Annons

Nybörjare ska fotografera bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Normalt har man ju några minuter på sig att smita med gästerna ut. Brudparet brukar ju tåga förbi gästerna längs mittgången, för att sedan smita in i något sidoutrymme så gästerna kommer ut först. Då kan man passa på att smita ut, för man vill inte missa att plåta när brudparet tågar ut tillsammans i mittgången!
 
Men när de tågar ut i mittgången ska jag då hålla mig långt back på teleobjektiv eller ska jag stå typ vid orgel om sådan finns på andra våningen?

Ska jag köra helt manuellt eller ska jag köra halvt och bara ställa in bländare eller slutare? Manuellt är väl bäst för bra foto?
 
Nej håll dig i mittgången. Du kan backa några meter framför brudparet, i det läget är det helt ok. Jag hade personligen inte stått för långt ifrån, det blir så tråkigt perspektiv om man står långt bort och kör med tele.

Manuellt är bara bäst om man kan hantera det! Med det sagt, ja, manuellt är bra att köra i kyrkan, eftersom ljuset är tämligen statiskt.
 
okej, men om jag står en bit ifrån dem och de går emot mig, Står jag inte ivägen för alla gäster då? När de går ut ur kyrkan (brudparet)
 
Hehe, nu kommer allt tillbaka från senaste bröllopet jag fotade. Kom precis på vad jag störde mig på att jag missade där:

Ringarna, bild på dem på händerna (se min sida) och liggandes på nåt, ett podium eller dyl. (där kommer 50mm väl till pass, kort skärpedjup!)

Jag glömde även att gå i förväg ut ur kyrkan och invänta paret, gör man inte det blir det svårt att få med när de kommer ut ur kyrkan. Oftast så ställer sig paret och ger gästerna tid att fota precis när vigseln är klar, ta en serie bilder där snabbt och gå ut innan alla andra. Kom ihåg att ställa om ISO bara så du inte står i dagsljuset med ISO 1600 och fotar ! :) Ställ kontinuerlig fokus och bränn av bilder under hela tiden de kommer ut ur kyrkan.

Sjukt snygga bilder? Tyckte bilden på ringarna var super :)
 
okej, men om jag står en bit ifrån dem och de går emot mig, Står jag inte ivägen för alla gäster då? När de går ut ur kyrkan (brudparet)

Gästerna går ju efter brudparet. Brudparet går när akten är slut, men de går inte ut ur kyrkan då. Sen går gästerna ut, sedan efter en stund så går ju brudparet ut ur kyrkan.

Jag pratar altså om när ni fortfarande är kvar i kyrkan. När brudparet tågar ut genom mittgången brukar gästerna vara kvar vid sina bänkar, så då är du inte i vägen. Men då har du ju chans att få bilden inifrån kyrkan där brudparet går tillsammans. De går ju oftast inte in till vigseln tillsammans.

Sen går du ju bara ut tillsammans med de övriga gästerna, och då har du några ögonblick att ställa om kameran (dra ner till grund-iso om det är dagsljus ute t.ex.) och kanske byta optik om du behöver det.

Kör dom det klassiska racet rakt igenom så kommer ju riskastningen därpå, sen bukettkastningen (Nu blev jag osäker på ordningen, men jag har för mig att det är riset först och buketten sen), och då kan det vara bra med lite vidvinkel.
 
Ett litet tips kanske???

