Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivbyte - slå av stabilisering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför behöver man ha kameran på om man har bråttom? Själv slår jag inte på min förrän jag sätter den till ögat.

Att slå av och på kameran är bara en sak till som distraherar och kan fördröja det hela, och varför riskera det med något fullständigt onödigt? :)

Jag förstår att det varierar med hur man använder kamerorna, och alla gör ju som de själva trivs bäst med. Men de tre kamerahusen jag använder för fotojobb kunde lika gärna varit utan av-/påknapp. Jag stänger aldrig någonsin av dem. När de inte används och står i skåpet är batteriet ändå urtaget, och när jag har dem framme finns det ingen anledning att de någonsin skulle vara avstängda.

Ursprungsfrågan handlade, tror jag, om att stänga av kameran när man tar loss ett VR-objektiv (eller vad det nu heter på Canon-språket). Enligt instruktionsboken (Nikon) kan något bli löst dinglande inne i objektivet om objektivet tas loss i "fel" läge tills det får ström igen och förmodligen får möjlighet att låsa sig igen. Bedöm själva vad som verkar vara bäst för objektivet.
Var Canon har sin av- och på-knapp vet jag inte men på Nikon sitter den vanligen på samma ställe som avtryckaren och medför inget extrajobb att manövrera före och efter varje bildserie. Men som vanligt har vi olika kameror och arbetssätt och det är väl bara att fortsätta med det som funkar.

Att slå av och på kameran är bara en sak till som distraherar och kan fördröja det hela, och varför riskera det med något fullständigt onödigt? :)

Jag förstår att det varierar med hur man använder kamerorna, och alla gör ju som de själva trivs bäst med. Men de tre kamerahusen jag använder för fotojobb kunde lika gärna varit utan av-/påknapp. Jag stänger aldrig någonsin av dem. När de inte används och står i skåpet är batteriet ändå urtaget, och när jag har dem framme finns det ingen anledning att de någonsin skulle vara avstängda.

Kanske onödigt för dig men inte för de som har långt objektiv med VR som kan gå "klonk" :)

Nåja, låter som du inte har problem med VR/fokus-motorer som hoppar till och jag har inte heller problem att slå på kameran.

Skönt slippa en och annan svart ruta är det också.

Jag representerar nog mellanvägen. Kameran brukar vara på om den ligger redo i en öppen axelväska, hålls i handen eller t ex står framför mig på bordet. Däremot brukar den vara avstängd i ryggsäck, i eventuella hyllor o dyl. Batteriet sitter normalt sett i, men kan ju av nödvändighet emellanåt befinna sig i laddaren istället.

Min Ricoh GR stänger jag däremot oftast av innan timern gör det åt mig... Batteritömningsförmågan i kameror som alltid låter sensorn gå är ganska god och den går rätt snabbt att slå på.

Att stänga av kameran är nästan som att stänga av mobilen om man inte ska ringa på en timme... ;-)
Ja? Det finns ju ingen anledning att ha mobiltelefonen på om man inte ska ringa med den.
För att förtydliga så har jag en mobiltelefon för att ringa med och inte för att bli störd av.
(Oftast räcker det dock med att stänga av ljudet på mobiltelefonen).

Det här belyser på ett väldigt tydligt sätt hur olika vanor vi har när vi använder våra kameror.

Jag har bara positiva erfarenheter av att inte stänga av kameran under de senaste 13-14 åren, så uppenbarligen är det en lika bra metod som något annat! :)
En ESR drar rätt lite ström när den är i standby så när jag använder en sådan så låter jag strömbrytaren vara i läge "på" så länge kameran hänger runt halsen på mig. När jag stoppar den i väskan eller lägger den i en hylla så stänger jag av den helt.
En spegelfri kamera drar däremot mer ström generellt så när jag använder en sådan så händer det att jag sätter strömbrytaren i läget "avstängd" oftare.

Som vanligt finns det många sätt att göra samma sak, och för det mesta handlar det bara om vana.

Det finns två fall när jag stänger av kameran (Canon EOS) med on/off-knappen:
1. Om jag absolut inte vill riskera att batteriet töms pga att kameran fokuserar om avtryckaren blir aktiverad i kameraväskan.
2. Om jag vill behöver spara på batteriet mellan videotagningar eller vid användning av liveview.

Annars är kameran på, hela tiden, alltid och jämnt! :)
Och detta oavsett byte av batterier, minneskort eller objektiv, vilket kameran är konstruerad för att hantera.
likadant för mig

Ursprungsfrågan handlade, tror jag, om att stänga av kameran när man tar loss ett VR-objektiv (eller vad det nu heter på Canon-språket). Enligt instruktionsboken (Nikon) kan något bli löst dinglande inne i objektivet om objektivet tas loss i "fel" läge tills det får ström igen och förmodligen får möjlighet att låsa sig igen. Bedöm själva vad som verkar vara bäst för objektivet.
Var Canon har sin av- och på-knapp vet jag inte men på Nikon sitter den vanligen på samma ställe som avtryckaren och medför inget extrajobb att manövrera före och efter varje bildserie. Men som vanligt har vi olika kameror och arbetssätt och det är väl bara att fortsätta med det som funkar.

Ursprungsfrågan gällde alltså Sigmas objektiv (där kallas stabiliseringen för OS). Instruktionen var alltså att man skulle slå av OS på objektivet innan man tar av eller sätter på det.

Jag tror dock att du är inne på rätt spår, säg att man aktiverar stabiliseringen genom att trycka ner knappen halvvägs och samtidigt börjar skruva av objektivet, då kan kanske något gå snett. Genom att rekommendera avstängning på objektivet är man 100% säker på att inget kan gå fel. Alltså en av dessa rekommendationer för att vara "idiot säker".

Tack igen för all inputs, otroligt hur livliga diskussionerna kan bli om en sådan liten sak! :)

Jag slår av min kamera.

Alldeles utomordentliga tillfälligheter gjorde att rätt knappar och i rätt följd blev intryckt när kameran rörde sig mot någon kroppsdel... resultatet blev att minneskortet blev formaterat alt. raderat.

Jag har kameran satt i remmen så att objektivet pekar nedåt.

(Fast det är ju inte ett objektivbyte iof.)

Tycker det är så enkelt att slå av kameran vid objektivbyte.

På nästan alla mina hus, oavsett märke och sensorstorlekar, så sitter ju strömbrytaren så lättillgängligt till precis vid avtryckaren där man har fingret, så att jag knappt medvetet reflekterar att jag stänger av och på den vid objektivbyte (nästan som ett helt autonomt muskelminne).

Har faktiskt aldrig reflekterat att man vill byta objektiv med kameran påslågen, men kanske finns någon poäng med det i någon speciell situation som jag personligen missat?

Det tar för lång tid att slå på och av kameran varje gång man ska byta objektiv. Risken att man missar saker är påtaglig. Framförallt om man fotar "levande föremål" så vill man inte stå där med kameran mot ögat och fingret på avtryckaren bara för att upptäcka att den är avstängd.

Det tar för lång tid att slå på och av kameran varje gång man ska byta objektiv. Risken att man missar saker är påtaglig. Framförallt om man fotar "levande föremål" så vill man inte stå där med kameran mot ögat och fingret på avtryckaren bara för att upptäcka att den är avstängd.

Lång tid?

Fler och fler inlägg tyder på att det skiljer mellan kameramärkena, vad har du för kamera?

Nikonfotografer verkar inte tycka det är något problem att slå och på kameran, canonfotografer verkar inte tycka det är problem att ha kameran på.

Intressant.

Lång tid?

Fler och fler inlägg tyder på att det skiljer mellan kameramärkena, vad har du för kamera?

Nikonfotografer verkar inte tycka det är något problem att slå och på kameran, canonfotografer verkar inte tycka det är problem att ha kameran på.

Intressant.

Jag skulle nog säga att det har mindre med kameramärke än med kameratyp att göra. Paradoxen är som jag ser det att just de kameror - spegelfria - där det finns hyfsat god anledning att slå av dem (för att inte äta upp batteriet på nolltid) fram till nyligen också varit de som tar längst tid vakna till liv igen. Medan de kameror där man har minst anledning att starta/stoppa också är de som startar upp snabbast (stora proffshus). Tilläggas kan att spegelfria generellt blir allt snabbare att starta och att det därmed gradvis är på väg att bli ett mindre irritationsmoment.

Sedan tror jag den allra största skillnaderna handlar om person snarare än om utrustning. Alla är vi olika och vi trivs bäst med olika sätt att göra saker. För mig är det bara ett onödigt irritationsmoment att fippla med en av- och påknapp. Det finns en risk att man mitt i stressen glömmer eller missar att starta kameran igen och då kan man missa bilder. För andra känns det bättre att stänga av och starta kameran efter behov. Var och en blir salig med sin metod.

Jag skulle nog säga att det har mindre med kameramärke än med kameratyp att göra. Paradoxen är som jag ser det att just de kameror - spegelfria - där det finns hyfsat god anledning att slå av dem (för att inte äta upp batteriet på nolltid) fram till nyligen också varit de som tar längst tid vakna till liv igen. Medan de kameror där man har minst anledning att starta/stoppa också är de som startar upp snabbast (stora proffshus). Tilläggas kan att spegelfria generellt blir allt snabbare att starta och att det därmed gradvis är på väg att bli ett mindre irritationsmoment.

Sedan tror jag den allra största skillnaderna handlar om person snarare än om utrustning. Alla är vi olika och vi trivs bäst med olika sätt att göra saker. För mig är det bara ett onödigt irritationsmoment att fippla med en av- och påknapp. Det finns en risk att man mitt i stressen glömmer eller missar att starta kameran igen och då kan man missa bilder. För andra känns det bättre att stänga av och starta kameran efter behov. Var och en blir salig med sin metod.

Håller med om det mesta men tycker mig ändå avläsa ett mönster.

Vi kör en undersökning, hoppas folk hinner svara mellan påskäggen:)

Kamera / Stänger av kameran vid objektivbyte
---------- / --------------------------------------------------

isolen: Nikon. Ja.
grevture: Canon. Nej

Jag kör Nikon, stänger absolut inte av kameran i onödan.
Jag har även nämnda SIGMA 150-600 och har läst uppmaningen att stänga kameran. Det brukar jag komma ihåg efter att jag bytt lins :)

Har aldrig haft en vana att först stänga av kameran på någon av de systemkameror jag äger/ägt spegellös/med spegel oavsett märke.
Inga problem alls.

Kamera / Stänger av kameran vid objektivbyte
---------- / --------------------------------------------------

Nikon. Ja:
isolen
Nikon Nej:
Erik
Canon. Nej:
grevture

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar