Annons

Objektivs prestanda på olika stora sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Suck... jag lägger ner den här delen av diskussionen och nöjer mig med att konstatera att sensorns storlek har betydelse för hur objektiv presterar - en större sensor är "snällare" vad gäller upplösningen, men det har inget med pixlarnas storlek att göra.

Suck... jag lägger ner den här delen av diskussionen och nöjer mig med att konstatera att sensorns storlek har betydelse för hur objektiv presterar - en större sensor är "snällare" vad gäller upplösningen, men det har inget med pixlarnas storlek att göra.

Intressant att följa diskussionen (den hela). Tack! Har inte haft några följdfrågor men har fått lite mer kunskap om hur sensorstorlek påverkar slutresultatet.

för att uppnå samma kontrast och upplösning från en crop sensor 24Mp som från en en 24x36mm och 24Mp så behöver objektivet prestera 1,5 ggr bättre för att återge APS ytan likvärdigt som 24x36 ytan
det beror alltså på om ett objektiv framtaget för 24x36mm klarar av att även återge APS ytan storlek "1,5 ggr bättre " =vad det gäller upplösning och kontrast jämfört med 24x36 ytan
De bästa objektiv idag för APS är också framräknade för APS sensorns storlek, dvs objektiv med bildcirkel optimerade för APS ytan.

Ja, det är ungefär vad jag och andra skrivit innan det där med pixlarnas storlek blandades in. Så länge objektivet har tillräcklig upplösning gör det inget att pixlarna är mindre och tätare - åtminstone inte vad gäller skärpa, kontrast och övriga optiska egenskaper. Att sedan bildvinkel, skärpedjup och dylikt påverkas är en annan sak, men det har inte riktigt med objektivets prestanda att göra (tycker jag).

Skulle vara lite kul att se en sådan jämförelse med Otusgluggarna - de borde kunna ha tillräcklig upplösning också för APS-C så att resultatet faktiskt blir mer detaljerat än med lika många pixlar på FX :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar