Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaJfoto

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D5000 och behöver ett nytt objektiv, ett som passar till allt möjligt men kommer behöva det främst till porträtt och gruppfotograferingar.
Helst med ett rimligt pris, någon som kan tipsa?

Hade varit sjukt skönt att kunna diskutera detta med någon som kan detta lite bättre än vad jag kan.

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag har en Nikon D5000 och behöver ett nytt objektiv, ett som passar till allt möjligt men kommer behöva det främst till porträtt och gruppfotograferingar.
Helst med ett rimligt pris, någon som kan tipsa?

Hade varit sjukt skönt att kunna diskutera detta med någon som kan detta lite bättre än vad jag kan.

Tack på förhand!

Vad är det för fel på det du har, tycker du?

Per.
 
Jag har ett nikon 35 1.8 och ett objektiv som jag fick till kameran.
Det jag fick till kameran är hur uselt som helst och det andra har börjat krångla, blir brusigt och pixligt.

Känns som jag fattas något.
 
Det andra objektivet du har är det ett 18-55 eller ett 18-105?

I vilket brännviddsområde vill du ligga, gruppfoto låter som runt 18-25 och porträtt 50-70? Kanske ett Sigma 17-70??

Kitobjektivet är uselt??, så dåligt kan det väl inte vara, vad är det som är uselt?
 
Det andra objektivet du har är det ett 18-55 eller ett 18-105?

I vilket brännviddsområde vill du ligga, gruppfoto låter som runt 18-25 och porträtt 50-70? Kanske ett Sigma 17-70??

Kitobjektivet är uselt??, så dåligt kan det väl inte vara, vad är det som är uselt?



Kitobjektivet är 18 - 55 .
Ja, jag har tänkt lite på det, 17 - 70, vet du priset?

Vet inte.. Uselt är väl att ta i, men antar att jag känner att det är lite för enkelt och gammalt, vill ha något bättre helt enkelt!
 
När du beskriver ditt "problem" så använder du känslomässiga ord som:
usel
brusigt & pixligt
enkelt
gammal

Känslomässiga ord kommer inte att hjälpa ngn till bra råd.
Du måste beskriva vad som är problemet med det du redan har. Då kan du få hjälp.

En optik kan inte vara brusig & pixlig. Men den kan ge andra artefakter som man inte gillar.

Så skriv vad det du redan har inte ger dig. Så kommer du att få bra hjälp.
 
Hej!

Jag har en Nikon D5000 och behöver ett nytt objektiv, ett som passar till allt möjligt men kommer behöva det främst till porträtt och gruppfotograferingar.
Helst med ett rimligt pris, någon som kan tipsa?

Hade varit sjukt skönt att kunna diskutera detta med någon som kan detta lite bättre än vad jag kan.

Tack på förhand!
Ett objektiv som passar till allt möjligt lär ju bli en zoom, och då kostar det om det ska vara kvalitet. Nikkor 17-55 mm f/2,8 är ju det bästa du kan hitta till din kamera. Finns för runt 7000 begagnat. Annars kan du komplettera ditt 35 mm med ett 85 mm f/1.8 för en billig pening: beg. ca 2500 kr. lämpligt för ansikten.
 
Brusig och pixlig beror säkert intet på objektivet utan på använda av ISO och ljus. Om du tex använder auto-ISO så kommer den att först höja till max ISO innan den lägger til det sista med blixten. Så vid blixt använd inte auto-ISO eller om du nu vill ha det på sätt max gränsen på runt 500 eller liknade. Det 35a du har är ett av de bästa objektiven, så utgå från det och ställ in kameran så att det ger bra bilder. Testa med olika bländare 1.8 till 12 och låga ISOs så lär du dig också hur objektivet ger med dessa olika bländare. Som sagt brusigt har nog med ljus, så kanske skulle du titta på en extern blixt istället? Om det är i skugga och inomhus du upplever detta. Tänk på att man kan få med ganska mycket brus när man lättar upp skuggpartier efterbearbetningen.

Det objektiv jag skrev om 17-70 är ganska billigt, se på prisjakt vad det kostar kanske 3-4000?

