** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

nytt objektiv til sony a390

Produkter
(logga in för att koppla)
T.ex när min grabb spelar fotboll. Bilderna man tar med en kompaktkamera blir ju helt värdelösa. Man ser en liten prick på plan och man får hoppas att numret syns så man vet vem det är. Jag vill kunna ta en närbild på honom, mitt på plan.

Skolavslutningar, uppträdan osv. Det är egentligen mest runt våra barn. Att kunna ta bra bilder från längre håll. Sen tycker jag om att ta naturbilder men dessa är inte hög prio på något sätt.

Om man tar den här t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192

vad är begränsningarna på den? I jämförelse med dyrare alternativ förtås

Optiskt är den antagligen identisk med Sonys motsvarande objektiv. Tamron (delägt av Sony - visst är det så?) tillverkar enligt djungeltrumman ganska många objektiv som får namnet Sony med ett utseende som matchar.

Med andra ord, du kan köpa Tamronobjektivet och troligen få samma optiska prestanda som det dubbelt så dyra "Sony"-objektivet.

Observera alla mina "antagligen", "troligen" osv. Jag är ingen expert, möjligen finns det någon som är det som kan verifiera.

/Lennart
 
Tamron 200mm och 300mm kostar i stort sett lika mycket. Vad skulle ni med mera kött på benen rekommendera?
Sedan en följdfråga på det. Vad tusan står XR och DI för? och ännu mera okunniga frågor... vad står siffrorna efter "mm"? alltså, 70-200 förstår jag. Men vad är t.ex 2,8 som står efteråt? då det objektivet kostar betydligt mer än som står 4,0-5,6
 
Senast ändrad:
Tamron 200mm och 300mm kostar i stort sett lika mycket. Vad skulle ni med mera kött på benen rekommendera?
Sedan en följdfråga på det. Vad tusan står XR och DI för? och ännu mera okunniga frågor... vad står siffrorna efter "mm"? alltså, 70-200 förstår jag. Men vad är t.ex 2,8 som står efteråt? då det objektivet kostar betydligt mer än som står 4,0-5,6

Jo, objektivbeteckningar är en djungel. Alla tillverkare har sina namn på ytbeläggningar och specialglas mm.I det här fallet står Di för "Digital Integrated Design" nåt flummigt mumbo jumbo som sägs göra det bättre för digitala kameror. Xr står för ett speciellt bätttre typ av glas.
Läs mer här: http://www.tamron.se/

Däremot den andra frågan 2,8 eller 4-5,6 är mycket viktigare. Det står för de största bländarvärdena objektivet har. Ju större värde desto ljusstarkare.

Ljusstarka objektiv kommer med ett par nackdelar, de är dyrare och när det gäller telen avsevärt större och tyngre. Brukar samtidigt vara betydligt bättre kvalitet på också, eftersom de är så mycket dyrare.

Ta och titta noga på bilderna och uppgifterna för mått och vikt. Stora bländare har inte bara fördelar. Det skiljer också mellan olika kameramodeller hur ljusstark sensor de har, alltså att man kan öka ISO-talen utan att få brusiga och gryniga bilder. Då kan man "kompensera" för ett ljussvagare objektiv, fast det finns en del andra parametrar också.

Bländarsteg, slutartider och ISO-tal har precis samma steg vilket gör det enkelt att modifiera dessa så att det passar. Hinner inte utveckla det nu, men ska försöka göra det senare.

Riktigt ljusstarka bra oobjektiv kan bli mycket stora, tunga och dyra. Tycker du ska glömma 300/2,8 ett tag framöver :). Det här t.ex. är ett ganska häftigt objektiv som får en del att dregla... http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=33sal300f28g
men om man köper ett sådant så har man specifika behov och har kanske kommit lite längre i sitt fotograferande än du (och jag och de flesta här).

Vill du se 2,8/70/300 G SSM in actoin kan du titta på den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=y-IdYcL5BQg

Köp Tamron 70-300/4-5.6 är mitt råd. Som sagt, mycket möjligt att det är samma optiska konstruktion som Sony 70-300G.

