Annons

Nytt allround-objektiv till Canon EOS 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergling75

Ny medlem
Hej,

Nybliven medlem och innehavare av systemkamera söker söker lite råd och input för inköp av nytt allround-objektiv.

Skall villigt erkänna att jag är nybörjare inom både fotografering och objektiv, men har läst på så gott jag kunnat om all begrepp.

Hur som helst, har köpt en Canon EOS 700D. Kitobjektivet (18-55) som följer med är väl ok, har egentligen inget annat att jämföra med, men bilderna blir ju klart bättre än den gamla kameran (Panasonic FZ-35). Men jag har ju insett att det behövs ett objektiv med lite större zoomomfång för att kunna fota t ex natur, sport och annat som kräver att man kommer lite närmare.

Helst vill jag ju inte lägga ut en förmögenhet på ett nytt objektiv, finns väl en övre gräns på runt 3000 ungefär. Skall till USA nästa vecka, så möjligheten finns ju att handla något där.

Har läst lite recensioner och forum på nätet och har väl kommit fram till ett par lovande kandidater från Canon. Har inte kollat så mycket på andra tillverkare.

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS
Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM

Det som på något sätt känns "bäst" är ju 18-135 objektivet, som då kan agera standardobjektiv och ha bra vidvinkel men ändå tillräckligt mycket zoom för de flesta situationer. M a o då slipper man byta objektiv så ofta.

Vad har ni mer rutinerade fotografer för tankar och råd kring detta?

Beror på

Hej,

Nybliven medlem och innehavare av systemkamera söker söker lite råd och input för inköp av nytt allround-objektiv.

Skall villigt erkänna att jag är nybörjare inom både fotografering och objektiv, men har läst på så gott jag kunnat om all begrepp.