Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv från Zeiss till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad bra, då kanske det kommer loss lite fina Canonobjektiv på begagnatmarknaden från dom som ska finansiera dom nya dyrgriparna.
 
Det kommer säkerligen. Kolla på länken ovan mitt förra inlägg - där ser man ju en 21:a också. Om jag inte tar helt fel skulle det kunna vara samma design som den gamla och då blir det bra. I det sammanhanget är priset 1.400€ ett fyndpris och ungefär som den kostade förut.
 
Hmm, den gamla 21:an skall ha 15/13 linser/grupper och den nya 16/13. Vi får väl vänta och se hur de båda versionerna är jämfört med varandra. Skulle gissa att Mark Welsh kommer att testa det.
 
Konstigt egentligen att de inte släpper autofokusobjektiv med den fattningen. Känns lite som det är en övergångsgeneration innan de börjar släppa autofokus varianter till Nikon och Canon precis som till Sony. Visst funkar manuell fokus också.... men herregud, vi lever på 2000-talet. 60-talsnostalgi kommer man inte så långt med i kameravärlden, ja förutom hos vissa finsmakare som inte gillar känslan i fokusringen som aldrig blir densamma med AF. Inte för att jag vill klanka ner må Zeiss... mest bara oändligt förvånad över avsaknaden av AF.
 
Det beror förstås på vad man fotograferar ... 85mm är för mig ett sportobjektiv, för andra kanske ett porträttele.
 
Niclas, tyckte först inte att det var så konstigt men du kanske har rätt. Har själv en Contax N 24-85 som byggts om till Canon-fattning som har full AF, automatik och exif (contax-chippet är ersatt av ett sigma-chip för Canon som omprogrammerats efter reverse engineering av överföringsprotokollet, vill jag minnas). Kan det vara en fråga om patent?
 
Men hur fn ska man göra utan af? Är ju omöjligt att ställa skärpan manuellt på en 30d.
 
Men hur fn ska man göra utan af? Är ju omöjligt att ställa skärpan manuellt på en 30d.

Byt mattskiva och/eller skaffa en sökarförstorare.

http://www.yrkesfoto.se/Shop/Index.php?sArtId=U-13R

http://www.katzeyeoptics.com/item--Canon-30D-Focusing-Screen--prod_30D.html

Vet inte hur bra focus confirm funkar på Canon, men det är inte helt värdelöst på Nikon. Alltså att fokusindikatorn i sökaren visar när man har skärpa på fokuspunkten.
 
Jag har ju sökarförminskare så en sökarförstorare skulle ej funka.

Och 2 papp för en mattskiva nej för dyrt.
 
Har för mig att det inte går att byta mattskiva i 20D/30D. 40D har det dock. Men till vilka modeller finns egentligen specialskivor för MF objektiv? Någon som har koll?
 
Det är bara att ställa kameran i AV-läge och vrida fokuseringsringen tills det dyker upp en röd skärpemarkering på den mittersta AF-punkten!
//Chasid

As if man någonsin vill ha skärpan i mitten... Går det att göra med övriga AF-punkter med månne? Omkomponera bilden med bibehållen skärpa går att öva upp känslan för, men det är inte något jag skulle våga chansa på. Skärpa är viktigare än alla andra parametrar.
 
As if man någonsin vill ha skärpan i mitten... Går det att göra med övriga AF-punkter med månne? Omkomponera bilden med bibehållen skärpa går att öva upp känslan för, men det är inte något jag skulle våga chansa på. Skärpa är viktigare än alla andra parametrar.

Jag ställer alltid skärpan i mitten och komponerar sedan om fotot oavsett om jag använder mig av AF eller manuella objektiv, jag missar lätt skärpan annars!
//Chasid
 
Jag ställer alltid skärpan i mitten och komponerar sedan om fotot oavsett om jag använder mig av AF eller manuella objektiv, jag missar lätt skärpan annars!
//Chasid

Mm. Det är ju fysiskt möjligt - absolut. Men hej och välkommen backfokus om man kör på stor bländare som tror jag är vanligaste effekten hos vanliga dödliga som inte övat in att kompensera för skärpeplansförflyttningen som oundvikligen inträffar när man vrider fokalplanet.

Halvkroppsporträtt med en 85a må vara perfekta brännvidden, men vrider man kameran kring centrumaxeln snackar vi betydligt fler centimetrar än vad ett kort skärpedjup kan förlåta. Skarpa-polisonger-effekten.
 
Det känns ju ytterligt meningsfullt att flytta den automatiska vridningen av fokusringen tills kamerans autofokussystem tycker att skärpan är rätt över till fotografen, när kameran själv gör samma sak, fast betydligt fortare.

För den som vill prova är det bara att sätta den vanliga optiken på MF, eller M om den är antik. AV, som refereras till ovan, har inte med detta att göra. Av är tidsautomatik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.