Om du vill ha ett tele så kommer du att vilja ha längre senare. 200 mm. är nog lite för kort egentligen.

Min favorit är Sigma 150-500 /5-6,3 OS. Kostar mer, c:a 9000, men är otroligt bra, jag fullkomligen älskar det objektivet.


/Mats
 
Däremot den andra frågan 2,8 eller 4-5,6 är mycket viktigare. Det står för de största bländarvärdena objektivet har. Ju större värde desto ljusstarkare.

Med all respekt för Mats stora kunnande om Sony men här blev det inte helt rätt. (Jag förstår iofs vad Mats menar men den oinvigde blir nog mest förvirrad)

Ju MINDRE värde desto ljusstarkare optik, och dyrare. Alltså bländare 2,8 är ljusstarkare än 4-5,6.
Det som är lite förvirrande är att när man pratar om STOR bländare så menar man STÖRRE öppningshål i bländaren men detta betecknas med en LÄGRE siffra.
Bländare 2,8 ger mer ljusinsläpp till bildsensorn för bländarhålet är STÖRRE men siffran är LÄGRE än t ex 4,o eller 5,6.

Bländarstegen är som följer:

1 : 1,4 : 2,0 : 2,8 : 4,0 : 5,6 : 8 : 11 : 16 : 22 : 32

Varje steg på bländarstegen motsvarar en fördubbling i exponeringstid, eller ett steg på ISO-skalan.
 
Senast ändrad:
Med all respekt för Mats stora kunnande om Sony men här blev det inte helt rätt. (Jag förstår iofs vad Mats menar men den oinvigde blir nog mest förvirrad)

Ju MINDRE värde desto ljusstarkare optik, och dyrare. Alltså bländare 2,8 är ljusstarkare än 4-5,6.
Det som är lite förvirrande är att när man pratar om STOR bländare så menar man STÖRRE öppningshål i bländaren men detta betecknas med en LÄGRE siffra.
Bländare 2,8 ger mer ljusinsläpp till bildsensorn för bländarhålet är STÖRRE men siffran är LÄGRE än t ex 4,o eller 5,6.

Bländarstegen är som följer:

1 : 1,4 : 2,0 : 2,8 : 4,0 : 5,6 : 8 : 11 : 16 : 22 : 32

Varje steg på bländarstegen motsvarar en fördubbling i exponeringstid, eller ett steg på ISO-skalan.

Okok, du har väl halvt rätt.
Råkade slinta på tangentrerna. Skrev "Större värde desto ljusstarkare", skulle bättre varit "lägre siffervärde desto ljusstarkare"


Men egentligen blev det rätt ändå ;-).
Bländarvärdena är BRÅKTAL!
Alltså 1/2,8 är STÖRRE än 1/5,6, både i stolek på hålet som släpper in ljus och talet som sådant.

Men det står ju bara siffervärden på objektivet och då är det alltså så att "lägre" siffror betyder större bländare och tvärtom.


/Mats
 
Tack snälla för det utvecklade svaret! Jag tycker det är så intressant att höra vad privatpersoner har att säga och inte bara stå i kamerabutikena och försöka avgöra om säljarna är ute mer efter mina pengar än min belåtelse med ett bra val. Det lutar nog åt ett 55-200, låter som en bra mjukstart för någon med intresset men utan kunskap.

du har inget att säga om en eventuell fotokurs för nybörjare? Jag har hört att "man kan läsa allt i för nybörjare i handboken till kameran", men det måste väl vara bra med en praktisk del?

Något som jag VERKLIGEN kan rekoomendera är Gary Friedmans böcker om Sony Alpha!

Kan GARANTERA att du blir supernöjd!! Kostar bara c:a 150 kr och är i form av en PDF, ruskigt bra. Beskriver både din kameramodell, men framförallt bra och trevligt förklarat om hur fotografi fungerar ur alla aspekter. http://www.friedmanarchives.com/

Finns till de flesta modeller, men inte A390. köp den för 330&380, bara småskillnader.


