Hej!
Jag har blivit utvald att fotografera ett bröllop och måste nu köpa lite extra utsrustning tror ja
Jag har en sony A200 med orginalobjektiv, + ett Tamron 70-300 Teleobjektiv med macro.
Har funderat på att köpa ett vidvinkelobjektiv med en extra blixt eller är jag helt fel ute och snurrar då? Är det något annnat jag behöver?
Jag fotografera i kyrkan, proträttbilder efter och lite på festen. Vad ska jag tänka på och ska jag vara överallt men osynlig för att få de bra bilderna? Jag får betalt för detta och de vet om att jag bara gjort ett bröllop innan (mini).
Men vad ska jag ta betalt för dessa timmarna...Utan bilder bara för jobbet?
Bilden är från minibröllopet
Tack på förhand//Marina
Hej Marina Farina!
Kul att de uppskattar dig som fotograf, en som ska gifta sig är ganska noga med att få det bra och frågar de dig tror de på dig.
Först:
Vad vill de ha, kolla upplägget. Vill de ha bilder i kyrkan under vigseln - eller kan de ha vigseln och att prästen stannar kvar efter vigseln och att du kan ta dina bilder i lugn och ro när allt är över?
Vill de ta allmänna bilder över släkten, dvs fula bilder som alla i släkten ändå ta med sina kameror eller vill du ta bilder som skapar minne för dem? Mkt viktigt att du inte sveper överallt utan att veta var de vill ha.
Som en känd barnfilm, se behovet, fyll behovet.
Ställ dem gärna i anslutning till ett grönområde, någon rolig detalj, bil, mc eller vad de nu är för människor du ska fotografera, snöa inte in på utrustningen. Har du en normaloptik som är bra så får du backa alternativt gå fram om du behöver det.
Allt ljus man lägger till brukar bli fel, använd dig av ljuset ute i bästa mån om du har möjlighet, Ta olika exponeringar och variera dig. Dvs flytta dig och låt brudparet stå kvar. Se upp så du inte har ett kors eller en pinne eller tavelkant eller dylikt som går genom de du fotograferar. Tycker du inte bilden blir bra, säg till att du inte är nöjd och vill ta någon till osv.... Som fotograf förväntas de att bilderna blir bra - om någon står ivägen och fotar eller om du får huvuden nedtill bilderna är bilderna inte något att ha.
Skriv ner en minneslapp på små detaljer,
kameran rätt inställd,
nya batterier
inget störande runt om
rätt iso
jag tycker bruden ska stå till vänster
några bilder med prästen, med barn om det finns, släkten, och bara på brudparet
brudbuketten
lite detaljbilder
osv....
mvh
Morgan Larm