Tack för svaren och jag tror jag vet vad jag vill ha.. ett 70-200, dags att spara... eller önska sig i julklapp.. Men nu kommer jag med en fråga.. igen..
Hur stor skillnad är det mellan Canon EF 70-200/4,0 L USM (5795 kr) och Canon EF 70-200/4,0 L IS USM (10 785 kr)
Egentligen vill jag väl ha den med IS ( stabilisering ) men jag undrar hur stor skillnaden blir?? Är det värt dom tusenlapparna? ( ja förmodligen, men för mig?? )
Tack på förhand!
IS är bra, men inte nödvändigt.
IS hjälper ju bara mot dina egna skakningar, inte mot motivets skakningar.
Till sport blir det alltså ingen större skillnad.
Till motor-sport hjälper det till panoreringar.
Du kan ställa in IS så att den bara stabiliserar rörelser i ett led, och då kan du panorera enklare. (Att panorera innebär att du kör med en lite längre slutartid och följer motivet i sidled så att bakgrunden får rörelseoskärpa, men inte motivet. Tekniken kan användas till tex bilar som kör förbi, men är ganska svår att bemästra. Ger en känsla av rörelse fast motivet är skarpt.)
Till hästhoppning och hockey...nej jag skulle inte säga att det är värt pengarna.
Speciellt då du kan få ett begagnat utan IS för drygt fyra tusen.
Som sagt. Jag skulle tro att du får igen ALLA pengar om du köper ett begagnat utan IS och i framtiden beslutar att sälja det igen.
Mitt personlig råd är att köpa modellen utan IS och köpa ett enbensstativ.
IS (på 70-200) ska klara 3-4steg kortare slutartid (ett steg = halvering eller dubblering av slutartiden). Med ett enbensstativ, och lite träning, klarar du av iaf 1-2steg, och ett enbensstativ får du för under 1000kr.
Har fungerat för sportfotograferi många många år =)
Köp utan IS, och i framtiden säljer du och byter till IS om du märker att du verkligen saknar det. Det är mitt råd.
Hoppas du blir nå klokare.