Om du vill kan du gå in på min hemsida och kolla när jag Fotade ett bröllop i början av sommaren mellan två tjejer.Om du sätter på en slideshow och drar ner muspekaren i underkanten så får du upp en rutan. Där kan klicka i Shooting info så ser du var jag har använt för slutar tider,Bländare,Blixt,ISO osv. Vet inte om det hjälper dig men kanske lite. Många av dessa bilder har jag inte jobbat med utan är direkt ifrån kameran.Sen valde tjejer ut ett par av dessa bilder som vi gjorde till bröllops bilder osv. Denna sida gjorde vi för att tjejerna ville skicka ut ett tackkort med länk till denna sida ,som dom sen fick gå in och titta och se vad som hände innan och efter. Mycket uppskattat!! Lycka till
www.broderisak.zenfolio.com

(Om du gillar bilderna så får du gärna lämna en kommentar till dom...)
 
hittade inte bröllopsbilderna?? Hittade massa kategorier..men inga bröllopsbilder. Är det mycket som du redigerar efteråt. Jag suger på att redigera, men jag har köpt programmet och gått kurs, men är inte så fin på handen :p
 
hittade inte bröllopsbilderna?? Hittade massa kategorier..men inga bröllopsbilder. Är det mycket som du redigerar efteråt. Jag suger på att redigera, men jag har köpt programmet och gått kurs, men är inte så fin på handen :p

Såg du inte folder/mappen som heter Ylva å Linda ???? Den absolut första mappen.

Jag tycker att det är mycket jobb efter ett bröllop. Man skall kolla vitbalansen,beskära bilden osv. Detta Bröllop tog jag ca 600 bilder som vi sen tog ner till ca 190st till bildspelet. Efter det gjorde vi 10st riktigt bra bilder som vi framkallade. Det var lätt över 15 tim jobb för mig...
-S-
 
Senast ändrad:
Jag måste faktiskt säga att det tog mig 3-4 minuter att hitta den också! :D Trots att den var där mitt framför ögonen, kände mig dum när jag väl hittade den, för jag var också nära och fråga! :) Kanske en annan tumnagel skulle dra blicken till sig bättre?
 
Sjukt snygga bilder? Tyckte bilden på ringarna var super :)

Tack Marina, det var över huvudtaget ett mycket lyckat bröllop och paret var fantastiskt nöjda med bilderna, så också jag ! Och det ska erkännas (och jag tror säkert alla som gjort det håller med), när man lyckats fotografera ett bröllop med resultat som gläder paret och även en själv...då är man bra stolt! :)

Måste instämma med tidigare sagda, kör gärna vidvinkel i gången eftersom du dels får en brännvidd som tillåter rätt långa slutartider och dels kommer närmare paret.

Jag skulle kika på www.photo.net för mer tips, det ska finnas en funktion under "gallery" där där man kan sortera populära bilder efter kategori. Gå in på weddings och låt dig inspireras..:)

//Hanning
 
Och missa inte att få några bilder på brudparet framifrån framme vid altaret under själva vigseln. Lämpligen håller man sig på höger sida i kyrkan där framme, dels för att kyrkor nästan alltid har fler/större fönster på högersidan så man får en motljussituation om man fotograferar från vänstersidan, och dels för att man har dopfuntet att huka bakom :)
 
Om jag ska bidra med mina fem öre, så tänkte jag föreslå att när riskastningen och hurrandet är över på kyrkbacken, så brukar ju brudparet sätta sig in någon form av transportfordon. Då skulle jag rekommendera att du inte står tillsammans med den övriga klungan av gäster (deras bilder kommer säkerligen också att skickas till brudparet), utan t.ex. (om solljuset tillåter) går över på andra sidan vägen och snett framifrån fotar dem när de åker iväg. Då får du med när de vinkas av av gästerna bakom. Det bästa är ju så klart om du hinner röra dig mellan lite olika positioner innan ekipaget drar iväg.

Om du tar porträttbilder utomhus så är ju en reflexskärm för solljuset en bra hjälpreda. Lyser solen kan du placera dem i skugga (tex. under ett träd) och ha någon som riktar solljus med reflexskärmen mot dem. Det brukar pigga upp mycket, enligt min uppfattning. Fast det där har du säkert redan koll på.

Lycka till!
 
Jag har försökt hitta en fotograf som jag kan följa med, men hittar ingen som är villig att dela med sig av sin kunskap, lite tråkigt.

