Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv från Zeiss till Canon
- Trådstartare elbe
- Start datum
niklasl
Aktiv medlem
Jepp, för den som prenumererar på nyhetsbrevet Camera Lens News från Zeiss så bekräftas det: http://www.zeiss.com/cln.
Anders Östberg
Guest
Vad bra, då kanske det kommer loss lite fina Canonobjektiv på begagnatmarknaden från dom som ska finansiera dom nya dyrgriparna.
matnyttige
Aktiv medlem
Lite synd att det inte var någon vidvinkel. Tror inte det kommer att säljas så många 50 eller 85 mm objektiv från Zeiss till Canons kameror.Jepp, för den som prenumererar på nyhetsbrevet Camera Lens News från Zeiss så bekräftas det: http://www.zeiss.com/cln.
SixBySix
Aktiv medlem
Konstigt egentligen att de inte släpper autofokusobjektiv med den fattningen. Känns lite som det är en övergångsgeneration innan de börjar släppa autofokus varianter till Nikon och Canon precis som till Sony. Visst funkar manuell fokus också.... men herregud, vi lever på 2000-talet. 60-talsnostalgi kommer man inte så långt med i kameravärlden, ja förutom hos vissa finsmakare som inte gillar känslan i fokusringen som aldrig blir densamma med AF. Inte för att jag vill klanka ner må Zeiss... mest bara oändligt förvånad över avsaknaden av AF.
Anders Östberg
Guest
Det beror förstås på vad man fotograferar ... 85mm är för mig ett sportobjektiv, för andra kanske ett porträttele.
niklasl
Aktiv medlem
Niclas, tyckte först inte att det var så konstigt men du kanske har rätt. Har själv en Contax N 24-85 som byggts om till Canon-fattning som har full AF, automatik och exif (contax-chippet är ersatt av ett sigma-chip för Canon som omprogrammerats efter reverse engineering av överföringsprotokollet, vill jag minnas). Kan det vara en fråga om patent?
pgmj
Aktiv medlem
Men hur fn ska man göra utan af? Är ju omöjligt att ställa skärpan manuellt på en 30d.
Byt mattskiva och/eller skaffa en sökarförstorare.
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Index.php?sArtId=U-13R
http://www.katzeyeoptics.com/item--Canon-30D-Focusing-Screen--prod_30D.html
Vet inte hur bra focus confirm funkar på Canon, men det är inte helt värdelöst på Nikon. Alltså att fokusindikatorn i sökaren visar när man har skärpa på fokuspunkten.
Chasid
Aktiv medlem
Men hur fn ska man göra utan af? Är ju omöjligt att ställa skärpan manuellt på en 30d.
Omöjligt? Jag har kört en del porträtt med mitt Carl Zeiss 50/1.4 (C/Y) med adaptern från HappypageHK med fokusindikering på frugans 20D och det fungerar både snabbt och utmärkt!
//Chasid
Chasid
Aktiv medlem
Hur funkar det?
Eller är det bara att hålla in autofokusen och fokusera manuellt?
Det är bara att ställa kameran i AV-läge och vrida fokuseringsringen tills det dyker upp en röd skärpemarkering på den mittersta AF-punkten!
//Chasid
davidbicho
Aktiv medlem
Det är bara att ställa kameran i AV-läge och vrida fokuseringsringen tills det dyker upp en röd skärpemarkering på den mittersta AF-punkten!
//Chasid
As if man någonsin vill ha skärpan i mitten... Går det att göra med övriga AF-punkter med månne? Omkomponera bilden med bibehållen skärpa går att öva upp känslan för, men det är inte något jag skulle våga chansa på. Skärpa är viktigare än alla andra parametrar.
Chasid
Aktiv medlem
As if man någonsin vill ha skärpan i mitten... Går det att göra med övriga AF-punkter med månne? Omkomponera bilden med bibehållen skärpa går att öva upp känslan för, men det är inte något jag skulle våga chansa på. Skärpa är viktigare än alla andra parametrar.
Jag ställer alltid skärpan i mitten och komponerar sedan om fotot oavsett om jag använder mig av AF eller manuella objektiv, jag missar lätt skärpan annars!
//Chasid
davidbicho
Aktiv medlem
Jag ställer alltid skärpan i mitten och komponerar sedan om fotot oavsett om jag använder mig av AF eller manuella objektiv, jag missar lätt skärpan annars!
//Chasid
Mm. Det är ju fysiskt möjligt - absolut. Men hej och välkommen backfokus om man kör på stor bländare som tror jag är vanligaste effekten hos vanliga dödliga som inte övat in att kompensera för skärpeplansförflyttningen som oundvikligen inträffar när man vrider fokalplanet.
Halvkroppsporträtt med en 85a må vara perfekta brännvidden, men vrider man kameran kring centrumaxeln snackar vi betydligt fler centimetrar än vad ett kort skärpedjup kan förlåta. Skarpa-polisonger-effekten.
apersson850
Aktiv medlem
Det känns ju ytterligt meningsfullt att flytta den automatiska vridningen av fokusringen tills kamerans autofokussystem tycker att skärpan är rätt över till fotografen, när kameran själv gör samma sak, fast betydligt fortare.
För den som vill prova är det bara att sätta den vanliga optiken på MF, eller M om den är antik. AV, som refereras till ovan, har inte med detta att göra. Av är tidsautomatik.
För den som vill prova är det bara att sätta den vanliga optiken på MF, eller M om den är antik. AV, som refereras till ovan, har inte med detta att göra. Av är tidsautomatik.