Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

paul innergård skrev:
Det är väl bara att blända ner via kamerans funktionsratt. Tyvärr tror jag att all mätning sker nedbländat vilket kanske gör adaptern mest lämplig för ljusstark optik.

Det tvivlar jag starkt på att det fungerar :-(
Denna adapter är nog mest tänkt för Nikonoptik med gammal hederlig bländarring.
 
Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

Janne H skrev:
Det tvivlar jag starkt på att det fungerar :-(
Denna adapter är nog mest tänkt för Nikonoptik med gammal hederlig bländarring.
Men då borde det ju fungera utmärkt med manuella Nikkor samt de nya Zeissgluggarna. Naturligtvis också med optik som ex 28-70 2,8, 17-35 2,8 och övriga af Nikkor med bländarring. Det blir rätt många som fungerar. Men de nyare DX och G-modellerna faller bort,ex 14-24.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

paul innergård skrev:
Men då borde det ju fungera utmärkt med manuella Nikkor samt de nya Zeissgluggarna. Naturligtvis också med optik som ex 28-70 2,8, 17-35 2,8 och övriga af Nikkor med bländarring. Det blir rätt många som fungerar. Men de nyare DX och G-modellerna faller bort,ex 14-24.

Exakt! Det är därför det finns ett så stort intresse för en eventuell "superadapter"

(dock inte för mig än då)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

laan skrev:
Exakt! Det är därför det finns ett så stort intresse för en eventuell "superadapter"

(dock inte för mig än då)
Menar ni att det är en adapter på gång som tillåter af och fullöppningsmätning. Det vore verkligen efterlängtat, men låter osannolikt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

paul innergård skrev:
Menar ni att det är en adapter på gång som tillåter af och fullöppningsmätning. Det vore verkligen efterlängtat, men låter osannolikt.
Kanske inte AF men möjligheten att blända ner.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

matnyttige skrev:
Kanske inte AF men möjligheten att blända ner.
Men nu blev det väl fel. Du menar väl möjligheten att mäta på full öppning. Nedbländat finns det väl redan adaptrar som fixar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

paul innergård skrev:
Men nu blev det väl fel. Du menar väl möjligheten att mäta på full öppning. Nedbländat finns det väl redan adaptrar som fixar.
Jag menar att den nya adaptern kan ändra bländare då du ju inte kan göra detta mekanisk då det inte finns någon bländarring på DET objektivet. Nedbländningen görs ju elektroniskt på det objektivet mellan hus och objektiv. Vet att det finns några olika adaptrar som bara rent mekaniskt gör att det går att sätta på ett Nikon objektiv på en Canon kamera men några elektroniska signaler förmedlar ju inte dessa.
 
Adapter för Canon

Jag har blivit missförstådd. För att uttrycka det lite kortare och kanske något överdrivet: Det är bortkastade pengar att sätta NIko 14-24 på 1ds3 därför att landskapsfotografering ofta kräver nedbländning ner till f/16. Man kan inte göra det utan att kraftigt försämra upplösning och kontrast pga diffraktion. Detta visar den länk jag hänvisade till

Denna diffraktion finns inte på 5d

Björn G
 
Re: Adapter för Canon



Denna diffraktion finns inte på 5d

Björn G [/B]


Min erfarenhet säger mig att den finns mer eller mindre på alla digitala sensorer så fort du bländar ner mer än ca f14!

Att hävda att den inte finns på vissa tycker jag är ett grovt fel!

mvh.

/Janne
 
ok jag uttrycke mig lite slarvigt. Jag menade att diffraktionen är mycket värre på 1ds3 än 5d. Naturligtvis finns det diffraktion även på 5d.
Läs länken!

Björn G
 
nalleg skrev:
ok jag uttrycke mig lite slarvigt. Jag menade att diffraktionen är mycket värre på 1ds3 än 5d. Naturligtvis finns det diffraktion även på 5d.
Läs länken!