Konkurrensskäl tror jag. Ingen vill dela med sig av sina knep av ett bröllop mer än att skriva om det.

Du kan inte lära dig köra en traktor genom att läsa böcker.

Jag har fotat två bröllop och mera blir det men jag blir aldrig fulllärd.

Gör ditt bästa och kör.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har blivit utvald att fotografera ett bröllop och måste nu köpa lite extra utsrustning tror ja :)

Jag har en sony A200 med orginalobjektiv, + ett Tamron 70-300 Teleobjektiv med macro.

Har funderat på att köpa ett vidvinkelobjektiv med en extra blixt eller är jag helt fel ute och snurrar då? Är det något annnat jag behöver?

Jag fotografera i kyrkan, proträttbilder efter och lite på festen. Vad ska jag tänka på och ska jag vara överallt men osynlig för att få de bra bilderna? Jag får betalt för detta och de vet om att jag bara gjort ett bröllop innan (mini).

Men vad ska jag ta betalt för dessa timmarna...Utan bilder bara för jobbet?

Bilden är från minibröllopet :)

Tack på förhand//Marina

*******************************************************

Hej Marina Farina!
Kul att de uppskattar dig som fotograf, en som ska gifta sig är ganska noga med att få det bra och frågar de dig tror de på dig.

Först:
Vad vill de ha, kolla upplägget. Vill de ha bilder i kyrkan under vigseln - eller kan de ha vigseln och att prästen stannar kvar efter vigseln och att du kan ta dina bilder i lugn och ro när allt är över?

Vill de ta allmänna bilder över släkten, dvs fula bilder som alla i släkten ändå ta med sina kameror eller vill du ta bilder som skapar minne för dem? Mkt viktigt att du inte sveper överallt utan att veta var de vill ha.

Som en känd barnfilm, se behovet, fyll behovet.

Ställ dem gärna i anslutning till ett grönområde, någon rolig detalj, bil, mc eller vad de nu är för människor du ska fotografera, snöa inte in på utrustningen. Har du en normaloptik som är bra så får du backa alternativt gå fram om du behöver det.

Allt ljus man lägger till brukar bli fel, använd dig av ljuset ute i bästa mån om du har möjlighet, Ta olika exponeringar och variera dig. Dvs flytta dig och låt brudparet stå kvar. Se upp så du inte har ett kors eller en pinne eller tavelkant eller dylikt som går genom de du fotograferar. Tycker du inte bilden blir bra, säg till att du inte är nöjd och vill ta någon till osv.... Som fotograf förväntas de att bilderna blir bra - om någon står ivägen och fotar eller om du får huvuden nedtill bilderna är bilderna inte något att ha.

Skriv ner en minneslapp på små detaljer,
kameran rätt inställd,
nya batterier
inget störande runt om
rätt iso
jag tycker bruden ska stå till vänster
några bilder med prästen, med barn om det finns, släkten, och bara på brudparet
brudbuketten
lite detaljbilder

osv....

mvh
Morgan Larm
www.fotomojje.webs.com

Beklaga mitt långa brev.
 
tack så jätte mycket, verkligen en bra lista, och saker att tänka på. Samtidigt vill jag tacka alla för era underbara svar :) Sakerna ni skiver har hjälpt mig underbart mycket. Lägger upp lite av bilderna i tråden när jag är klar så ni kan se vad ni hjälpte mig att skapa :)
 
Hej Marina,

Portätt:
Köp en reflexskärm tex lastolite, foto i motljus under ett träd och lätta upp med reflexskärmen (ej direkt mot ansiktet). Tryck upp bilden sedan i photoshop. Foto med ditt nya 50 1.8 på full bländaröppning. Kolla in Jessica claire, Erika gerdemark eller Christel Eldrim för inspiration. Rita ner poser, man får hjärnsläpp:)

Lycka till

Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.