Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor ang. färgprofiler, färgrymder etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Idag har jag fått hem min nya skärm, en Dell Ultrasharp U2711, en H-IPS-skärm som fått mycket goda resultat i såväl tester som användarrecensioner. Anledningen att jag valde att köpa just denna är att den har mycket god täckning av Adobe RGB vilket i min värld betyder att jag har god kontroll över att det jag ser på skärmen när jag redigerar blir detsamma som det jag ser i tryck när jag beställer foton/böcker från färglabb.

Direkt ur kartongen i skärmläget "Standard" tycker jag att färgerna ser ganska bra ut. Direkt testar jag de andra inbyggda skärmlägena för att se hur de skiljer sig. Direkt ser jag att "Adobe RGB" ger ett lite kallare, men i mina ögon något mer korrekt vit och grå ton än "Standard". Om jag väljer "sRGB"-läget blir det mycket gulare och varmare ton än "Adobe RGB". Om jag har ett porträttfoto framme på skärmen (i Mozilla Firefox t.ex.) så ser hudtonerna mycket vackra och (i mina ögon) korrekta ut i Adobe RGB-läget, men i sRGB-läget ser de bara gula och matta ut. Inte alls så som jag tycker det ska se ut.

TFTCentral.co.uk skriver här att det ex de hade för test visade mycket bra gamma, men diffade en hel del i temperatur och luminans. Efter profilering var den (enligt LaCies betygsskala) otroligt bra. Deras profiler finns att tanka hem, vilkte jag gjorde och följde deras guide för hur man aktiverar dem. Med deras sRGB-profil blev min bild kraftigt cyanfärgad. Det kan omöjligt vara rätt.

Nu känner jag stor hopplöshet inför både min egen okunnighet och inför det faktum att det inte verkar finnas något annat att göra än att köpa till en kalibrator och sedan lita på att den fixar allt åt mig.

Här är mina frågor (återigen, starta inget flame war för att jag inte kan detta redan) som jag vore ytterst tacksam om ni kunde besvara:

1: Är det normalt att det skiljer jättemycket mellan Adobe RGB och sRGB-lägena direkt från fabrik? Kan det verkligen stämma att sRGB-läget ska vara gulaktigt i jämförelse? Jag köper att vissa toner/nyanser skiljer - i synnerhet i magenta/röd som tydligen ska vara stor skillnad mellan rymderna, men att vit/gråtonen är markant annorlunda känns inte rätt, eller?

2: Är det normalt/standard att varje unik skärm skiljer väldigt mycket från ex till ex? Kan jag t.ex. köpa tre-fyra olika ex av samma modell och de ser helt olika ut ur kartong till och med för det mänskliga ögat? Kan jag alltså aldrig ställa in min skärm likadant (med samma justeringar) som någon annan som gjort en proffsprofilering?

3: MÅSTE jag köpa en färgkalibrator/profilerare (eller vad det heter) för x tusen kronor för att få till bra färgprofiler? Kan man aldrig veta att ens skärm visar bra färger utan att göra det?

Observera att jag inte måste ha 100% rätta färgprofiler, men jag vill verkligen inte sitta med helt felaktiga/opålitliga profiler heller när jag betalat nästan 6000kr för en kvalitetsskärm med potential att göra ett mycket bra jobb. Jag vill verkligen inte sitta med en nytryckt fotobok i handen som ska levereras till en kund och tänka "Varför i h-e ser det ut såhär för?!"

Tack på förhand från en desperat själ med många frågetecken som snurrar i huvudet. Och förlåt för uppsatsen ;)

Efter en hel kväll av forumtrådsläsande, justeringar, tester och allt möjligt kommer jag inte fram till något annat än att jag måste ha en kalibrator. Jag vill ju trots allt ha bra färger i framtiden också, eftersom det tydligen förändras när skärmen åldras.

Jag beställde en Pantone X-rite Huey Pro då den ska vara riktigt prisvärd enligt såväl seriösa testsidor på nätet och användare inom flera ambitionsnivåer.

