Annons

Objektiv från Zeiss till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
listpriset är 11995 för 21mm, 85mm 9990kr, 50mm 5690kr så dom är inte särkilt dyra tycker jag. Dom är gediget byggda inge plast här. Kommer ha med mig 50+85 på ett utlandsjobb om 2 veckor så då kommer jag testa optiken lite mer ingående.
 
Får se hur mycket man kommer sakna autofocusen men kunde man köra med Hasselblad förut samt pentax 6x7 så ska det väl gå nu oxå. På 21mm spelar det ingen roll för den kommer jag använda till interiörfoto och där ställer jag oftast skärpan manuellt även idag. Tanken för mig med att köpa zeiss är att komplettera där canons optik inte räcker till (skärpa i hörn,motjus). 85mm som jag hade hemma på ett snabbt test är riktigt fint byggd utstrålar kvalitet o mtf mätningarna visar detsamma. Jag ska nog kunna tycka ner 3 gluggar till i väskan.
 
Där canon visar något bättre är när dom kör zeiss vidöppen 1,4 canon nerbländad till 1,4. Canon är luddig på fullöppning ungefär lika mycket som zeiss. Oavsett om du jämför dessa gluggar med tex 70-200 2,8 (4,o) så är det en markant skillnad i skärpa.
 
För mig avgör (avsaknaden av) autofokus, det vore fint med metall och en goare känsla men jag vill helst ha AF för dom gånger jag inte är snabb nog med manuell fokusering. Den optiska skillnaden på den här nivån är inte avgörande, dom är båda bra nog med råge.
 
om canon kunde ta fram en vidvinkel på 20mm med zeiss skärpa o autofocus hade jag gladeligen betalt 25000 för den gluggen. Det är småpengar i jämförelse med vad optik kostar till Hasselblad.
 
om canon kunde ta fram en vidvinkel på 20mm med zeiss skärpa o autofocus hade jag gladeligen betalt 25000 för den gluggen. Det är småpengar i jämförelse med vad optik kostar till Hasselblad.
Antar att det är just de breda bildvinklarna du eftersträvar i första hand. Jag fick min 28:a idag och de första intrycken är mycket positiva. Klart godkänd kantskärpa redan fullt öppen. Känns som en riktig vinnare.
 
Till bröllop så lär jag fortsätta köra med 16-35, 24-70, 70-200 o möjligen zeiss 85mm. Där jag tänkt använda min line up är mer i rese samt inredningsfoto. jag tyckte min 70-200 var skarp tills jag jämförde med zeiss 85mm då var den inte lika kul längre oavsett toppklass stämpel eller ej.
 
Kan bara fylla i med en erfarenhet gällandes zeiss 50 1,4. Bokehn kan ibland trixa till sig. I vissa ljussituationer med ex julgranskulor i bakgrunden så ger gluggen ovala reflexer med bl 1,4. Man behöver blända ner till 2,0 för att de skall runda till sig. Gör iofs inte så mycket då gluggen också höjer sig ett snäpp i skärpa vid bl 2,0. Alltså, vid bl 2,0 är gluggen skarpare och ger en behagligare bokeh vid vissa typer av motiv.

För övrigt så är gluggen helt ok redan fullt öppen och fullt möjlig att åstadkomma skarpa porträtt med. Jag gillar den skarpt, liksom övriga Zeiss-objektiv som jag tycker ger en lite annorlunda, snyggare bildkaraktär. kan inte beskriva det bättre än så, även om det låter en aning diffust.
 
Bilder

Jag är grymt nyfiken på Zeiss 85an och när det nu börjar bli en del som har köpt den så hoppas jag att vi kan få se lite exempel på vad den klarar av. Likaså hur det går att fokusera med den, jag har läst en del om att just 85an lider en del av focus shift vilket innebär att fokusplanet flyttar sig när man bländar ner, erfarenheter kring detta vore också intressant att få ta del av.

/Jonas
 
Det är ingen som testat Zeiss 18mm/3.5 till Canon? Nyfiken på denna, den är ju smidigare än 21mm och litet och smidigt är att föredra vid resor. 18mm känns som bra utsnitt också då jag aldrig blivit så glad i kvaliten med 16-35 eller 17-40 objektiven i 16mm resp. 17mm lägena, här får man 18mm med möjlighet till filteranslutning, perfekt på Canon 5D mark II.. Det finns ju också en äldre contax zeiss 18mm/4.0 som kan vara intressant...

/Magnus
 
Det är ingen som testat Zeiss 18mm/3.5 till Canon? Nyfiken på denna, den är ju smidigare än 21mm och litet och smidigt är att föredra vid resor. 18mm känns som bra utsnitt också då jag aldrig blivit så glad i kvaliten med 16-35 eller 17-40 objektiven i 16mm resp. 17mm lägena, här får man 18mm med möjlighet till filteranslutning, perfekt på Canon 5D mark II.. Det finns ju också en äldre contax zeiss 18mm/4.0 som kan vara intressant...

/Magnus

Har du läst den här då?
http://kenrockwell.com/zeiss/slr/18mm-f35.htm
 
Det är ingen som testat Zeiss 18mm/3.5 till Canon? Nyfiken på denna, den är ju smidigare än 21mm och litet och smidigt är att föredra vid resor. 18mm känns som bra utsnitt också då jag aldrig blivit så glad i kvaliten med 16-35 eller 17-40 objektiven i 16mm resp. 17mm lägena, här får man 18mm med möjlighet till filteranslutning, perfekt på Canon 5D mark II.. Det finns ju också en äldre contax zeiss 18mm/4.0 som kan vara intressant...

/Magnus

Kolla även på Voigtländer 20/3.5. Mycket liten och behändig och extremt prisvärd. diglloyd.com har en del info och bra test.
 
Om man jämför dessa 3 objektiv vilket är Bäst , eller är de likvärdiga?

Zeiss 21mm/2.8
Zeiss 18mm/3.5
Voigtländer 20mm

Zeiss är nog bäst men är också tyngst och dyrast, motiverar det den bättre prestandan?

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.