Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare på analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan tipsa om följande vilka alla är lätta att hitta väldigt billiga:

Minolta XG-1 (liten, snabb och bara älskvärd)
Canon AE-1 (bra helt enkelt, lite pillrig)
Canon A-1 (nästan bättre än "uppföljaren")
Olympus OM-1 (ok, inte lika rolig som minoltan dock)

Av dessa skulle jag rekommendera Minoltan mest, den är lätt, snabb, stabil och smidig, på många sätt lika bra som min D70s.

Om du ändrar dig och vill ha en ny kan jag varmt rekommendera Nikon F75, klanderfri kamera, och klart bättre än Canons motsvarighet (ingen "canon"-suger åsikt, de är inga höjdare på billiga analoga bara).

Om kameran bara fungerar är det ingenting att fundera på. Det fina med Chinon är också att Pentax-objektiv m fl märken med sk k-fattning passar.

RolandM skrev:
En diabildsskanner kan användas för att digitalisera de bästa bilderna. Nu när kameror med fullformatsensorer kommer i större omfattning och sensorerna blir billigare kommer vi snart att få se skannrar med dessa sensorer som snabbt och enkelt digitaliserar bilder.
Det tror jag inte. I en skanner finns det ingen direkt anledning att sätta en dyr tvådimensionell sensor. Dessutom har redan nu relativt billiga dia/neg-skanners bättre upplösning än vad den bästa fullformatssensorn har.

PD

PMD skrev:
Det tror jag inte. I en skanner finns det ingen direkt anledning att sätta en dyr tvådimensionell sensor. Dessutom har redan nu relativt billiga dia/neg-skanners bättre upplösning än vad den bästa fullformatssensorn har.

PD

I dagens skannrar är det mekanik som stegar fram diat medan det belyses och skannas av rad för rad. En i mitt tycke omständlig och tidsödande process.

I Canons EOS 1Ds sitter det 16 miljoner pixlar. Bygger man i den i en maskin där ljus sänds mot bilden med tre gånger, med olikfärgade lampor, blir upplösningen 16 äkta Mpixel. Svartvitt kan skannas med vitt ljus. En skanning som är gjord på någon sekunde eller tre beroende på ljusstyrkan. Maskinen behöver inte heller innehålla mekanik för förflyttning av läshuvudet. Skärpan kan ställas med hjälp av sensorn som spelar upp diabilden på datorns bildskärm, eller med automatik.

Jag törs därför påstå att inom något år eller två finns denna skanner och den kommer blie en försäljningsframgång.

Chinon ce-4 är en toppenkamera, jag gillade min väldigt mycket. Manuella nikonkameror är också väldigt trevliga.

Har också haft en CE-4 samt en CE-4s. Otroligt fin kamera. Mycket lätt att tycka om.
För övrigt kan man göra helt otroliga klipp nu när alla ska plåta digitalt.
Desutom kan man ju senare köpa en Pentax Ist-D som objektiven med K-bajonett fungerar till, om man skulle vilja komplettera med ett digitalhus.

Finns mycket begagnade analoga Pentaxkameror nu, speciellt sådana utan autofokus.
En ME skulle jag inte välja, då den saknar manuella inställningar, jobbigt värre.
ME Super är okej, och kostar inget extra om man hittar en sådan. Jag har en, och den är okej, fast lite strul har det varit.

MX är drömkameran, själv har jag två, bägge har jag köpt för c:a 500kr. Aldrig något strul.

/Henri

Om jag skulle vilja ha en Nikon, avancerad dock HELT manuell utan motor eller nåt, vad heter den?
F3:an har väl motor men ingen AF?

StefanM skrev:
Om jag skulle vilja ha en Nikon, avancerad dock HELT manuell utan motor eller nåt, vad heter den?
F3:an har väl motor men ingen AF?

F3 kan förses med motor, och jag har för mig att den är delvis batteriberoende. Den har inte AF.

Nikon FM/FM2/FM3 är i mitt tycke några av de bästa manuella analoga kamerahus som tillverkats. Alla (inklusive FM3 om den ställs in manuellt) fungerar finfint utan batterier.

RolandM skrev:
Jag törs därför påstå att inom något år eller två finns denna skanner och den kommer blie en försäljningsframgång.
Vi får väl se. Jag tror att sådana eventuella "skanners" (med en tvådimensionell sensor så är det ju ingen skanner längre) kommer att vara väldigt dyra i början och inte vara en massmarknadsprodukt. Om de nu överhuvudtaget dyker upp inom överskådlig framtid.

PD

Pentax, låter bra! :)

Som sagt, dina funderingar om Pentax låter bra!

OCH, köp via fotobutik, då har du ofta garanti.

Ett litet partiskt tips! :)

Har du tid, och vägarna förbi, besök gärna Sergelfoto på Bergsgatan 3 på Kungsholmen.

Dels har dom en del analogt begagnat, säkert nå'n Pantax, dels så har dom allt vad gäller framkallning (vätskor, dosor, förstorings-apparater, papper osv, osv...)

Och Loffe eller Rajje håller själva på med både analogt och digitalt.
Hur många i dagens fotobutiker gör det???

Och du kan snacka/fråga så mycket du vill!
Och dom tar sig tid!
:)

Mvh Bengan

Ps.
Å hälsar du från Bengan, så får du rabatt! :)

Minolta Sr7 tillverkades i början av sextiotalet. Då var den toppmodern. Jag har broschyrer om den här hemma. Minoltas manuellt fokuserade objektiv passar. (MC och MD - även de som tillverkades på 80-talet.
Ljusmätaren sitter vid sidan om objektivet, och tar inte hänsyn till objektivets brännvidd. Ett ålderdomligt system. Bländaren måste ställas in manuellt, efter förval av tid. Mätaren är endast kopplad till slutaren.
Ljusmätaren drivs av kvicksílverbatterier som inte tillverkas längre, men ersättningsbatterier finns. (Se tråd om detta)
Kameran passar kugghjulsromantiker, som jag, den är ju helt mekanisk. Priset kan givetvis göra den intressant att köpa även för dig. Men jag skulle råda dig att köpa en kamera som är lite nyare och mer lättarbetad. Srt 101 modellerna är ett bättre val, helst bör du hitta en 101b eller 303 b. Men ännu hellre bör du titta efter en kamera som drivs med silveroxidbatteri. Den är billigare i drift.

Har tittat lite på dina bilder. Du verkar gilla macro och form. Då är det givetvis en enögd spegelreflexkamera du ska ha.

T ex:
Pentax Me; Me super, MG,
Canon Ae-1
Nikon Fe. F-301, FG, FG-20 eller EM
Olympus Om 2
Minolta X-300, m fl modeller

Ett normalobjektiv bör ingå.
Kamerorna ovan har tids- eller bländarautomatik, men manuell fokusering. Ger i särklass mest för pengarna...

hm, den lät ju inte så intressant då egentligen,
Jo, macro är intressant, men även mycket annat, en allround kamera skulle passa bäst för mina behöv.

Bara att leta vidare, skulle vara kul att hitta en tills i helgen, då min kompis bror gifter sig.

Senast ändrad:
Letandet har avtagit lite då en generös medlem här på fotosidan har valt att ge en Minolta Sr7 med 2 objektiv till mej..

Det känns som det är bättre än inget att börja med i alla fall:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar