Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv till Nikon D700
- Trådstartare pescha
- Start datum
abatarphoto
Aktiv medlem
Tamron 28-70 / 2,8 skall visst vara riktigt bra enligt tester. Skarpare än original enligt tidningen Foto!!
taz_k
Aktiv medlem
Kan du acceptera fasta gluggar? Även manuella? Isf kan du nog på få ett skapligt kit för 5-7kkr.
Jag skulle satsat på:
Nikon 85/1.8D - beg. 2-3kkr
Nikon 50/1.8 alt. Sigma 50/1.4 (om vacker bakgrundsoskärpa är viktigt)
Något vidvinkligt mellan 24-28mm. Har inget bra tips annat än manuella gluggar som t.ex Nikon 28/2.8 AI-s.
Jag skulle satsat på:
Nikon 85/1.8D - beg. 2-3kkr
Nikon 50/1.8 alt. Sigma 50/1.4 (om vacker bakgrundsoskärpa är viktigt)
Något vidvinkligt mellan 24-28mm. Har inget bra tips annat än manuella gluggar som t.ex Nikon 28/2.8 AI-s.
Senast ändrad:
MattiasL
Aktiv medlem
För att bygga vidare på det fasta spåret, så kan jag dela med mig av några erfarenheter av det.
Jag använder 24/2,8, 35/2, 85/1,8 och 180/2,8. Det har fördelen att kameran blir lätt vilket märks i axlarna efter ett tag, och kvaliteten bra. Nackdelen är förstås att det blir ett himla mekande i väskan.
Annars verkar nämnda Tamron 28-75/2,8 vara en riktig höjdare, som flera av mina vänner använder yrkesmässigt.
Jag använder 24/2,8, 35/2, 85/1,8 och 180/2,8. Det har fördelen att kameran blir lätt vilket märks i axlarna efter ett tag, och kvaliteten bra. Nackdelen är förstås att det blir ett himla mekande i väskan.
Annars verkar nämnda Tamron 28-75/2,8 vara en riktig höjdare, som flera av mina vänner använder yrkesmässigt.
keckax
Aktiv medlem
hej! jag har länge nu funderat på att köpa mig en Nikon D700 men kan inte bestämma mig för vilken typ av objektiv jag ska köpa. jag fotograferar allt från porträtt till natur och behöver ett bra allround objektiv som får kosta mellan 5000-7000.
vore tacksam för förslag!
Skapligt allroundobjektiv är 24-85/2,8-4. Närbildsmöjligheter till 1:2
Visserligen testad på "lilla" sensorn här:
http://www.photozone.de/nikon--nikk...kor-af-24-85mm-f28-4-d-if-review--test-report
/K
keckax
Aktiv medlem
Tamron 28-70 2.8 och ett Nikon 70-300 VR ryms inom budget och är nog det mest flexibla för pengarna. Ett roligare kit skulle kunna vara en 35/2, 50/1.4 och ett 90 mm macro, alternativt Samyang 85/1.4.
Kan bara hålla med. Mycket roligare med fast optik och min zoom används mycket sällan, trots att den är praktisk och bra.
/K
hbengtsson
Aktiv medlem
om du kör på ett 70-300 så hade jag nog valt något lite vidvinkligare än 50 som andraobjektiv. Några har redan nämnt 35/2:an och den är kalas på FX formatet.