1: Är det normalt att det skiljer jättemycket mellan Adobe RGB och sRGB-lägena direkt från fabrik? Kan det verkligen stämma att sRGB-läget ska vara gulaktigt i jämförelse? Jag köper att vissa toner/nyanser skiljer - i synnerhet i magenta/röd som tydligen ska vara stor skillnad mellan rymderna, men att vit/gråtonen är markant annorlunda känns inte rätt, eller?
Nej, det ska vara samma färgtemperatur, 6500K

2: Är det normalt/standard att varje unik skärm skiljer väldigt mycket från ex till ex? Kan jag t.ex. köpa tre-fyra olika ex av samma modell och de ser helt olika ut ur kartong till och med för det mänskliga ögat? Kan jag alltså aldrig ställa in min skärm likadant (med samma justeringar) som någon annan som gjort en proffsprofilering?
Det torde vara en korrekt gissning att det kan vara så.

3: MÅSTE jag köpa en färgkalibrator/profilerare (eller vad det heter) för x tusen kronor för att få till bra färgprofiler? Kan man aldrig veta att ens skärm visar bra färger utan att göra det?
Ja, därför behöver du ändå en kalibrator, även om skärmen sägs ha förinställningar, men du ser ju själv vad lite det håller.

Observera att jag inte måste ha 100% rätta färgprofiler, men jag vill verkligen inte sitta med helt felaktiga/opålitliga profiler heller när jag betalat nästan 6000kr för en kvalitetsskärm med potential att göra ett mycket bra jobb. Jag vill verkligen inte sitta med en nytryckt fotobok i handen som ska levereras till en kund och tänka "Varför i h-e ser det ut såhär för?!"

Tack på förhand från en desperat själ med många frågetecken som snurrar i huvudet. Och förlåt för uppsatsen ;)
Klokt att köpa en kalibrator! Det finns en anledning till att kvalitetsskärmar bruka säljas med en sådan ibland.

Tack för dina svar Shabbadang.

Konstigt då att det skiljer så mycket i färgtemperatur mellan mina sRGB och Adobe RGB-lägen. Det går dock inte att ställa in någonstans vad jag kan se. Är det bara ett resultat av hur färgerna R G B samspelar?

För skojs skull kan jag även nämna att min skärm måste bytas då den är grön i vänsterkanten (från kant och cirka 4-5cm in), detta oavsett läge/kabel. Vi får se hur nästa skärm presterar..

Det låter som att du har fått ett måndagsexemplar. Troligen är det bättre även med färgbalansen på förinställni.garna. Färgtemperaturen beror av balansen mellan RGB men färgrymderna har också ett specificerat gamma-värde, som påverkar ljushet och därmed färgmättnad (som jag har uppfattat det).

Hermanssson;1839549 Jag beställde en Pantone X-rite Huey Pro då den ska vara riktigt prisvärd enligt såväl seriösa testsidor på nätet och användare inom flera ambitionsnivåer.[/QUOTE sa:
Jag gjorde mig av med min Huey Pro när jag bytte skärm, eftersom den inte klarade av AdobeRGB.

Det kanske är åtgärdat i senare utgåvor?

Det låter som att du har fått ett måndagsexemplar. Troligen är det bättre även med färgbalansen på förinställni.garna. Färgtemperaturen beror av balansen mellan RGB men färgrymderna har också ett specificerat gamma-värde, som påverkar ljushet och därmed färgmättnad (som jag har uppfattat det).

Jag ringde Dell nu och det var inga problem, de kommer att byta ut den. De håller med om att det låter som ett måndagsex. Får ny skärm på måndag/tisdag samt en returfraktsedel på posten till den gamla. Smutt!

Jag gjorde mig av med min Huey Pro när jag bytte skärm, eftersom den inte klarade av AdobeRGB.

Det kanske är åtgärdat i senare utgåvor?

Doh... det står bara "TRUE COLOR. From monitor to print." i beskrivningen. I min värld betyder tryck Adobe RGB (eller CMYK då) men det kanske inte stämmer? Är så pinsamt dåligt insatt i hela färghanteringsvärlden att jag nästan inte vågar chansa.