/Mats
 
hahah ni är ju helt underbara! Att ni lägger tid för att beskriva så utförliga svar är helt underbart. Hatten av för er! Jag tar och beställer mig ett 300m 4,0-5,6 då (jag förstår nu med bländare, inte helt men jag förstår helheten) och som ni säger, det är onödigt att köpa för kraftfulla saker. Som att ge en dyr fiol till en apa :) Bättre att börja med en liten trumma som apan kan slå på istället ;)

Bra tips med böckerna, blir att köpa ett sådant nu när man har semester. Gjorde om baksidan på huset idag och vi fick en härlig bild på en jättemask vi hitta, så mellan spadtagen får man ta lite bilder och läsa lite bok ;)
 
Så! Beställt! :D Väntar med såååån spänning :D 300mm låter ju vansinnigt mycket och jag har höga förhoppningar. Vet iofs att det inte kommer att gå så bra på kvällarna men på dagarna ska man kunna få fina bilder.

Är det svårt att få till skärpan manuellt måntro?
 
Min gissning att du beställde följande objektiv från Dustin: TAMRON AF DI 70-300/4.5-5.6 - SONY, vilket troligen är ett väldigt bra val. Det är inte ett 300mm-objektiv utan ett zoomobjektiv som går från 70 till 300mm brännvidd. Jag antar att du känner till det, men du skriver faktiskt att du beställt ett 300mm-objektiv. Ett objektiv med fast brännvidd (300mm i ditt fall) skulle också ha haft fast största bländare (inte 4.5-5.6 utan antingen 4.5 eller 5.6).

Lycka till med ditt nya objektiv!

/Lennart
 
Grundkurs del 1

Så! Beställt! :D Väntar med såååån spänning :D 300mm låter ju vansinnigt mycket och jag har höga förhoppningar. Vet iofs att det inte kommer att gå så bra på kvällarna men på dagarna ska man kunna få fina bilder.

Är det svårt att få till skärpan manuellt måntro?

Angående att få till skärpan med teleobjektiv.

Du har alltså ett zoom-objektiv så att du kan ändra brännvidden från 70-300 mm. Det är bra och brukar vara nästa objektiv man köper efter det som följde med kameran. Går lite händelserna i förväg nu, men nästa du köper i framtiden är ett ljusstarkt fast normalobjektiv, typ 50/1,8 eller 50/1,4.

Tillbaka till 70-300.
Ju mer du zoomar in och alltså får en smalare bildvinkel - tänk dig synfältet som kameran ser som en smal strut - desto större är risken för rörelseoskärpa. alltså, om du bara vickar kameran några millimeter medan du tar bilden så om ditt motiv är t.ex. 50 meter bort så flyttar sig bilden flera decimeter (orkar inte räkna exakt). Hur mycket den flyttar sig under exponeringen beror på slutartiden, så den vill man hålla så kort som möjligt. Det gäller även för att frysa motivet i rörelsen.

Alttså, motmedlet mot skakningsoskärpa är att lära sig hålla kameran stadigt eller använda stativ (vilket inte går i alla situationer) och att ha kort slutartid. En gammal tumregel säger att man ska ha 1/brännvidden, alltså med 300 mm. 1/300 s eller kortare. Den tumregeln gjordes för kameror med film som är lite större än bildsensorn du har i din kamera och du får därför samma förstoring som ett 450 mm-objektiv på en sådan kamera (multiplicera med 1,5) och därför istället bör ha 1/450 s (eller 1/500 s som är det närmaste du kan ställa in).

Skakoskärpa är den absolut största faktorn att ta hänsyn till vid fotografering med teleobjektiv. Skickliga erfarna fotografer kan använda längre slutartider än när man inte är så van. Där kan övning göra väldigt stor skillnad. Träna på att hålla kameran riktigt stadigt och krama av avtryckaren försiktigt oc håll kvar även efter exponeringen. Liknar väldigt mycket skytte faktiskt. Ett annat tips är att om du inte använder stativ att försöka hitta naturliga stativ i form av en husvägg, eller ett staket eller så.

