Annons

Alternativ normal-zoom till OM-D EM-10 II, eller helt annan kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte att det kanske kunde vara trevligt med ett "hur gick det sen-inlägg". :)

Jag slog till på ett Olympus OM-D EM-10 II-hus, och hittade ett begagnat i fint skick här på fotosidans köp/sälj-forum. 3500:- + frakt från en fotosidan-profil med gedigen historik. :)

Jag köpte också objektiven begagnade.
Ett Panasonic 20 mm 1.7 (mk I) och ett Olympus 14-42 II R.

Från Cyberphoto kompletterade jag med ett extra batteri och filter (UV och Pol där det saknades).

Så här långt är jag mycket nöjd med systemet. Har till allra största delen använt det fasta 20 mm-objektivet, vilket verkligen är mycket användbart.
Zoomen har nästan bara använts när vi var på skidsemester förra veckan. Smidigt att kunna zooma lite i backen både vid film och foto.

Det visade sig att min systers kille har en OM-D EM-1 med 12-40 2.8-gluggen så jag har kunnat testa den hands-on på min kamera också. Den är ju som många säger betydligt större och tyngre, men har en härlig kvalitétskänsla och bilderna blir bra. Får se om jag investerar i ett sådant objektiv eller ej framöver...

Andra reflektioner:
Det är lite störigt att på/av-vredet sitter på vänster sida av kameran. Då går det inte att ta upp kameran, slå på den och knäppa av några bilder med en hand. Det kunde jag göra med min gamla Canon och det är rätt smidigt, speciellt med småbarn som kanske occuperar den andra armen/handen.

Vid ett par tillfällen har den svårt att hitta fokus, speciellt när man filmar. Men även vid några tillfällen vid fotografering. Det har "åtgärdats" genom att vrida på programratten, till ett annat program och tillbaka igen till det jag velat använda.

Panasonic-objektivet är ganska långsamt när det kommer till just fokusering också. Olympus zoom-objektiv är betydligt snabbare.

Jag kommer troligen köpa en extern blixt att använda inomhus, även om det ljusstarka 20 mm-objektivet till viss del tar bort behovet av en sådan... (frågan är då vilken blixt man ska ta? Men det får bli en annan tråd om det... ;)

Tack för alla råd och kommentarer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.