Annons

Objektiv canon hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, Jag funderar på att börja spara till ett nytt objektiv. Jag vill ha ett som har låga bländartal. så man kan få de rätt suddigt i bakgrunden av någonting.
Och gärna bildstabilisator. Och som går att zooma en bit med. ca till 200mm ( gärna längre men då antar jag att priset stiger? )
Någon som skulle kunna ge förslag till något objektiv som värkar passa mig?
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Max pris ca 4000kr

Hejsan, Jag funderar på att börja spara till ett nytt objektiv. Jag vill ha ett som har låga bländartal. så man kan få de rätt suddigt i bakgrunden av någonting.
Och gärna bildstabilisator. Och som går att zooma en bit med. ca till 200mm ( gärna längre men då antar jag att priset stiger? )
Någon som skulle kunna ge förslag till något objektiv som värkar passa mig?
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Max pris ca 4000kr

Hej!
Du kan få beg Canon EF 70-200/4L för ca 4000kr
men bländare 4 är inte såå ljusstarkt.
Alternativet vore om du hittade någon beg 200/2.8L (version 1) för det priset, men dom är nog sällsynta.
Du måste nog håva upp mera pengar om du skall hitta ett vettigt alternativ.

Frågan är hur pass mycket vidvinkel du vill ha också. Antar att du vill ha som kitobjektivet erbjuder i alla fall? 18mm?

Och då kan jag säga direkt att dina krav inte är direkt rimliga.

Ska du ha en ljusstark glugg så finns det inga bra kompromisser som ger både vidvinkel och mycket zoom samtidigt. Utan det är mest gluggar med "standard" ljusstyrka som erbjuder denna allround egenskap.

Du borde nog satsa på i alla fall 2 olika objektiv som är ljusstarka eller så får du helt enkelt leva med att ha en kompromissglugg. typ 18-200 eller 250mm f/3.5-6.3, tamron och sigma har sådanna alternativ för runt 5000:-..

IS, stor vidvinkel/zoom och som är ljusstarkt för ett lågt pris går inte hand i hand alls nämligen, inte ens begagnat..

Oftast är ljusstarka gluggar (2.8 och neråt) väldigt dyra.. Så du får nog ta och spara ett bra tag till.

Den jag helst kör med är Canon 28/2,8 och det på allt, kostar typ 2000:- Klart prisvärd!

Varför byta ungefär *S*

/Kent

Fundera igenom vilka brännvidder du behöver och ändamålet så är det lättare att föreslå alternativ. Ofta om det bara rör sig om vissa nyckelbrännvidder om ljusstyrka är viktigt så blir fasta brännvidder billigare. T ex 85/1,8 kostar beg 2500:- 70-200/2,8 beg 7000-8000:-. 200/2,8 kostar beg 4000:- - 5000:-. 24-70/2,8 beg ca 7000:-, 50/1,4 kostar 2500:- max, allt räknat begagnatpris.

ANNONS