Annons

Nybörjare med en Canon 600D letar objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Manick

Medlem
Hejsan,

jag är rätt ny här i "fototräsket" och har investerat i en canon 600D där ett 18-55mm objektiv följde med.

Jag har kikat runt lite på andra objektiv och främst på Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.

Hur står sig detta objektiv med 600D'n?

Tanken är främst att motivet som fotas är porträtt och mycket bilfotografering, både stillastående bilar och i rörelse. Det lär även bli en del fotande i egypten på semestern.

Tips och föslag till en nybörjare?
 
Budgeten har ingen större betydelse just nu faktiskt. Har insett att ska man få tag på bra objektiv så får man öppna pluskan ordentligt.

Hur står sig dom andra leverantörerna i jämförelse med canon? Tänker då på Tamron och Sigma främst. Håller dessa samma kvalitet?
 
Tamron 70-300 Vc

Jag skulle rekommendera dig Tamrons nya 70-300/4-5.6 med stabilisering (VC).
Länk --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ca

Det är mycket skarpt, redan på största bländare (f4 vid 70mm, f5.6 vi 300mm). Jag skulle inte i dagsläget köpa ett objektiv som inte har stabilisering, det underlättar väldigt mycket vid handhållen fotografering i skymning t.ex. Senast jag var ute och fotade i skymning med min kompis som har Canon 70-200/4L UTAN stabilisering, så kom jag hem med 70% Skarpa bilder med Tamronet, medan kompisen fick slänga 80% av sina.... Detta gällde dock handhållen fotografering.

Tamronet är i alla fall bättre optiskt än Canons motsvarande 70-300 (det du funderat på). Det är även skarpare, och minst lika snabb och tyst vad gäller fokus som canon varianten.
Det vinner också i alla tester över canons (och sigmas motsvarande). Faktum är att du får ett bättre objektiv för 4000 (Tamron) än Canons för 5000, de 1000 kr du sparar kan du då köpa ett fast 50/1.8 för, det är ett otroligt bra och prisvärt objektiv som lämpar sig mycket bra till porträtt fotografering.

Du kan kika på lite bilder jag tagit med Tamronet på min profil om du känner för det! :)


Men om du kan tänka dig att gå upp mot 15000 kr klassen, så skulle jag titta på Canons 70-300/L Zoom --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128674

Mvh Jonatan
 
Jonatan:

Tack för din input! har som sagt kollat runt på en del objektiv (inte klämt å kännt på några) vilket gör att jag inte har någon koll på kvalitet och optiken i dom olika tillverkarnas varianter.

Som du säger är Tamronobjektivet mycket billigare vilket aldrig är fel, dessutom har jag hittat lite negativa kommentarer om canon-objektivet att det ska vara svårt att få till fokus när man fotar med det ställt på 300mm, någon sådan kritik hittar jag inte om tamron-objektivet.

Nu börjar det snarare luta mot tamron's alterantiv istället för canons... avvaktar tills i morgon och fortsätter googla mig runt innan jag lägger en beställning på något av dessa.
 
Budgeten har ingen större betydelse just nu faktiskt. Har insett att ska man få tag på bra objektiv så får man öppna pluskan ordentligt.

Hur står sig dom andra leverantörerna i jämförelse med canon? Tänker då på Tamron och Sigma främst. Håller dessa samma kvalitet?

Läste precis en test i DigitalFoto för alla nr 7 2011 som testat zoomobjektiv i klassen 70-300 i prisläge upp till 5000 kr. Testvinnare alla fabrikat och kameramärken var Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM. För Canons kameror fanns också Sigma och Tamrons motsvarigheter med som dock fick betydligt sämre omdömen.

Men om budget tillåter rekommenderar jag något av L-objektiven EF 70-300/4,0-5,6 L IS USM eller 70-200/4,0 L IS USM, det senare dock med lite mindre brännviddsområde. Båda dessa objektiv är mycket välbyggda, vädertätade och optiskt mycket bra.

Jag har själv ett EF 70-300/4,0-5,6 IS USM som visserligen fungerar bra men hade jag valt idag hade jag köpt ett 70-200/4,0 L IS USM. I och för sig dubbelt så dyrt men optiskt hade det varit värt denna merkostnad.
 
Kanske inte allt från samma glugg

Hejsan,

jag är rätt ny här i "fototräsket" och har investerat i en canon 600D där ett 18-55mm objektiv följde med.

