Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv från Zeiss till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ser till mtf kurvor så är zeiss 21mm skarpare än 18mm zeiss, oavsett 18mm är riktigt bra men inte lika skarp som 21mm. Jag har bla canons 16-35 version 2 samt Nikons 14-24 samt zeiss 21mm.
Utan tvekan är zeiss 21mm skarpast samt liten o lätt.

Canons 16-35 använder jag rätt mycket till miljöbilder och den fungerar till det mesta.En fördel är att du kan använda filter samt att den är bra på är motljus nerbländad det tecknar den grymt snyggt men nackdelar är att den känslig för ströljus på större bländare samt inte helt skarp i hörnen.

Nikons 14-24 använder jag till interiör foto men den har några nackdelar dels så är den kass i moljus/sidoljus samt du kan ej använda filter sedan så förvränger den fett om du använder den på 14-16mm.
Zeiss 21mm är outstanding du hittar inte bättre vidvinkel till canon. Däremot är den faktiskt lite känslig för motljus o ger flare fast inte i närheten utav Nikons 14-24 som är usel på det. Canons 16-35 är riktigt bra i motljus nerbländad 8-22.
 
du kan säkert ringa Pekka som har agenturen på zeiss (molfo) o höra om han har något test ex om du vill testa några bilder. Men oavsett mtf ljuger inte gluggen är oerhört skarp så det är bara att shoppa loss.
 
Väcker tråden till liv med en chansning: ingen här som möjligtvis kan tipsa om en svensk butik som har Distagon 35/2,0 ZE i lager? Har ringt runt, men hyllorna gapar tomma och hos Molfo väntar man ingen leverans förrän tidigast i slutet av september.
 
Tack för tipset, Magnus. Hade visserligen hoppats på att kunna hitta gluggen i Sverige, men det börjar se mörkt ut så man kanske får tänka om.

Tar dock gärna emot fler tips! :)
 
Väcker tråden till liv med en chansning: ingen här som möjligtvis kan tipsa om en svensk butik som har Distagon 35/2,0 ZE i lager? Har ringt runt, men hyllorna gapar tomma och hos Molfo väntar man ingen leverans förrän tidigast i slutet av september.

Kolla med Västerlånggatans Foto i Gamla Stan, han brukar ha en hel del Zeiss hemma och kan ofta ta hem väldigt snabbt till vettigt pris.
 
Om du är orolig för service o dyl när man köper från Robert White kan jag lugna dig med att jag har fått utmärkt support från dem. Visst, man behöver posta tillbaka grejer om man ska reparera/serva, men sparar man bara kartongerna är det enkelt och inte så dyrt.
 
Liten uppdatering: tröttnade på att jaga trettifemman här i Sverige så det fick bli Robert White istället. Beställde igår måndag och exakt 24 timmar och 54 minuter senare hade jag gluggen i min hand. Imponerande!
Inga testbilder än så länge dock då kamerahuset fortfarande är på G.
 
Väcker liv i denna gamla tråden. Är nyfiken på ziess objektiv men vill veta mer och framför allt ser bildskillnader.
 
Väcker liv i denna gamla tråden. Är nyfiken på ziess objektiv men vill veta mer och framför allt ser bildskillnader.

Jag vill slå ett slag för den här maffiga tråden hos Fred Miranda. Den har kanske inte så mycket att bjuda på om man vill se jämförelser mellan Zeiss-gluggar och exempelvis Canon-optik, men tråden är en guldgruva när det gäller information och erfarenheter. Och givetvis många ohyggligt trevliga Zeiss-bilder!
 
Men frågan är ju om vissa utav Zeiss gluggarna är på top egentligen. Om man kikar på lite jämförelser som ligger ute på nätet. Såg bla en jämförelse mellan deras 21 2,8 mot Nikons 14-24 och Zeiss slog nikon fram till bl 4 sen var 14-24 betydligt bättre. Fast kanske lite fel att jämföra en ny ritad glugg med en betydligt "äldre".
 
Men frågan är ju om vissa utav Zeiss gluggarna är på top egentligen. Om man kikar på lite jämförelser som ligger ute på nätet. Såg bla en jämförelse mellan deras 21 2,8 mot Nikons 14-24 och Zeiss slog nikon fram till bl 4 sen var 14-24 betydligt bättre. Fast kanske lite fel att jämföra en ny ritad glugg med en betydligt "äldre".
Felet brukar vara att folk kollar på mätvärden istället för på bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.