Jag börjar dock med denna, så får vi se om jag byter till en mer avancerad variant senare. Eftersom skärmen faktiskt inte klarar kalibrering, endast profilering, kanske det till och med inte är något jag kan göra, d.v.s. kalibrera skärmen mot en viss färgrymd? Hjälp mig, experter! :)

Jag börjar dock med denna, så får vi se om jag byter till en mer avancerad variant senare. Eftersom skärmen faktiskt inte klarar kalibrering, endast profilering, kanske det till och med inte är något jag kan göra, d.v.s. kalibrera skärmen mot en viss färgrymd? Hjälp mig, experter! :)

Well, min HP LP2475w såg (på ren svenska) förjävlig ut efter att jag skapat en profil med min Huey Pro, eftersom den inte hanterade färgrymden i skärmen. Jag bytte till en Spyder 3 Elite, och då blev det bättre.

Men, återigen, det kanske är åtgärdat på nyare Huey-enheter, vad vet jag.

Doh... det står bara "TRUE COLOR. From monitor to print." i beskrivningen. I min värld betyder tryck Adobe RGB (eller CMYK då) men det kanske inte stämmer? Är så pinsamt dåligt insatt i hela färghanteringsvärlden att jag nästan inte vågar chansa.

Kolla upp att kolorimetern verkligen klarar aRGB. Jag har goda erfarenheter av Spyder.
Varför skulle inte skärmen kunna kalibreras? Om det finns inställningar på den för ljusstyrka, kontrast och enskilda färger så ska den kunna kaliberas, såvitt jag förstår. Och sedan skapas en färgprofil för att korrigera det sista.

Kolla upp att kolorimetern verkligen klarar aRGB. Jag har goda erfarenheter av Spyder.
Varför skulle inte skärmen kunna kalibreras? Om det finns inställningar på den för ljusstyrka, kontrast och enskilda färger så ska den kunna kaliberas, såvitt jag förstår. Och sedan skapas en färgprofil för att korrigera det sista.

Jag vet inte, jag fick för mig att skärmen inte kunde "hårdvarukalibreras" såsom dyrare skärmar från LaCie, Eizo, NEC m.fl. utan endast färgprofileras. Jag vet dock inte exakt var jag har läst det. Känns som att jag har läst 400 trådar, sidor och tester senaste dygnet så jag kan ha missuppfattat något (eller en hel del).

Även om Huey'n inte klarar aRGB är jag osäker om jag byter produkt, då börjar jag hellre med den. Har lite jobb liggandes som jag måste få gjort och till det tror jag att huey'n kommer att vara fullt tillräcklig till. Företagets kassa är inte sprängfylld just nu, så så länge det inte finns någon annan produkt för runt tusenlappen som klarar Adobe RGB så tror jag att jag får vänta med att byta upp mig. Men om det finns tar jag tacksamt emot tips på vilken jag skulle kunna byta den mot.

Jag vet inte, jag fick för mig att skärmen inte kunde "hårdvarukalibreras" såsom dyrare skärmar från LaCie, Eizo, NEC m.fl. utan endast färgprofileras. Jag vet dock inte exakt var jag har läst det. Känns som att jag har läst 400 trådar, sidor och tester senaste dygnet så jag kan ha missuppfattat något (eller en hel del).

Även om Huey'n inte klarar aRGB är jag osäker om jag byter produkt, då börjar jag hellre med den. Har lite jobb liggandes som jag måste få gjort och till det tror jag att huey'n kommer att vara fullt tillräcklig till. Företagets kassa är inte sprängfylld just nu, så så länge det inte finns någon annan produkt för runt tusenlappen som klarar Adobe RGB så tror jag att jag får vänta med att byta upp mig. Men om det finns tar jag tacksamt emot tips på vilken jag skulle kunna byta den mot.

Jag vet ju inte hur Hueys program fungerar, men Spyderprogrammet gör man först en kalibrering, dvs. ställer in skärmen så att den visar så rätt som möjligt, därefter gör den ytterligare mätningar och utifrån dessa skapas en profil för skärmen (som då enbart fungerar korrekt så länge man inte rör inställningarna)

Jag vet ju inte hur Hueys program fungerar, men Spyderprogrammet gör man först en kalibrering, dvs. ställer in skärmen så att den visar så rätt som möjligt, därefter gör den ytterligare mätningar och utifrån dessa skapas en profil för skärmen (som då enbart fungerar korrekt så länge man inte rör inställningarna)

Ungefär så verkar Huey-programvaran också fungera om man läser TFTCentrals test.

