Aleviuss
Aktiv medlem
Nej det är inte för att kaninen är ljus som af har problem.
För att sätta fokus måste kameran ha motiv med kontraster. Alltså gränser/kanter/kontrastskillnader.
Försök att fokusera på en slät yta. Det går inte. Fokus kommer i det läget att jaga fram o tillbaka utan att stanna. Jag gissar att det är det som du råkar ut för när du plåtar kaninen.
Ögat är normalt svart på en kanin o just där får du då en tydlig gräns i motivet, mellan svart och vitt.
Fördelen med det i just detta fallet är att det är också precis på ögonen som du vill ha skärpan.
Normalt sett när man plåtar kontrastfattiga motiv är att antingen så sätter man fokus med af ngt annat som är lika långt bort som huvudmotivet. Med avtryckaren kvar i halvt nedtryckt läge så komponerar man om till huvudmotivet o trycker av.
Eller om det går att välja att flytta om fokuspunkten till bredvid motivet o sikta på ngt som är bredvid motivet men på samma avstånd.
Eller så får man göra som förr. Använda manuell fokus. Det kan vara jättesvårt.
Oj ja det blir svårt att hinna komponera då han gärna skuttar mot mig utan kommando så att säga så jag skulle inte hinna mer än att försika sikta mot ögonen