Sen finns det en sak till som kameran hjälper till med. Du har en Sony-kamera och den har inbyggd stailiseringsfuntion, Super Steady Shot. Det fungerar så att det finns rörelsesensorer, accelerometrar, inbyggda i kameran som känner av skakningar och små "piezo"-motorer som flyttar bildsensorn "åt andra hållet" så att skakningarna motverkas. Funkar såklart inte för hur mycket skaning som helst, men du kan ta som tumregel att det hjälper till motsvarande två "bländarsteg", alltså två snäpp på slutartidsskalan (eller bländarskalan eller ISO-skalan). Det gör att om du med 300 mm kan använda 1/500 s utan SSS, så kan du få samma resultat med 1/125 s istället.

Det här är förresten en stor fördel som Sony (och Pentax) har jämfört med Canon och Nikon som inte har någon bildstabilisering inbyggt i kameran. För att få samma funktion och med dessa kameror måste man använda ett objektiv med inbyggd stabilisering istället. Fungerar ungefär likadant, men istället för att sensorn rör sig så flyttas och vickas en lins inuti objektivet. Det är dock långt ifrån alla obektiv som har det och ofta finns objektiven i varianter med och utan stabilisering, där man får betaa extra för stabilisering. T.ex. kostar Canons 70-200/2,8 med stabilisering c:a 10 000 kr mer än det utan.

På riktigt långa teleobjektiv är objektivbaserad stabilisering att föredra framför sensorbaserad därför att då blir också sökarbilden stabiliserad på vanliga DSLR-kameror och även autofokusen fungerar bättre (på Sonys nyare s.k. SLT-kameror blir däremot sökarbilden stabiliserad även med sensorbaserad stabilisering för att den elektroniska sökarbilden skapas av sensorn).

Med Sony får man alltså stabilisering med alla objektiv, men det finns också en del objektiv med stabilisering även till Sony. Då stänger man helt enkelt av kamerans inbyggda SSS och använder det i objektivet istället. jag har t.ex. ett Sigma 150-500 mm F/5,0-6,3 OS som har stabilisering i objektivet. Fungerar verkligen bra.

Det är också därför det finns dessa riktigt dyra superljusstarka objektiv vi pratat om här. För t.ex. en professionell sportfotograf som ska ta närbilder inomhus av en handbollsmatch i ganska dåligt ljus (jämfört med dagsljus dagtid) och måste få korta slutartider så är det värt dessa tiotusenlappar extra för att få ett objektiv som släpper in dubelt så mycket ljus. Samma sak för naturfotografer som smyger omkring i mörka skogar och vill få skarpa bilder på på fåglar och andra djur.

För att kunna behålla kort slutartid kan man alltså öka bländaren. Ett snäpp på bländarskalan är samma som ett snäpp på slutartidsskalan. Så bländare F/2,8 och 1/500 s ger samma ljusmängd som F/4 och 1/250 s eller F/5,6 och 1/125 s.

Varje sådant steg kallas "bländarsteg", eller som en del mera tekniskt insatta säger "EV" (= Exposure Value). På engelska hör man ofta uttrycket F-stop.

Ett EV är en fördubbling eller halvering av ljusmängden.

Det finns också en tredje parameter som bestämmer exponeringen, nämligen ISO-värdet. Förr i tiden så laddade man kameran med ljusstarka eller ljussvaga filmer och sen fick man använda det ISO-värdet (eller ASA som det ibland stod på¨filmkartongerna, vilket är samma sak). Nu kan istället ändra det direkt för varje bild om man så önskar.

En skillnad i ett steg på ISO-skalan är också ett EV.

Sländarskalans steg är: 1,4 / 2 / 2,8 / 4 / 5,6 / 8 / 11 / 16 / 22 / 32 (multiplicera med roten ur 2)
Slutartidsskalans steg är: 15 / 30 / 60 / 125 / 250 / 500 / 1000 / 2000 / 4000 (alltså 1/värdet i sekunder.)
ISO-skalans steg är: 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / 6400 (högre värde desto ljusstarkare)

(Det här är de vanligaste spannen. Beroende på kamera och objektiv kan det finnas fler eller färre steg att välja mellan. En del kameror har också möjligheten att ställa in halva steg).