Björn G

Tack Björn.

Vilken länk var det du syftade på?

/Jannenyfiken
 
Hej,

Fick låna en Mk3 1Ds av Scaninavian Photo i helgen i och med att jag står på deras kölista för en sådan, på denna hade jag en 50 mm 1,2L körde den nedbländad till f5,6 testade den mot min Mk2 N 8,2 mpix med 35 mm 1,4L också den nedbländad till f5,6.

Alla bilderna togs på frihand på ISO 200 med samma utsnitt därefter printade jag ut bilderna på en Epson 3800 i A2 storlek skillnaden var klart märkbar redan i denna utskriftstorlek med mycket mer detaljer ifrån MK3 1Ds, gjorde även delförstoringar som motsvarar A0 84x120 cm där blev skillnaden givetvis ännu större.

Provade även sorgebarnet 16-35 MKII i 16 mm läget nedbländad till 5,6 mittskärpan är okey men som sagts tidigare så är ju hörnskärpan riktigt dålig knappt värd namnet.

Efter helgens testande kan jag konstatera att kameran känns rätt för mej med ett otroligt tryck i bilderna som lätt klarar A0-storlek med dom rätta objektiven, själv använder jag nästan enbart fasta objektiv ibland åker någon zoom på av bekvämlighetsskäl.

Mvh / Lenny
 
Hej

Jag tror säkert att kameran är superb på F 5,6.
Men hur ser det ut på f13-f16 vs f5,6 på en vidvinkel säg runt 20 mm med absolut toppkvalite på objektivet. (Vare sig 16-35II eller 17-40 duger
Möjligtvis kan 24 mm vara nog för detta test så att inte objektivet sätter gränsen för upplösning/kontrast).

Tror inte att bildkvaliten i vart fall är bättre på 1ds3 än på 5d från f13 med dessa förutsättningar)

MVH
Björn G
 
BugEyes skrev:
... Att sedan vilja jämföra kameror i helt olika prisklasser med varandra känns lite konstigt. Vad är bäst, en 1Ds MkIII eller tre stycken 5D? En D3 eller två stycken 5D? En 1Ds MkIII eller en D3+ en D300? Beror väl alldeles på vilka behov man har.

Att sedan jämföra 100% crops med helt olika upplösning med varandra anser jag vara bortkastad tid och direkt missvisande.

Varför då? Jag tycker det är utmärkt bra att jämföra produkter ur olika prisklasser för att få perspektiv, inte minst inom viss elektronik (typ digitalkameror) där utvecklingen och priset ändrar sig med rasande fart.

Och att jämföra 100% crops med olika upplösning kan jag hålla med om är lite tokigt men de flesta exempel i den här tråden är väl upp/nersamplade? Då blir ju jämförelserna högst relevanta.
 
Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

laan skrev:
och du tänkte blända ner hur? =)
Med bländarringen, tänkte jag skriva, men tydligen har Nikon kommit in i 2000-talet nu och låtit bli att sätta dit bländarringar på flera av sina objektiv. :)

Vad händer om man bländar ner ett Nikkor G-objektiv (på en kompatibel Nikon, förstås) och monterar av det medan det är nedbländat?
 
Ja, det var ju precis det jag skrev.

Oskärpan som beror på diffraktion bör man däremot inte kalla för diffraktion eftersom det är oskärpa och inte diffraktion. Diffraktionsoskärpa är en bättre term.
 
vad är orsak och vad är verkan?

Jag skrev i tidigare inläggg:



Man kan inte göra det utan att kraftigt försämra upplösning och kontrast pga diffraktion. Detta visar den länk jag hänvisade till

Denna diffraktion finns inte på 5d

Är det inte kristallklart: Diffraktionen förorsakar dålig upplösning och dålig kontrast.

Vore det vidare bättre att kommentera vad jag skriver?

Björn G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.