Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

OskarA

Medlem
jag har en Olympus Mju 400 men vill ta mer närbilder och bilder med bättre skärpa och har därför tänkt köpa en kamera med löstagbara objuktiv. Vilken kamera skulle ni rekomendera som en bra ntbörjarkamera, den får inte kosta mer än 5000:-
 
En begagnad Canon 300D eller kanske en Nikon D100 om du lyckas hitta någon för det priset.
 
Vill man ta närbilder så kan det dock krävas mer tillbehör och då slutar det på mer än 5000kr om man tex köper 300D.

Oskar:
Hur nära vill du komma? Är det faktum att du vill komma närmare den enda faktorn till att du vill byta kamera?
Nikon Coolpix 4500 är mycket bra för närbilder och jag skulle vilja påstå att det även är ett sving upp vad gäller bildkvalitet rent allmänt jämfört med din µ400.
En annan väg att gå är tex Canons A-modeller. A520 och A610 tex. Där kan man med filteradaptern sätta dit närbildslinser för att komma närmare.
Har du råd så är det definitivt inte fel att köpa en DLSR, men troligen kommer slutsumman att bli över 5000kr.
Säg att du hittar en 300D med kitobjektiv och lite minne för 4500kr. För närbilder kan du då välja tex Cosina 100/3.5 macro eller en kombination av EF 50/1.8 och mellanringar (båda är billiga macrolösningar), vilket landar på ungefär samma summa som Cosinan kostar. Då går kalaset loss på närmare 7000kr.
 
okej, tack för det utförliga svarrt! Jag ska nog ta och kola närmare på 300D, verkar vara en bra kamera att bygga vidare på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.