Andra objektiv som skulle fungera för dig är sigma och tamrons 18-50 och 17-50 båda med 2.8 över området. Tänk på att du ska ha objektiv med motor i objektivet då du inte har det i huset. Tex 85/1.8 fungerar inte med af på din kamera. Köper du sigma objektiv så testa AF i affären med det objektivet mot din kamera för även om Sigma gör bra objektiv så brukar man få göra en justering mot sitt hus, gäll särskilt objektiv med stor bländaröppning där fel i AF blir lätt synligt. Testa därför nya objektiv med största öppningen
 
Den lilla kitzoomen, 18 - 55mm, "passar till allt möjligt ", används av säkert 99% av amatörfotograferna till en Nikon D5000.
Den optiken är varken "enkelt och gammalt" eller "uselt" eller "brusigt och pixligt", hur nu ett objektiv kan vara det?
Även den fina 35mm optiken "passar till allt möjligt", bör inte heller ge "brusigt och pixligt"!
Har du öppnat Instruktionsboken ...........?

Skulle en ytterligare zoomoptik 17-70mm vara ganska billig, 3000-4000:-, när hela Nikon D5000 kittet kostar bara något mera?
Knappast en bra rekommendation, som att slänga ut onödiga pengar!
 
Den lilla kitzoomen, 18 - 55mm, "passar till allt möjligt ", används av säkert 99% av amatörfotograferna till en Nikon D5000.
Den optiken är varken "enkelt och gammalt" eller "uselt" eller "brusigt och pixligt", hur nu ett objektiv kan vara det?
Även den fina 35mm optiken "passar till allt möjligt", bör inte heller ge "brusigt och pixligt"!
Har du öppnat Instruktionsboken ...........?

Skulle en ytterligare zoomoptik 17-70mm vara ganska billig, 3000-4000:-, när hela Nikon D5000 kittet kostar bara något mera?
Knappast en bra rekommendation, som att slänga ut onödiga pengar!

Det är väl inget fel med en D5000 och objektiv upp till en 5000 får man väl räkna med. Däremot skulle jag inte rekommendera en nikkor 17-55 till D5000 både overkill och att sätta dit en dyr tegelsten på en lätt kamera.

Objektiv har man ju kvar så det är väl inte fel att investera i det, då gärna begagnat, men som jag själv skrev tidigare, troligen är det inte objektiven utan hantering av kameran hon i första hand ska titta på, gissar att det är både auto och autoISO och då blir det som det blir
 
Det är väl inget fel med en D5000 och objektiv upp till en 5000 får man väl räkna med. Däremot skulle jag inte rekommendera en nikkor 17-55 till D5000 både overkill och att sätta dit en dyr tegelsten på en lätt kamera.

Objektiv har man ju kvar så det är väl inte fel att investera i det, då gärna begagnat, men som jag själv skrev tidigare, troligen är det inte objektiven utan hantering av kameran hon i första hand ska titta på, gissar att det är både auto och autoISO och då blir det som det blir

Det medföljande lilla zoomoptiken 18-55mm är mer än tillräcklig för en amatörfotograf, - kan självklart också vara kvar. även om man längre fram byter kamerahus eller går inte det, tycker du?

Den kitzoomen tillhör en av de bättre på marknaden, absolut ingen chans att du ser skillnad på resultatet, om du skulle investera i en annan zoom från Tamron eller Sigma, - flera prylar ger mycket sällan bättre bilder.
Däremot, håller med dig, - om det är en okunnig fotograf bakom kameran, hjälper ingen optik, - endast instruktionsboken är bästa hjälpen i nöden, första hjälpen m.a.o.!
 
Anna, skrämde vi bort dig?

Det finns gott om kunnigt folk här som kan hjälpa till, men de måste få litet fakta att jobba med. Visa några bilder du är missnöjd med och berätta vad du skulle vilja åstadkomma!

Per.
 
Hej!

Jag har en Nikon D5000 och behöver ett nytt objektiv, ett som passar till allt möjligt men kommer behöva det främst till porträtt och gruppfotograferingar.
Helst med ett rimligt pris, någon som kan tipsa?

Hade varit sjukt skönt att kunna diskutera detta med någon som kan detta lite bättre än vad jag kan.

Tack på förhand!

Det finns några ljusstarka zoomar (ca 17-50 med största bländare 2,8) från Tamron och Sigma och Tokina som är bra och ljusstarka.

Nikon af-s 50/1,8 har fått gott mottagande och är ganska billig. Passar utmärkt som porträttglugg.

Till de det berör: Jag skulle tro (av hennes fråga att döma) att Anna just vill ha det hon frågar efter, alltså tips på ett lite roligare alternativ till kit-gluggen och inte några "välmenande" kommentarer om hur förträfflig den kan vara trots taskig bländaröppning osv. Dessutom har många av dessa rådgivare själv betydligt bättre grejer än kit-prylar.

/K
 
Senast ändrad:
Tack för alla era inlägg & Ja, jag har läst instruktionsboken, tack.
Som någon skrev ; jag vill ha något roligare.


Låt mig förklara :
Jag vill ha ett objektiv som tar skarpare bilder, med mer zoom än kitobjektivet.
Så tack till er som kom med exempel på sådana!

Jag har märkt skillnad på mina bilder, kankse är det kameran som strular lite? eller så är det bara mina inställningar, får kika mer på det när jag åker upp till min fotoskola nästa vecka.
Men tack till er som faktiskt gav lite tips och inte bara såga! :)

Jag har en till fråga till er:

Jag har fått förfrågan av en väns vänner att ta bandbilder till dom, eftersom jag är nybörjare och student har jag inte tillbehör som lampor och feta blixtar.
Har ni några knep ni kan dela med er av ?
Det jag har är alltså : Nikon 1,8 35
Kitobjektivet
Och en Nikon SB-400 blixt.
 
jag vill ha något roligare.

Låt mig förklara :
Jag vill ha ett objektiv som tar skarpare bilder, med mer zoom än kitobjektivet.
Så tack till er som kom med exempel på sådana!

Jag har märkt skillnad på mina bilder, kankse är det kameran som strular lite? eller så är det bara mina inställningar, får kika mer på det när jag åker upp till min fotoskola nästa vecka.
Men tack till er som faktiskt gav lite tips och inte bara såga! :)

Jag har en till fråga till er:

Jag har fått förfrågan av en väns vänner att ta bandbilder till dom, eftersom jag är nybörjare och student har jag inte tillbehör som lampor och feta blixtar.
Har ni några knep ni kan dela med er av ?
Det jag har är alltså : Nikon 1,8 35
Kitobjektivet
Och en Nikon SB-400 blixt.
Roligare?
Macro, fisheye tycker en del är roligt men inte jag. Det jag menar är att det är personligt.

Skarp optik hmmm
Fast är väl bäst på den punkten men 14-24 / 24-70 / 70-200 är skarpa.
Eller för DX Nikon 17-55 kanske Tamron 17-50
Alla är 2,8-zoomar
200-400/4 kostar som en liten bil men skarpt skall det vara.
Nikons 16-35/4 eller kanske 12-24/4 men hur skarpa de är vet jag inte.

I princip är ALL optik skarp om man bändar ner till 8-11.

Jag hade i ditt läge skippat blixten, använt stativ & letat upp en passande miljö utomhus och plåtat. Kanske skapat en reflektor av ngt som kan kasta in lite extra ljus från solen.
 
Okej, tack för tipsen!


Roligare?
Macro, fisheye tycker en del är roligt men inte jag. Det jag menar är att det är personligt.

Skarp optik hmmm
Fast är väl bäst på den punkten men 14-24 / 24-70 / 70-200 är skarpa.
Eller för DX Nikon 17-55 kanske Tamron 17-50
Alla är 2,8-zoomar
200-400/4 kostar som en liten bil men skarpt skall det vara.
Nikons 16-35/4 eller kanske 12-24/4 men hur skarpa de är vet jag inte.

I princip är ALL optik skarp om man bändar ner till 8-11.

Jag hade i ditt läge skippat blixten, använt stativ & letat upp en passande miljö utomhus och plåtat. Kanske skapat en reflektor av ngt som kan kasta in lite extra ljus från solen.
 
Ett sigma 50-150/2.8 är både längre och roligare. Om du är intresserad av närbilder så skulle tex ett Tamron 90/2.8 fungera. Du skulle klara dig fint med en vidvinkelzoom typ 12-24, ditt 35/1.8 samt ett av de ovan jag listade.

För skärpa så ska du nog titta mer på vilken tid du använder så att det inte blir rörelseorskärpa samt att det är viktigt att du mäter där du vill ha skärpan., använder du flera fokuspunkter så kan den lura avståndet då den tar på den som är närmast

Vet inte vad du har för inställningar nu, men jag skulle föreslå att du väljer en fokuspunkt, använder bländarval samt inte har på autoISO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.