Har man tillgång till massor av ljus är det ganska enkelt att få bra bilder även med enklare, billigare utrustning, men vid svårare situationer börjar utrustningen göra mer skillnad.

Alla tre parametrar påverkar bilden på olika sätt.

Slutartiden: Kort slutartid ger frysta bilder och minska risken för skaningsoskärpa. med långa slutartider kan man få "rörelse" i bilden, speciellt om man panorerar så att huvudmotivet blir skarpt och bakgrunden får "fartränder".

Bländaren: Större bländare ger kortare skärpedjup så att man t.ex. kan isolera huvudmotivet och få en blurrig förgrund och bakgrund, medan mindre bländare gör att större område framåt/bakåt upplevs som skarpt.

ISO-värdet: Lägre ISO-värde ger renare finare bilder, medan högre värde gör att bilden får mer brus, dvs. blir grynigare.

De två första parametrarna kan man utnyttja åt bägge hållen för att få den effekt eller karaktär på bilden man eftersträvar. ISO-värdet däremot vill man i princip alltid ha så lågt som möjligt, jag vet ingen som eftersträvar brus avsiktligt.

Hur mycket bruset ökar med ökat ISO-värde beror på kameramodelen och framförallt vilken sensor den har. Generellt sett är nyare kameror med CMOS-sensor bättre och här går utvecklingen ganska snabbt. Med de senaste modernaste kamerorna för c:a 7000 kr är detta så väldigt mycket bättre än för kamerorna som fanns för 5 år sedan, så att man kan hålla samma slutartider och få bättre kvalitet med en sådan och ett billigt 300 mm F/5,6 än med en gammal kamera och ett svindyrt 50 000 kr 2,8-objektiv.

Kamerans sensor är antingen av CCD-typ eller CMOS-typ. CCD-sensorerna ger väldigt fina rena bilder på låga ISO-tal, men bruset ökar tyvärr ganska mycket om man skruvar upp ISO-värdet. En CMOS ger generellt sett betydligt bättre bildkvalitet på höga ISO-tal. Sony senaste 16 megapixel sensor som sitter i t.ex. A55, óch A580 (och Nikon D7000 och Pentax K5) är synnerligen bra i det avseendet och den bästa sensorn som finns på marknaden idag överhuvudtaget.

Sony A390 som vi har diskuterat här har en CCD-sensor. Med t.ex. bra blixtbelysning för porträtt osv på ISO 100-200 så ger den bättre renare bilder än vad dessa senaste dyrare kameramodeller gör, men när man ökar ISO-värdet så hänger den inte med. Skulle gissa att man får ungefär samma brus på en A390 vid ISO 800 som en A580 vid ISO 3200, alltså två bländarsteg (har inte gjort något test, bara en gissning från min sida. Säkert helt åt skogen så att någon kan få chansen att hoppa på mig). Så i framtiden om du blir biten av foto och vill kunna ha korta slutartider med teleobjektiv i svagt ljus kan det vara idë att byta kamera istället för att byta till ett ljusstarkare objektiv. De nya kamerorna (A77 och A65) som lanseras om någon månad lär ska bli helt revolutionerande bra i det avseendet.

"Kameror kommer och går, men bra objektiv de består".


/Mats
 
Grundkurs del 2

Så, hur gör man då rent praktiskt för att ställa in kameran med de bländare, tid och ISO-värden man vill ha?

Kameran har en inbyggd exponeringsmätare och olika automatik-lägen.
Jag brukar uteslutande använda läget A (Aperture priority) eller S (Shutter priority), men mest A.

I A-läget ställer du in bländaren så justerar kameran automatiskt slutartiden för rätt exponering.
I S-läget ställer du in slutartiden så justerar kameran automatiskt bländaren för rätt exponering.

I bägge fallen ställer du in ISO-värdet manuellt innan. Det går att ställa in så att kameran automatiskt justerar ISO också, men jag vill oftast ha kontroll över det värdet för att jag tycker kameran har en tendens att automatiskt höja det för mycket för min smak.

