ANNONS
Annons

Nybörjare med en Canon 600D letar objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Iof har du just ingen nytta av stabiliseringen när du fotar motorsport, det är ju objektet som rör sig. Däremot vid porträtt och inomhusfotande blir bra.
Nja, ska man panorera vill man kanske ha lite längre slutartider. Dessutom händer det nog att motorfordonen och deras förare står still nån liten stund ibland.
 
Sitter nu hemma i soffan med ett nyinförskaffat Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och är kanonnöjd hitills! har dock upptäckt att ska man fånga detaljer och ta porträttfoton så är det enklast att skippa autofokuseringen men bildstabiliseringen fungerar klockrent! Ska se om jag kan få ut lite "demo-bilder" för er att skåda :)

Riktigt snygg "oskärpa" utanför fokusområdet dessutom och man kan få riktigt skarpa bilder även när man zoomar in till 300mm.

Kommer bli lite fotografering av bilar i morgon kväll, både stillastående sådana och sånna som rör på sig, återkommer med lite mer feedback då!
 
För porträtt så skulle jag använda ett stativ och själva stabiliseringen vara onödig.
Men ute på fältet behövs den väldigt mycket för man vill ha actionbilder där endast motivet objektet rör sig inte bakgrund och den som håller i kameran. För det förstör hela bilden om du lägger till rörelseoskärpa.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Kul! :)

Då återstår det bara att öva... Ska du ut på banan så är det ibland lättare som nybörjare att "förfokusera" i en kurva. Då kör du fokuseringen på inställningen "one shot" - vilket jag inte vet vad det heter i menyerna på svenska - och halvtrycker sökarknappen när du siktat in kameran på något som är på rätt avstånd, dvs punkten där du vill trycka av bilden. Vänta med att trycka in slutarknappen helt tills att bilen är på "rätt" ställe.

Vill du prova den "andra" varianten, som heter "Servo AI" - följande fokus - gäller det att fästa en fokuspunkt på bilen du tänker plåta. Du måste alltså halvtrycka avtryckaren en liten stund innan du trycker av - annars hinner inte kameran fatta vad som är på gång.

Något av det viktigaste som finns med att skaffa en "större" kamera är att öva in en förståelse för hur autofokusen arbetar, och vilka möjligheter man har. På en 600 är detta inte så mycket att hålla reda på, vilket på många sätt faktiskt kan vara bättre :)

Kolla i manualen:
Följande fokus
Enpunkts-fokus
AI-fokus (kameran väljer själv)
-samt hur man styr vilka fokuspunkter kameran ska arbeta med.

Lycka till, och glöm inte att tajmingen, motivet och ljuset är det viktiga - inte kameran... :)
 
Jo, fokuseringen har jag märkt är lite klurig. Jag har alltid vart lite anti instruktionsböcker men i detta fall så kryper jag till korset och läser på. Vid fasta motiv kommer jag nog fortsätta fokusera manuellt, mest för att få fokuseringen precis där jag vill utan att någon kan bråka med mig :)

Så snart mina servrar är uppe på fötterna igen så kommer det lite bilder i denna tråd :D
 
Större delen av manualen kan man lätt hoppa över. De delar jag rekommenderar är de som behandlar:
*AF-funktionerna
*Bildinställningar (konstrast, färgmättnad, HTP - HighlightTonePriority)
*Hur Auto-ISO fungerar - men när man har nytta av det får man lista ut själv.

Bildinställningarna gör ju mest skillnad om man fotar jpg.
 
Större delen av manualen kan man lätt hoppa över. De delar jag rekommenderar är de som behandlar:
*AF-funktionerna
*Bildinställningar (konstrast, färgmättnad, HTP - HighlightTonePriority)
*Hur Auto-ISO fungerar - men när man har nytta av det får man lista ut själv.

Bildinställningarna gör ju mest skillnad om man fotar jpg.

Tur det är "lågsäsong" på jobbet så man hinner sitta och läsa lite där.. :)

Ska testa lite med fokuseringen ikväll, se hur AI-fokuseringen jobbar om den funkar så bra som jag hoppas den gör.
 
Fin bild och fint kort !
Nu vet jag ju inte hur du ville ha bilden, för det finns flera typer av dokumentation av en action bild.
Vill du få fram rörelsen där bilen rusar fram och grus sprutar runt däcken som står stilla och bakgrunden är suddig eller få själva bilen skarp där endast hjulen snurrar och visar att bilen var i rörelse så syns inte registrerings skyltens nummer och själva total skärpan kom ej fram ur den oskarpa bakgrunden.

Äh skämt á sido, när man lyckas framhäva hjulens rörelse på en skarp bild med en härlig bokeh har man lyckas väldigt bra.

Prova och testa olika bländare där skärpedjupet varierar så du får se vad som händer med bildens oskärpa. Välj ut en AF punkt som är placerad där du oftast vill ha skärpan och kör inte med alla AF punkter samtidigt. Då kan du lättare kontrollera var du vill ha skärpan på bilderna.

Härligt att fota bilsport.
Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
En LITE kortare tid hade nog varit bra. Intrycket av fart pga bakgrundens panoreringsoskärpa kommer ju ändå finnas kvar. Halva tiden > halva längden på "panoreringsoskärpan" i bakgrunden :)

Skärpan på själva bilden hade blivit lite bättre också, men här är det panoreringsövning som gäller... Inte ens när man är riktigt van lyckas man med mer än kanske 50% av bilderna med "bra" skärpa. En jämn och stadig vridning av hela överkroppen fungerar för min del.
 
Jo, det blir till att öva... Men nu känner jag att jag har rätt utrustning för ändamålet i alla fall. Det är en bit på vägen :)

Insåg dock ganska fort att jag skulle tagit med mig mitt 18-55mm objektiv med, platsen där vi var var lite väl "trång" vilket gjorde att det ibland inte gick att fota såpass att man fick med en hel bil med 70-300 objektivet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar