unoengborg
Aktiv medlem
Hej alla! Jag köpte min kamera idag! Det blev med kit objektivet 18-105. Jag var ivrig att köpa på mig nya objektiv snarast men, jag verkar verkligen ha tagit vatten över huvudet! >_<
Visst visste jag att jag inte skulle komma få perfekta resultat på direkten då jag är nybörjare men så här dåligt trodde jag aldrig att det kunde bli :/
Har läst igenom hela manualen, tittat på massor av youtube guider osv men aja jag får väl öva på :/
Har svårt att ens fokusera med kameran på auto så ni kan gissa hur omöjligt det blir när jag försöker manuelt. Och jag fattar inget om hur man ska bemästra slutartid och bländare.
Aja ville bara skriva av mig, känner mig riktigt misslyckad just nu, hoppas ni är flera som kände likadant med era första systemkameror
Tack för all feedback!
Egentligen hade det varit ganska troligt att dina bilder inte sett helt hopplösa ut även om du bara tagit upp kameran ur kartongen och börjat fotografera utan att titta på några youtube bilder. Kanske skulle du fundera över om prylarna är OK. Min svärmor som aldrig använder något annat än mobiltelefon skulle få hyfsade bilder om jag satte min D800 i handen på henne med de inställningar som var satta när jag tog den ur kartongen. Så att det blir så uselt låter verkligen konstigt.
Andra saker du kan kolla är var fokuspunkten hamnade, Om det var en nikon du köpte följde förmodligen programmet ViewNX2 med på CD, och om inte kan du ladda ned det gratis från Nikons site. I det programmet kan få en lite röd fyrkantig ruta där kameran försökte sätta fokus. Du kan slå på funktionen via menyn "Bild"->"Visa fokuspunkt". Är det så att punkten inte sitter där du trodde att du fokuserade kan det vara så att du använder fel autofokusmetod. Ska du fotografera porträtt är det förmodligen bäst att bara använda en punkt som du placerar över närmsta öga.
Andra fatala missar man kan göra är att råka stänga av autofokus, finns förmodligen både en knapp på kamerahuset och en på objektivet där det är möjligt att göra detta misstag.
Vad köpte du för kamera förresten, blev det någon ny modern kamera som D3300, eller bättre är risken stor att den högupplösande sensorn avslöjar defekter i optiken om du tittar på det i full förstoring. På en D7000 försvinner dessa problem bland pixlar och brus och man lägger kanske inte märke till det så mycket även om det fortfarande finns där.
Andra skäl till oskärpa kan vara för lång tid. Prova att sätta på autoiso och ställ automatiken i S läge så att du kan välja en kort slutartid, säg 1/500 dels sekund. Blir bilderna fortfarande oskarpa där du ställde skärpan? Blir det inte det ska du nog prata med gå tillbaka till säljaren och be honom ta en titt så att prylarna verkligen är OK.