ANNONS
Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som det kommer ett Olympus 40-150/2.8 till nästa år! Fett, precis vad många längtat efter, jag gillar dock mitt 40-150/4-5.6 för det är så smidigt och det lär inte detta vara :)

Det verkar som det kommer ett Olympus 40-150/2.8 till nästa år! Fett, precis vad många längtat efter, jag gillar dock mitt 40-150/4-5.6 för det är så smidigt och det lär inte detta vara :)

Jag köpte ett 45-175 för att det har motorzoom som är bra vid filmning. Hade inga stora förväntningar på stillbildskvalite, men blir gång på gång förvånad hur bra denna lilla juvel faktiskt är. Nu tvekar jag inte att använda det för alla utomhusbilder. Kanske har jag haft tur och fått en glugg där alla variabler pekade rätt.
Min upplevelse är att det är bättre än 45-200 och definitivt bättre än 100-300.

Samyang 10/2.8 kommer för MFT och FT.

MEN... inte helt oväntat kommer det bli tungt, 710-740 gram!!!

*suck*

sådan blir det INTE kan jag ju säga, om den inte är riktigt billig och riktigt bra :)

har ledsat lite och köpt mig en Opteka 0.55x wide angle converter...

jag har 12-35'an till min OM-D och är riktigt nöjd.

Visst, det är lite CA ibland men det är ganska lätt åtgärdat i LR. Bortsett från det så är det en fantastisk glugg. Lite klumpig kan man ju tycka men grymt med en så ljusstark normalzoom, brukar ha den till det mesta om jag inte vill ha en liten smidig gåbort-setup med en pannkaksglugg :)

--------

.
Tack för ditt svar.
Nu har jag ju förstått att Olympus har en 12-40mm på gång så det är inte längre så säkert att Panasonic får leverera :)

Jag har också redan Panasonic 12-35/2,8. Ett fantastiskt objektiv, som många andra också har sagt. Är på gång att skaffa 35-100/2,8 - har ju fått liknande recensioner, och jag tycker jag behöver komplettera den kortare gluggen. Nu kommer ju Olympus ut med sitt 12-40/2,8; det hade ju varit något, men egentligen spelar det ingen roll, fattningen är ju densamma, och objektiven är ju helt kompatibla mellan Oly och Pana. För min egen del spelar det ingen roll vad som står på etiketten, bara objektivet presterar.

Sen kan jag hinta om att jag skaffat Oly 60m,m/2,8 macro. Har inte hunnit testa det så noga ännu, men vad det verkar ser det ut att vara en juvel. Den fokuserar snabbt, det blir av allt att döma kristallklar skärpa även på full öppning, och det blir en väldigt fin och mjuk bakgrundsoskärpa. Ska bli kul att fortsätta jobba med det.

Det har varit ett faktum ett tag nu att först 12-40/2.8 ska komma och sedan en telezoom 40-150/2.8 som komplement. Allt för att konkurrera med Panasonic :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Det är väl också så att alla nya objektiv från Olympus är m43 objektiv. Har svårt att tro att det görs några nya FT-linser nu. Tydligen blir grundfattningen micro43 på alla nya kameror, men att man ska börja kunna använda de gamla gluggarna med det nya kombinerade fokussystemet, med adapter.

Idag är det aviserat att Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 ska komma. Barnsligt förväntansfull.

Kan tilläggas att det är köpt på igadjit.co.uk, vilket jag fått tips om här på FS (bloggsidan). Väldigt bra prisbild jämfört med om man skulle köpt i Sverige, och (peppar peppar ta i trä - det har inte kommit än) av allt att döma ska det fungera helt OK med affär och frakt.

Funderar på om man ska skaffa sig ett vidvinkel till OMDn eller gå på en beggad Canon 5D och 17-40/4 eller liknande. Gått från Nikon D90 med Nikkor 12-24/4 med Lee filter o i dagsläget räntar jag runt med OMD och 25/1.4 och det är inte lika härligt. Har ni tips på vilket vindvikel, fast eller zoom, som skulle kunna vara jämförtbart?

Finns väl bara två alternativ om du vill ha zoom, Olympus M.Zuiko Digital 9-18/4,0-5,6 eller Panasonic AF 7-14/4,0 G Vario. De motsvarar 12-24 respektive 9-19 på din D90.

Finns väl bara två alternativ om du vill ha zoom, Olympus M.Zuiko Digital 9-18/4,0-5,6 eller Panasonic AF 7-14/4,0 G Vario. De motsvarar 12-24 respektive 9-19 på din D90.

Jeo, vet i fan. 7-14 verkar optiskt bättre vad jag kunnat utläsa men den kostar dessutom det dubbla och saknar filtergänga och är större.

Objektiv O-MD

Har tre favoriter som jag använder:

Pana 14/2.5, Ett underbart litet objektiv som jag tycker ger väldigt mkt. för pengarna. Bra skärpa.

Pana 20/1,7, Ännu ett riktigt bra objektiv. Super skarpt. Autofokus är långsam men inget större problem.

Ovanstående två objektiv brukar man hitta för löjligt lite pengar på Tradera, Ebay..

Oly 45/1.8 Porträtt objektiv av hög klass. Även detta är super skarpt.

Olympus 40-150. Använder sätta väldigt sällan. Objektivet är helt O.K. Men de få tillfällen när jag använder tele så använder jag min Panasonic FZ150 med bra resultat så länge det finns ljus.

Objektiv som jag aldrig använder: Oly kit zoom 14-42. Säkert inget fel men jag gillar mina fasta objektiv, och föredrar dessa.

Var ock kände på nya Oly 12-40/2.8 PRO och funderade på att ersätta panasonic gluggarna. kom Kom snabbt till sans. Kändes som jag bar omkring på ett objektiv med tillhörande kamerahus. Hela konceptet med en lätt kamera försvann.

Dina tre favoriter är även mina favoriter. :) 14-42 använder jag inte heller så ofta, fastän jag tycker att det är ett rätt bra objektiv. I bra ljus är det ett utmärkt allroundobjektiv om man bara vill bära med sig kameran med ett objektiv.

14/2.5 55g
20/1.7 100g
45/1.8 116g
Totalt 271g

12-40/2.8 382g

Drygt hundra gram extra bära på om man byter ut de tre fasta mot zoomen. Zoomen är väderskyddad, vilket kan vara praktiskt när man nu har en väderskyddad kamera, men man förlorar i ljusstyrka jämfört med de två längre fasta brännvidderna.

Min slutsats blir att jag lutar åt att tycka som du, men mer pga ljusstyrkan än pga den i mitt tycke mimimala viktskillnaden.

Fast jag har inte sett 12-40/2.8 i verkligheten än ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar