Annons

Nybörjare på analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Hej, nu är det så att jag står inför valet att köpa en analog systemkamera, och jag vill inte ha någon diskution analog mot digital!! Jag är intresserad av en analog kamera nu, men jag kan absolut inget om det.

Jag letar med andra ord efter en relativt billigt kamera. har ni några tipps på bra och billiga kameror? gärna begagnat.
Har kollat lite på Pentax ME som verkar vara charmig?
gärna kameror som går att hitta runt 500:- med i alla fall ett objektiv.

Sen undrar jag om filmer, vilka är bra? dåliga? Olika egenskaper?

Funderar även på att lära mig framkalla själv, men det känns som en för stor investering.

MvH
 
Film: Fuji Superia i alla känsligheter och som svartvit kan du ta Kodak T-max pro i olika känsligheter. En kamera som är värd att ödsla fim på för 500:- Hmmmmmm. Inte lätt!
 
För 500:- går det att via t ex Tradera hitta kameror kompletta med blixt och objektiv från de största märkerna. Nya kameror med en lins kostar runt 2000:-. Är man sedan lite listig tittar man på ett system där tillbehören som optik och blixtar även fungerar i ett digital system.

När det gäller film kan man välja svartvitt eller färg. Svartvitt går enkelt att framkalla själv och göra papperskopior av. Färgfilm finns det två skolor kring, negativ respektive diapositiv. Själv föredrar diafilm, därför att jag själv inte har möjlighet att framkalla och kopiera negativ färgfilm. Den maskinella kopieringen av negativfilm tenderar att ha en automatik i systemet som jag själv inte kan påverka, som kan göra medvetet mörka bilder till ljusa. Diafilmen är färdig i och med att den har framkallats. Den färdiga bilden kan direkt glasas in och visas i projketor, med brilant lyster. Om en bild är felexponerad syns direkt.


Begagnade mörkrumsutrustning för svartvitt inklusive förstoringsapparat kan köpas för i runda slängar 1500:-. Det är ett stort utbud och ofta står det bara och skräpar idag och ägarna blir tacksamt befriade från dessa.

En diabildsskanner kan användas för att digitalisera de bästa bilderna. Nu när kameror med fullformatsensorer kommer i större omfattning och sensorerna blir billigare kommer vi snart att få se skannrar med dessa sensorer som snabbt och enkelt digitaliserar bilder.
 
en kamera för 500, jag såg en Penxat ME för 200:- igår, tyvärr han jag inte slåtill=(

Det behöver som sagt inte vara en ny kamera, en gammal duger fint för mej, så länge den fungerar bra. Jag kommer fortfarande vara mest intresserad av Digitalfoto, men då min plå¨nbok för tllfället inte tillåter mig ett köp av ett digitalt system såförsöker jag hitta en analog till att börja med, pga jag tycker det är en viss charm i det också.
 
Jimpawa skrev:

Har kollat lite på Pentax ME som verkar vara charmig?
gärna kameror som går att hitta runt 500:- med i alla fall ett objektiv.


Som ägare till två stycken Pentax ME Super kan jag inte annat än rekommendera denna trevliga kamera. Den kan köras helmanuellt eller att du väljer bländare och kameran sköter slutartid.

Både kamerahus, Winder och optik går att hitta för en mkt billig penning på t.ex Tradera.

När det gäller sv/v film så instämmer jag i
Ragnars tips om T-Max filmerna. Vill man ha lite mer korn kan man använda Tri-X. Tri-X är som jag har upplevt det lite mer förlåtande när det gäller exponering och framkallning.

Färgfilm har jag ingen koll på och avstår därför att rekommendera ngn.


/C
 
Senast ändrad:
Den känns som en riktigt mysig liten kamera, och så är den ju snygg, det finns för tillfälet 2 stycken på tradera, tyvärr för lite mer än jag tänkt betala.

Finns det några liknande kameror till bra priser?
 
Asahi Pentax Spotmatic

Är ju en föregångare till Pentax ME och ME Super. Den har visserligen inte k-bajonett utan M42 skruvgänga. Men kameran är riktigt trevlig (vet av erfarenhet då min far har en sådan) och dessutom kan du i nuläget komma över hela system till nästan inga pengar alls.

Den är dessutom riktigt snygg denmed :)

/C
 
Gänga och så känns inte som det viktigaste för mig, är mest intresserad av att ha en välfungerade och okej kamera, sen om man kan få ett snyggt brus så gör ju inte det något=)
är maneran helt manuell så gör inte det heller något, det är bara bra att lära sig, tycker jag.
 
Nikon EM kan man ju annars få för ett par hundra och det är ju en rätt trevlig och lättanvänd kamera...
 
Det finns massor med begagnade kameror som passar. Svårt att råda. Generellt kan man säga att de stora märken är att föredra: Nikon, Pentax, Canon, Olympus och Minolta.

Kan du tänka dig manuell fokus ska det inte vara svårt att hitta en kamera. Men se upp!

Eftersom jag själv gillar gamla kameror så slår jag gärna ett slag för dem. Å andra sidan är de nyare kamerorna lättare att jobba med - fler bilder blir tagna...

OBS: Mekaniska kameror åldras inte på samma sätt som elektroniska. När de elektroniska börjar krångla så kan det vara svårt att få dem servade.

Bäst är att ha någon som kan det här med sig när du köper kamera. Även köpa privat, på Tradera ed har sina risker.
 
Jimpawa skrev:
Funderar även på att lära mig framkalla själv, men det känns som en för stor investering.


Det behöver det inte vara. Såg i din medlemsprofil att du bor i Storstockholm, och där borde det finnas en och annan fotoklubb som har tillgång till mörkrum. Så med alla apparater till förfogande så behöver du bara köpa förbrukningsvaror som kemi.

Min första systemkamera var en Canon AT-1.
 
Jo, det är ju sant, men hur kommer man lättast i kontakt med fotoklubbar? Och släpps alla som vill in?

Vi fick framkalla på bilden när jag gick i högstadiet, och det va ju hur kul som helst, att stå där och få se bilden träda fram. Det skulle vara kul att få vara med om igen=)
 
Du kan även hålla koll efter t.ex Chinon CE-4, en mycket trevlig kamera som tar objektiv med K-bajonett, samma som pentaxen.
Mvh/Gunte..
 
Hur prisvärt är detta?

"Systemkamera Chinon CE-4
Objektiv 50 mm original
+ Sigma High Speed Zoom 80-200/3.5 mm med acromatic macro lens
samt blixt och filter"

för 320:- mitt otränade öga säger att det är ganska prisvärt? har jag rätt? Har i alla fall ringt in mitt intresse.
 
Förutsatt att grejerna är i bruksskick så låter det som ett mycket bra pris, inte minst p g a den akromatiska försättslinsen som gissningsvis bara den är värd några hundra för rätt köpare. Den lär ha en styrka på omkring +1,5 dioptri och kan naturligtvis användas till andra objektiv också. Troligtvis såldes den ursprungligen i paket med telezoomen men är idag säkert värd mer än själva objektivet :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.