Nu har jag tagit emot min utbytesskärm. Ska bli kul att se hur den presterar när jag kommer hem (blir efter 18).

Nu har jag packat upp utbytesskärmen och hunnit testa den lite snabbt. Följande har jag kommit fram till:

Den nya skärmen presterar väldigt lika som den tidigare, dock är den inte grön i vänsterkanten så den biten är ju i alla fall av med.

Följande återstår:

sRGB-läget på skärmen är gulaktigt och ganska varmt i tonen. Röda toner ser ut att försvagas vilket gör att hudtonerna blir på tok för gula i jämförelse med Adobe RGB (och vad jag själv tycker är idealt)

Adobe RGB-läget är markant mycket kallare än sRGB-läget. Jag tycker det ser ut att vara aningen mer mättade färger generellt i detta läge.

Om jag testar de icc-profiler som TFTCentral.co.uk har i sitt arkiv för denna skärm så blir det kraftig cyan-färg i både Adobe RGB och sRGB-läget. Jag förstår inte varför det uppstår (det var samma på den förra skärmen).

Imorgon får jag min Pantone Huey Pro kolorimeter så det ska bli kul att se hur det går med den. Har två bröllop och lite andra saker att redigera så jag börjar känna lite nervositet inför att inte få ordning på färgerna inom kort...

Om någon har något att tillägga så får ni gärna flika in med info/kontrollfrågor eller dylikt.

Nu har jag äntligen profilerat skärmen med min nyanlända Pantone Huey Pro. Det tog mig fyra profileringar innan jag fick bort ett grönstick, samt att jag valde 7500K istället för 6500K. Jag vet att det rekommenderas att man ska köra 6500K, men jag jämförde med alla vita papper jag hade och 6500K var för gult - 7500K såg perfekt ut.

I övrigt ser alla färger mycket naturliga och bra ut. Jämfört med iPhone och laptop (icke-profilerad TN) så ser min U2711 lite grönare ut överlag, men det skiljer inte mycket. Troligt också att de andra två kanske är lite för rödaktiga istället.

Nu sätter jag igång med mina väntande redigeringar, beställer några samples från Crimson och håller tummarna att det ser bra ut även i tryck.

Återkommer med uppdatering

Hjälp! Färgproblem!

Nu har jag stött på seriösa problem. Det verkar inte som att min profilering klarar av lila toner speciellt bra.

På midsommarafton fotograferade jag ett bröllop där bruden hade en lila klänning och blombukett med blommor som ungefär hade samma lilla färg som klänningen. När jag lägger in dem i datorn och redigerar dem i Photoshop så tycker jag att allt ser väldigt bra ut jämfört med hur jag minns klänningen. Dock, när jag öppnar dem i både min iPhone 4 och på tjejens bärbara Sony VAIO så är den lila tonen nästan helt blå.

Till saken skall nämnas att jag har, efter profilering, ökat den röda kanalen på skärmens hårdvaruinställningar med 2 steg (av 100) för att innan dess var inte de röda hudtonerna tillräckligt röda. Först när jag ökat på det röda matchar det jag ser de bilder jag tryckt ut från Crimson och hur de visas på iPhonen. De är fortfarande lite rödare på telefonen, men det bryr jag mig inte om.

När jag kör en ny profilering med min Huey PRO så drar den genast ner den röda tonen en aning, vilket förstås är konsekvent gjort av den eftersom jag själv ökat den litegrann. Men genast har den tagit död på hudtonerna igen.

Här är ett bildbevis på skillnaderna. Trots att det är svårt att fotografera tre olika skärmar med pålitlig återgivning av alla tre så tycker jag felet framstår ganska tydligt på fotot:

http://comonline.nu/ftp/foton/fargfel.jpg

Efter att ha upptäckt detta har jag provat att manuellt kompensera för felet genom att i Hue/Saturation-reglaget i Photoshop välja blåa toner och förskjuta Hue +15 mot det röda hållet och öka Saturation med ca +5 för att få en bild som på iPhonen och laptopen likna klänningens verkliga färg.

Tilläggas skall att övriga färger är nära på perfekta i jämförelse med mina testutskrifter från Crimson.

Vad säger ni? Är den enda lösningen på detta att skaffa en mer exakt kolorimeter? :(

mer exakt behövs kanske inte.

Men minns du vad jag sa om att huey inte fixade wide gamut-skärmar särskilt bra?

mer exakt behövs kanske inte.

Men minns du vad jag sa om att huey inte fixade wide gamut-skärmar särskilt bra?

Ja, och det verkar ju stämma. Vad trött jag blir på mig själv. Jag kanske borde ha skaffat en riktigt bra direkt, eftersom jag vet att jag inte nöjer mig när jag väl hittar brister i de produkter jag köper...

Fast vad menar du med "mer exakt behövs kanske inte"? Om det är så pass stort fel att bruden garanterat skulle utbrista "Men min klänning är ju lila, inte blå!?" om hon såg detta i tryck, då pratar vi problem i min värld. Och i detta fall skulle det precis bli reaktionen, det lovar jag.

Jag vill inte köpa en IPS-panel som är grym på att hantera färger för att sedan sitta med godtyckliga variationer i vissa färgtoner som jag helt enkelt "får acceptera". Nej, det rimmar inte.

Nu har jag stött på seriösa problem. Det verkar inte som att min profilering klarar av lila toner speciellt bra.

På midsommarafton fotograferade jag ett bröllop där bruden hade en lila klänning och blombukett med blommor som ungefär hade samma lilla färg som klänningen. När jag lägger in dem i datorn och redigerar dem i Photoshop så tycker jag att allt ser väldigt bra ut jämfört med hur jag minns klänningen. Dock, när jag öppnar dem i både min iPhone 4 och på tjejens bärbara Sony VAIO så är den lila tonen nästan helt blå.

Till saken skall nämnas att jag har, efter profilering, ökat den röda kanalen på skärmens hårdvaruinställningar med 2 steg (av 100) för att innan dess var inte de röda hudtonerna tillräckligt röda. Först när jag ökat på det röda matchar det jag ser de bilder jag tryckt ut från Crimson och hur de visas på iPhonen. De är fortfarande lite rödare på telefonen, men det bryr jag mig inte om.

När jag kör en ny profilering med min Huey PRO så drar den genast ner den röda tonen en aning, vilket förstås är konsekvent gjort av den eftersom jag själv ökat den litegrann. Men genast har den tagit död på hudtonerna igen.

Här är ett bildbevis på skillnaderna. Trots att det är svårt att fotografera tre olika skärmar med pålitlig återgivning av alla tre så tycker jag felet framstår ganska tydligt på fotot:

http://comonline.nu/ftp/foton/fargfel.jpg

Efter att ha upptäckt detta har jag provat att manuellt kompensera för felet genom att i Hue/Saturation-reglaget i Photoshop välja blåa toner och förskjuta Hue +15 mot det röda hållet och öka Saturation med ca +5 för att få en bild som på iPhonen och laptopen likna klänningens verkliga färg.

Tilläggas skall att övriga färger är nära på perfekta i jämförelse med mina testutskrifter från Crimson.

Vad säger ni? Är den enda lösningen på detta att skaffa en mer exakt kolorimeter? :(

Min erfarenhet är att kameran har svårt att fånga violetta och speciellt rödvioletta nyanser, som finns i vissa blommor. Den röda komponenten försvinner liksom och det blir mer åt det blå hållet. Detta är dock mer en begränsning av kameran som jag upplever det; skärmen kan nog återge det väl.

Jag har märkt att man kan få bättre återgivning av lila och rödviolett om man ställer in vitbalansen på moln, så att det blir gulare alltså. Förmodligen följer det röda även med till viss del så eftersom gult gränsar till rött via orange.

Du ska förstås inte röra skärmen överhuvudtaget, den påverkar ju heller inte bilden, utan vad du kan göra är ju att justera tonerna i bildprogrammet, oftast brukar det räcka med en justering av vitbalansen. Jag antar också att Adobe RGB klarar fler nyanser i det här besvärliga området än sRGB så att använda aRGB borde vara självklart.

Det som är intressant när det gäller skärmen är ju om den överensstämmer med de utskrivna bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar