsk diskussion i bildkritiken fick mig att börja fundera och jag tror att bristen på en gemensam betygsskala är ett av de dominerande skälen till att åtminstone jag inte ger betyg. Skall jag ge betyg så vill jag ju helst att åtminstone betyget i sig kan jämföras med andras betyg. Även om vi har olika smak och andra grunder för betygen.
Nu har ju detta diskuterats förut men jag tror inte att vi har kommit fram till så mycket så jag tror att det kan vara läge för en tråd som är avgränsad till bara en gemensam betygsdefinitions betydelse för betygssättandet.
Det finns ju några medlemmar som har satt ut egna definitioner. Skulle inte en bearbetad version av dessa kunna utgöra en gemensam standard? Här är några exempel:
1="Huga"
2="Nja"
3=" Rätt Okej"
4="Mycket bra"
5="Fantastiskt bra"
1. Underkänd - Intetsägande
2. Godkänd Minus - Fotografen har tänkt till, men bilden innehåller grova "fel".
3. Godkänd Plus - En "normal" bild där fotografen tänkt till. God komposition, men som i sin helhet inte höjer sig över mängden. Bra, men inget originellt.
4. Riktigt bra - Här har fotografen försökt hitta ett eget bildspråk..och lyckats väl. Det finns ett engagemang i bilden och den vill kommunicera.
Välgenomtänkt komposition med känsla.
5. Superbra - Här är i princip allt perfekt. Denna bild berör mig verkligen som betraktare. Jag bör också få känslan av att ingenting kan tas bort eller läggas till i bilden för då blir helhetsintrycket inte lika bra. Fullkomlig är ordet!
Om detta görs så tycker jag att det är av yttersta vikt att definitionerna är supertydliga och då känns den i mitten bäst i mina öron.1:a underkänd
2:a godkänd
3:a bra
4:a mycket bra
5:a briljant-hur bra som helst.
Eller har skalan ingen betydelse och jag är bara ute och cyklar? Vad tror ni?