Jag har kikat runt lite på andra objektiv och främst på Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.

Hur står sig detta objektiv med 600D'n?

Tanken är främst att motivet som fotas är porträtt och mycket bilfotografering, både stillastående bilar och i rörelse. Det lär även bli en del fotande i egypten på semestern.

Tips och föslag till en nybörjare?

Lägsta brännvidden blir 70 * 1,6 = 112 mm på en crop sensor som Din. Man får ha lite avstånd i "studion" då man fotar porträtt med såpass brännvidd. Funkar om man har det i beräkningen.

Ett tidigare inlägg rekommenderade Canons 70-300 L IS USM och det är en mycket fin glugg, kanske lite lång i minsta brännvidden för att sitta på som en alltialloglugg samt lite kort i den längsta.Dröjde inte så speciellt länga innan jag märkte jag inte kom nära nog med ett 300. Finns ett sätt få väldigt stor täckning med få saker och det är ett Canon 15-85 IS USM och ett 100-400 L IS USM. Du spänner från 24 till 640 mm brännvidd (fullformatslängder), det lilla hålet mellan 85 och 100 mm är försumbart och båda är mycket fina objektiv. 15-85an är väldigt skarp och fin att jobba med som porträttglugg, samt mycket nära L-klass utan att det uttalats. 100-400 kräver lite tillvänjning då det är en skjutzoom med ett lite finurligt system för zoomlås som hänger ihop med fokusringen. Lite gammal IS konstruktionsmässigt, men funktionell.

Lycka till i Ditt val.
 
Nu vart jag ju lite kluven. Nästan så jag ska gå och köpa mig den tidningen i morgon innan jag beställer något objektiv. Just nu står det som sagt mellan canon-objektivet och tamron-varianten.
 
Hejsan,

jag är rätt ny här i "fototräsket" och har investerat i en canon 600D där ett 18-55mm objektiv följde med.

Jag har kikat runt lite på andra objektiv och främst på Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.

Hur står sig detta objektiv med 600D'n?

Tanken är främst att motivet som fotas är porträtt och mycket bilfotografering, både stillastående bilar och i rörelse. Det lär även bli en del fotande i egypten på semestern.

Tips och föslag till en nybörjare?

Jag tycker valet bör stå mellan Canon 70-200/4L IS och 70-200/2,8L IS
4L är hälften så stor och hälften så dyr, men 2,8L-an är antagligen den bästa objektiv man gjort någonsin. 4L/IS versionen är dubbel så dyr som utan IS, men det tycker jag väl använda pengar om du ska fota porträtt. Hos holländsk postorder kan du få för ca 9100 kr.
Med 600D blir ju till 320 mm, och det räcker en bit med de motiv du nämner.
 
Jag tycker valet bör stå mellan Canon 70-200/4L IS och 70-200/2,8L IS
4L är hälften så stor och hälften så dyr, men 2,8L-an är antagligen den bästa objektiv man gjort någonsin.

Version II av 2.8-varianten i så fall. Annars är Sigma EX 70-200/2.8 DG OS HSM i klass med Canon EF 70-200/2.8L IS USM II enligt test i senaste FOTO. Sigma-objektivet kostar dock bara hälften av vad Canon-objektivet kostar.
 
Skillnaden på genomsnittliga exemplar av Canons 70-300IS och Tamrons motsvarande modell är mindre än skillnaden mellan två olika exemplar av samma objektiv - oftast.

Canon är lite skarpare på 70mm, men Tamron är skarpare i teleläget 300mm, vilket jag med den här typen av objektiv anser vara betydligt viktigare - min personliga åsikt. Byggkvaliten får nog nästan sägas vara tilll Tamrons fördel.
 
Tack för alla era svar!

Har nu bestämt mig för att det blir ett CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM som jag först skrev om, har dessutom hittat detta i en butik bara ett stenkast från där jag jobbar som har ett lägre pris på detta än vad cyberphoto kunde erbjuda.

Men jakten fortsätter, nästa objektiv kommer bli med fast brännvidd mestadels fokuserat på porträtt.
 
Tack för alla era svar!

Har nu bestämt mig för att det blir ett CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM som jag först skrev om, har dessutom hittat detta i en butik bara ett stenkast från där jag jobbar som har ett lägre pris på detta än vad cyberphoto kunde erbjuda.

Men jakten fortsätter, nästa objektiv kommer bli med fast brännvidd mestadels fokuserat på porträtt.

Köper du 70-200/4 IS eller 2,8 L IS II så behöver du knappast en porträttobjektiv, speciellt inte med 2,8L.
Räkna med att en 70-200 L oavsett utgåvan (det finns 4 olika bra L objektiv) är alla klart bättre än alla 70-300 utan L bakom.

Men om du absolut vill köpa en porträttobjektiv för rimliga pengar Canon 100/2,0 eller 85/1,8 är bra objektiv för ändamålet. Jag råder den sistnämnda.
 
Men om du absolut vill köpa en porträttobjektiv för rimliga pengar Canon 100/2,0 eller 85/1,8 är bra objektiv för ändamålet. Jag råder den sistnämnda.
Ännu rimligare pengar för Canon 50/1,8. På en kamera med crop-sensor är det en alldeles utmärkt porträttoptik.
 
Konstigt att ingen nämner att just det objektivet han redan har är ett mycket bra objektv för många ändamål. Att komplettera till ett skarpare porträtt objektiv så skulle jag satsa på ett macro där det finns massor av fina att välja på inom Caonon Sigma och Tamron Tokina mm. Men att välja en zoom på 70-300 kommer inte i närheten av fasta brännvidder. Men behövs för sport och mycket annat än just studio arbeten. Men just 18-55:an som nu har is är jätte bra för mycket och skarpt så det räcker.

Vad gillar du kameran 600D och vad hade du tidigare ?
Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Konstigt att ingen nämner att just det objektivet han redan har är ett mycket bra objektv för många ändamål. Att komplettera till ett skarpare porträtt objektiv så skulle jag satsa på ett macro där det finns massor av fina att välja på inom Caonon Sigma och Tamron Tokina mm. Men att välja en zoom på 70-300 kommer inte i närheten av fasta brännvidder. Men behövs för sport och mycket annat än just studio arbeten. Men just 18-55:an som nu har is är jätte bra för mycket och skarpt så det räcker.

Vad gillar du kameran 600D och vad hade du tidigare ?
Mvh. /Lennart Erik Edlund


TIdigare har jag "lekt" med en kompaktkamera av märket Pentax dvs inte ens i närheten av denna klass på utrustning. Ett rejält uppsving för mig som amatörfotograf.

Syftet med uppgraderingen var mest att kunna fånga mitt motorintresse i bild, både på gatan och på bana men även bilar som står still på utställning.
 
Kul att du hittat till detta fantastiska sätt att fånga världen på.
Jag köpte en Canon 600D med 18-55 is till min dotter, och förvånades att Canon lyckas så bra med det nya kit objektivet med is. Och är du på banan och fotar racen så är nog 70-300 ett mycket bra val.
Det väger inte så mycket som 70-200 gör och du kan komma närmare med 300 mm.

Fast köp inte dom billigaste utan stabilistering för då riskerar du mycket rörelseoskärpa.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Kul att du hittat till detta fantastiska sätt att fånga världen på.
Jag köpte en Canon 600D med 18-55 is till min dotter, och förvånades att Canon lyckas så bra med det nya kit objektivet med is. Och är du på banan och fotar racen så är nog 70-300 ett mycket bra val.
Det väger inte så mycket som 70-200 gör och du kan komma närmare med 300 mm.

Fast köp inte dom billigaste utan stabilistering för då riskerar du mycket rörelseoskärpa.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Iof har du just ingen nytta av stabiliseringen när du fotar motorsport, det är ju objektet som rör sig. Däremot vid porträtt och inomhusfotande blir bra.

70-300mm objektiven i undre prisklassen (det finns 4-5 olika under 4000) avråder jag, det är objektiv som du inte kommer att använda när du ser skillnaden jämfört med de bättre objektiven.
Jag fick intrycket att du är beredd att öppna plånboken...
Och de billiga just inget vidare bra vid 300mm, just där du vill använda dem.
En L objektiv kan du köpa på postorder från Nederländerna, och när som helst kan du sälja för nästan lika mycket.
De billiga är nog mer svårsålda.

Dessutom tänk på att 600D har gott om pixlar, vilket gör att du kan beskära bilden ganska rejält, med hög kvalité. Det motsvarar en extender 2x.
Och på grund av crop-effekten och beskärningen har du med 70- 200mm en tele som motsvarar 600-700 mm.
Det räcker faktiskt rätt långt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.