Vid telefoto brukar jag ställa in så högt ISO-värde jag kan tolerera för syftet med bilderna (skillnad om man ska publicera dem på en web-sida eller om man ska få dem utskrivna i t.ex. 50x70 cm och hänga på väggen).

Sedan använder jag A-läget och ställer in den största bländaren objektivet har.

Sedan fotograferar jag. Det syns i sökaren vilken slutartid man får och blir det för långa tider så höjer jag ISO ett steg och ser var jag hamnar. Blir det överdrivet korta tider så sänker jag istället ISO. Man får ganska snart en känsla för det där vilka värden som funkar och hur ens egen kamera beter sig och hur skicklig man är på att hålla stilla i olika situationer osv. Jag lyckas få bra resultat handhållet med mitt 500 mm. på 1/125 s med stabiliseringen på och i nödfall ännu längre slutartider.

Andra har säkert sina egna "patentmetoder", beror mycket på vana och preferenser (jag började fotografera för länge sedan med Konica-kameror och de hade bara bländar-automati, A-läge).

Det viktiga är att träna mycket och vara lite noggrann och öva upp skickligheten att hålla stilla.

Sen att inhandla ett stativ är också en bra ide. För att få de där riktigt knivskarpa bilderna är stativet ett underskatat hjälpmedel. Bli vän med stativet helt enkelt!

Sådärja, en hel fotokurs i ett enda inlägg! (Eller två vart det för att texten blev för lång :))

Håll till godo, med det här klarar ni er långt.
Roligt tycker jag med lite nytt friskt blod och nya entusiastiska människor.

Det mesta av det jag skrivit är ren fakta, förhoppningsvis korrekt till övervägande del, men en del saker är mina högst personliga åsikter och andra kan tycka helt tvärtom, vilket de också säkert kommer att uttrycka i svar. Ta till dig det som du tycker verkar vettigt, kasta bort det andra. Det är fritt fram att tycka vad man vill.


/Mats
 
Gå till cyberphotos hemsida
klicka i sony, tele osv och klicka på sök.

Jag vet inte hur Tamrons kvalité är kontra Sony.
Men när det gäller optik så brukar man få det man betalar för.

Sedan är det bättre att ha en optik som ger bilder än att vara utan bilder.
Good enough är ett bra uttryck när det gäller optik.

Personligen är jag inte i behov av 300mm och nöjer mig med ett 80-200/2,8.
Men jag börjar bli lite sugen på ett 300/2,8 om vi skall till Afrika nästa sommar...

Håller inte riktigt med det där att man får vad man betalar för. Objektiv kan skilja väldigt mycket i pris och kvalitet och det finns guldkorn som verkligen är mycket bra och som inte kostar speciellt mycket. Finns också dyra objektiv som inte alls levererar i paritet med priset.

Priser på objektiv kan också skilja oerhört mycket mellan olika affärer och det är inte alls samma affär som är billigast.

T.ex. Sony Zeiss 16-35 kostar hos Rajala 11 999 kr och hos JapanPhoto 17 985 kr.
Medan Sony 70-300G kostar 10 990 kr hos Rajala och 8 995 kr hos JapanPhoto (och 7 104 hos Pixmania).

Ta t.ex. Sony 70-300G som kostar melan 7 och 11 tusen. Det är absolut inte 4-5 gånger så bra som Tamron 70-300. Är inte så säker på just detta, men det kan mycket väl vara exakt samma optiska konstruktion på dessa.

Sen att Sony 70-300G SSM är ett helt underbart byggt objektiv med en fantastisk SSM AF-motor är en annan sak, men det syns inte på bildresultatet.

Så att säga att man får vad man betalar för stämmer inte ett enda dugg!

Pris-spridningen på kameraprylar är också helt sjukt stor, så det lönar sig massor att kolla på t.ex. prisjakt och att leta efter tillfälliga kampanjer. Ibland är ena kedjn avsevärt billigare än de andra och ibland den andra. (Cyberphoto och Scandinavian, samt Dustin och dem brukar hålla sig i mittfåran och är aldrig billigast). Ibland kan man göra fantastiska fynd på Elgiganten och Media Markt (som inte visar sina priser på nätet).


