ANNONS
Annons

Objektiv men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

antarkticblue

Aktiv medlem
Har en nikon D50 med tillhörande kitobjektiv. Typ 90% av det jag fotar är hundar utomhus, ofta i rörelse,men med det här objektivet blir det bara bra om jag står nära så jag är på jakt efter ett objektiv som funkar på lite längre avstånd.
Är fruktansvärt dålig på alla prylar runtomkring och skulle vara tacksam för tips! // Helena
 
Ska kollas upp! Tackar! =)

70-200 är skarpt, ljusstarkt, tungt och tämligen dyrt. Om jag tittar på dina bilder så verkar du fotografera mycket i dagsljus och för att komplettera med ytterligare en idé så kan du kolla upp Nikons 70-300 också. Inte lika ljusstarkt som 70-200 men väsentligt billigare och lättare.
 
Har nu kollat runt lite på nikon 70-300...men..det finns ju flera olika upptäckte jag precis. Stor skillnad mellan vilket man köper? // Helena
 
Har nu kollat runt lite på nikon 70-300...men..det finns ju flera olika upptäckte jag precis. Stor skillnad mellan vilket man köper? // Helena

Om jag inte minns fel så finns det tre versioner varav den sista är den du skall ha, . Fotoaffären borde kunna upplysa dig om vilken som är rätt. Det borde vara detta. Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom
 
Lånar tråden lite. Har haft en D40 med kit-gluggen ett tag nu, och tänkte köpa nytt. Har kollat på Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR, som inte kostar alt för mycket.
Vad jag undrar är hur mycket närmre "målet" man kommer med denna. Kan man räkna ut detta på nåt sätt?
 
Lånar tråden lite. Har haft en D40 med kit-gluggen ett tag nu, och tänkte köpa nytt. Har kollat på Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR, som inte kostar alt för mycket.
Vad jag undrar är hur mycket närmre "målet" man kommer med denna. Kan man räkna ut detta på nåt sätt?

Du kan själv se hur pass närmare du kommer om du kollar på länkens innehåll :)

http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php
 
Lånar tråden lite. Har haft en D40 med kit-gluggen ett tag nu, och tänkte köpa nytt. Har kollat på Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR, som inte kostar alt för mycket.
Vad jag undrar är hur mycket närmre "målet" man kommer med denna. Kan man räkna ut detta på nåt sätt?

För att översätta till "kikarmått" så multiplicera med 3. Ett 200:a blir således 3x200 = 6 ggr förstoring.
Mvh
JB
P.S
För FX gäller multiplikatorn i stället 2. Ett 200:a blir där 2x200 = 4 ggr.
 
För att översätta till "kikarmått" så multiplicera med 3. Ett 200:a blir således 3x200 = 6 ggr förstoring.
Mvh
JB
P.S
För FX gäller multiplikatorn i stället 2. Ett 200:a blir där 2x200 = 4 ggr.

Är det med "kikarmått" man benämner zoomen på kompaktkameror? Har en IXUS 75 med 3X zoom, tycker inte den zoomar så mycket.

Tack för alla bra svar.
 
Nej, den sensorn är minder vilket gör att du får räkna fram ett annat värde. Har inte själv någon kunskap om detta, men ta fram respektive kameras "cropvärde" så kan du lätt räkna ut det själv.
Mvh
JB
P.S
Jag tror att Canon själv anger att Zoomen motsvarar 35-105 mm vilket i så fall skulle motsvara 2x105 = 2,10 gångers förstoring.
 
Är det med "kikarmått" man benämner zoomen på kompaktkameror? Har en IXUS 75 med 3X zoom, tycker inte den zoomar så mycket.

Tack för alla bra svar.

Canon IXUS 75 har precis som IXUS 70 3X zoom precis som Canon anger.

Med kortaste brännvidden 5,8 mm och längsta brännvidden 17,4 mm blir omfånget 17,4/5,8=3.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.