Det där med kvalitet på Tamron kontra Sony är en speciell sak.
Sony är delägare i Tamron och vissa objektiv är som sagt exakt samma optiska konstruktion till 100%. T.ex. så är Sony SAL 2,8/28-75 SAM precis samma som Tamron 28-75/2,8, men Sonyobjektivet är mycket bättre byggt och har inbyggd AF-motor (tyvärr den dåliga långsamma sorten). Jaghar haft bägge (har ara Sony kvar nu) och bildmässigt är de precis lika. Tamronet var snabbare i AF, men känns inte lika bra.

En annan skillnad kan vara utväxklingen på skruvdriften. Superzoomen Tamron 18-250 är samma som Sony 18-250, men det är dubbla antal skruvvarv på Tamronet, så att Sony-objektivet har mycket kvickare AF.

Vet inte vilka av objektiven som är optiskt identiska, men kan mycket väl vara så att 70-300 är samma och då är ju Tamron ett nobrainer-val. Någon annan kan säkert fylla på med fakta.


/Mats
 
Jag är mållös! Fantastiska poster Mats! Du har i stort sett sammanfattat hundratals inlägg, bloggar samt några böcker på tre poster. Dessa kommer att läsas om och om igen av inte bara mig utan flera andra användare. Utan tvekan så borde dessa köras en "stickie" på med titel "Nybörjar information" eller dylikt. Fantastiskt bra jobbat Mats! Det är såna som du som gör att man fastnar på vissa forum och Fotosidan kommer med störst sannolikhet att bli ett hak att hänga på! Tack ännu en gång!
 
Bra inlägg Mats.

Några tillägg jag kommer att tänka på (skumläste och de kanske redan är omnämnda) för att kräma ut ännu bättre telefotografier.

Vid telefotografi måste man minska alla typer av rörelseoskärpekällor. I vissa kameror finns det något som heter spegeluppfälllning. Dvs man komponerar sin bild som vanligt med utsnitt och exponering. Sedan fälls spegeln upp en stund innan bilden tas, för att vibrationerna ska hinna klinga ut. Spegeln fälls sedan ner normalt när exponeringen är klar.
Denna funktion kan vara dold, tex görs det automatiskt om man väljer 2-sekunders utlösningsfördröjningen på vissa sonymodeller.

På stativ bör man använda fjärrutlösare eller utlösningsfördröjning för att vibrationer från avtryckningen ska klinga ut.

På nattfoton (tex om man fotar månen) bör man använda sökarlocket för att hindra ljus att ta sig in bakvägen till sensorn.

Super steady shot bör man stänga av om man har kameran på ett stadigt stativ, den kan annars göra mer skada än nytta.

Vh
Tobbe
 
Otroligt bra inlägg Mats. Jag ska låta min flickvän läsa dina två inlägg, hon ska börja fota mer seriöst nu och det var verkligen en bra grundkurs i foto och kamerakunskap!
 
Ta t.ex. Sony 70-300G som kostar melan 7 och 11 tusen. Det är absolut inte 4-5 gånger så bra som Tamron 70-300. Är inte så säker på just detta, men det kan mycket väl vara exakt samma optiska konstruktion på dessa.

Ska bara förtydliga lite, mitt ev. antagande är FEL. Det är INTE samma optiska konstruktion.
Tamronobjektivet har helt andra linsgrupper och inte heller intern fokusering, vilket gör att fronlinsen snurrar vid fokusering.

Sony 70-300G SSM är ett mycket även optiskt (som sig bör med tanke på priset).

Däremot har Tamron nu även ett annat nytt 70-300 (dyrare, men ändå prisvärt) med inbyggd ultraljuds fokusmotor (och stabilisering för Canon och Nikon), Tamron SP 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD.

Det tillhör deras SP-serie som betyder "Super Performance".
http://www.tamron.eu/en/lenses/overview/single/product/sp70-300-f4-56-di-vc-usd-1.html


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar