Annons

Nybörjare/köpa en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det råder utan tvekan olika åsikter om den saken:

"Excellent image quality up to ISO settings unthinkable just one camera generation ago"
"Extremely high detail and resolution at base ISO, good per-pixel sharpness"
"Very good low-light performance, with low noise levels and good retention of detail"

"Looking at images from the 60D alongside its competition we are impressed to see that it holds its own very well against the recently announced (and soon to be reviewed) D7000"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D/page20.asp

EOS 60D är verkligen ingen dålig kamera, jag har en sån själv och är mycket nöjd med den, men kolla in tråden här på Fotosidans forum som heter "DR-test 5d mk2 och Nikon d7000".
 
Att man skulle behöva byta vart tredje år är en överdrift. Det finns gott om 3-7 år gamla hur som folk har stort nöjje av.

Jag håller med. Jag bytte visserligen "upp" mig från EOS 40D till EOS 60D efter tre år, men det berodde inte alls på bristande bildkvalitet hos EOS 40D utan på att EOS 60D hade ett antal frestande nya finesser som jag fick begär till.

Annars håller jag med: Köp det som passar handen, hjärtat & plånboken inte nödvändigtvis i en prioriteringsordningen. Det är som jag ser det den enda fungerande lösningen.

Satsa på objektiv hellre än huset är inte heller någon dum idé.

Återigen håller jag med. Är man riktigt seriös så går man igenom de olika kameratillverkarnas objektivsortiment och funderar på vilken av dem som har en profil som passar ens eget framtida fotograferande. :)

Nej, det behöver inte vara så komplicerat att välja kamera. Den som känns bäst blir bra.
 
Senast ändrad:
hehe.. jag drog som en extrem exempel för att jag skulle kunna få förklarat hur mycket "vattenskydds" egentligen skyddar.

Men då antar ja g att dem flesta kameror klarar sig med lite normalt regn och att man inte packa ner kameran direkt :)

Ja, bara man anstränger sig lite för att undvika att utsätta kameran för ständigt regnande så är lite regn inget stort problem. Stoppa undan kameran mellan tagningarna, allså, istället för att ha den om halsen hela tiden. Använd gärna en vattentät väska (eller en väska med löst regnskydd). En kamera som ligger i en otät väska kan nästan lika lätt få vattenskador som en kamera man har ute i regnet.
 
EOS 60D är verkligen ingen dålig kamera, jag har en sån själv och är mycket nöjd med den, men kolla in tråden här på Fotosidans forum som heter "DR-test 5d mk2 och Nikon d7000".
Jodå, jag har läst den. Som jag sa, det finns olika uppfattningar i frågan.
 
Ja, men dessa fördelar är oberoende av varandra. Det är väl ändå självklart att vattentätningen av kameran fungerar sämre med gamla icke-vattentätade objektiv än med nya vattentätade objektiv?

Det gör dock inte vattentätningen till en dålig sak på en Pentax-kamera. Inte heller gör det bakåtkompatibiliteten till en dålig sak. Båda är fördelar för den som gillar att fotografera i regn eller har gamla objektiv som hon vill fortsätta använda, men inte samtidigt.
Bakåtkompatibilitet är ingen dålig sak, nej, men jag har svårt att se något värde i att använda objektiv som inte gör kameran rättvisa alls.

Vädertätning kanske kan vara bra, inte för att jag saknat det, men det finns för andra märken också om man absolut vill ha det.
 
Bakåtkompatibilitet är ingen dålig sak, nej, men jag har svårt att se något värde i att använda objektiv som inte gör kameran rättvisa alls.

Vädertätning kanske kan vara bra, inte för att jag saknat det, men det finns för andra märken också om man absolut vill ha det.

Om du ska ha det till andra märken så får du skaffa tjugo tusen till för att få ett tätat objektiv till. Till Pentax så är standardzoomarna tätade.
 
Visst, men troligast är att någon som är seriös nog att tänka på vädertätning också är seriös nog att tänka på kvalitétsobjektiv och därmed inte nöjer sig med standardzoomar.
 
Bakåtkompatibilitet är ingen dålig sak, nej, men jag har svårt att se något värde i att använda objektiv som inte gör kameran rättvisa alls.
Alla gamla Pentaxobjektiv är inte usla.

Vädertätning kanske kan vara bra, inte för att jag saknat det, men det finns för andra märken också om man absolut vill ha det.

Javisst, det ändrar inte på värdet av de saker jag räknade upp. Observera att min lista varken är uttömmande (det finns säkert ytterligare anledningar att välja Pentax) eller en lista på saker som ingen annat kameramärke har.
 
Bakåtkompatibilitet är ingen dålig sak, nej, men jag har svårt att se något värde i att använda objektiv som inte gör kameran rättvisa alls.

Vädertätning kanske kan vara bra, inte för att jag saknat det, men det finns för andra märken också om man absolut vill ha det.

Så Nikons och Canons bakåtkompabilitet (dvs en stor del av det hisnande utbud av begagnade tillbehör som är Canikonfanens starkaste mantra reduceras kraftigt) är också dåligt?

Ang vädertätningen kan jag säga som jag sagt många gånger... Det är aldrig fel att ha marginalerna på rätt sida! Mer behöver man väl egentligen inte säga.
Däremot kan man säga att om du vill komma upp i samma vädertätnings-klass (om man kan kalla det så) som exvis en Pentax K-5 och kit-glugg med annat märke springer tusenlapparna ohyggligt fort iväg
 
Så Nikons och Canons bakåtkompabilitet (dvs en stor del av det hisnande utbud av begagnade tillbehör som är Canikonfanens starkaste mantra reduceras kraftigt) är också dåligt?
Att man kan använda begagnade objektiv har knappast något med bakåtkompabilitet att göra, för det krävs det att man kan använda ett äldre system i ett nytt system.

Ang vädertätningen kan jag säga som jag sagt många gånger... Det är aldrig fel att ha marginalerna på rätt sida! Mer behöver man väl egentligen inte säga.
Däremot kan man säga att om du vill komma upp i samma vädertätnings-klass (om man kan kalla det så) som exvis en Pentax K-5 och kit-glugg med annat märke springer tusenlapparna ohyggligt fort iväg
Nej det är inte fel, men det är knappast heller något avgörande.
 
Alla gamla Pentaxobjektiv är inte usla.
Ingen som gör en 12 MP APS-c kamera rättvisa.

Javisst, det ändrar inte på värdet av de saker jag räknade upp. Observera att min lista varken är uttömmande (det finns säkert ytterligare anledningar att välja Pentax) eller en lista på saker som ingen annat kameramärke har.
Jag tycker då att det inte är särskilt mycket värde i det du räknade upp.
 
Fattar inte ...

... varför vissa skall använda dessa trådar till att göra upp vem som vet mest och har störst... Det är fan så dålig respekt för trådsskaparen och hans utsatthet som givit upphov till en fråga till de som eventuellt kan mer och kan råda trådskaparen till ett klokt val. Istället blir det en krigsskådeplats för folk med mer testosteron än vett.

Kan fasen ingen moderera väck dessa avarter. Skäms!
 
Vilket kvalificerat skitsnack!

Trådskaparen är på intet sätt "utsatt" (osedvanligt befängt påstående) utan får tvärtom varje aspekt och detalj i valet noga argumenterat från flera sidor. Mer kan man knappast önska sig.

Du borde istället ägna dig åt att ge trådstartaren (han som du påstår dig vurma så mycket för..) några råd, istället för att komma med befängda nonsensinlägg som han har absolut noll nytta av!
 
Senast ändrad:
Trådskaparen är på intet sätt "utsatt" (osedvanligt befängt påstående) utan får tvärtom varje aspekt och detalj i valet noga argumenterat från flera sidor. Mer kan man knappast önska sig.

Du borde istället ägna dig åt att ge trådstartaren (han som du påstår dig vurma så mycket för..) några råd, istället för att komma med befängda nonsensinlägg som han har absolut noll nytta av!

Så Du menar på allvar att två tuppar som ironiserar varandras åsikter är till gagn för trådskaparen/trådskapare? *gudars skymning*
 
Så Du menar på allvar att två tuppar som ironiserar varandras åsikter är till gagn för trådskaparen/trådskapare? *gudars skymning*
I jämförelse med dina två inlägg så är det fullständigt packade med värdefull information.

Att ställa saker på sin spets är ofta ett effektivt sätt att få fram pudelns kärna och det är ingen dålig egenskap.
 
Efter att ha läst följande på Din profilsida så sträcker jag vapen. En man som lever efter detta motto är inte värd att debattera med då Ditt mål inte överensstämmer med mina.

"Själva poängen med citat är att man kan förödmjuka någon med hjälp av andras ord."

Amanda Cross

You win! Happy?
 
Där har vi ditt tredje fullständiga nonsensinlägg

Du började med att klaga på att våra inlägg inte hjälpte trådstartaren tillräckligt. Här är dina inlägg, tala om för mig vart det finns det minsta vettiga eller mattnyttiga här:

... varför vissa skall använda dessa trådar till att göra upp vem som vet mest och har störst... Det är fan så dålig respekt för trådsskaparen och hans utsatthet som givit upphov till en fråga till de som eventuellt kan mer och kan råda trådskaparen till ett klokt val. Istället blir det en krigsskådeplats för folk med mer testosteron än vett.

Kan fasen ingen moderera väck dessa avarter. Skäms!
Så Du menar på allvar att två tuppar som ironiserar varandras åsikter är till gagn för trådskaparen/trådskapare? *gudars skymning*

Efter att ha läst följande på Din profilsida så sträcker jag vapen. En man som lever efter detta motto är inte värd att debattera med då Ditt mål inte överensstämmer med mina.

"Själva poängen med citat är att man kan förödmjuka någon med hjälp av andras ord."

Amanda Cross

You win! Happy?
På vilket sätt har du hjälpt trådstartaren (eller någon överhuvudtaget) med dessa nonsensinlägg?
 
Du började med att klaga på att våra inlägg inte hjälpte trådstartaren tillräckligt. Här är dina inlägg, tala om för mig vart det finns det minsta vettiga eller mattnyttiga här:

På vilket sätt har du hjälpt trådstartaren (eller någon överhuvudtaget) med dessa nonsensinlägg?

Absolut inget. Jag sträcker som sagt vapen och erkänner mig besegrad. Det stod tydligt i det mitt sista inlägg, som Du valde att citera för tydlighetens skull. Jag som sådde fröet till denna debatt, som Du med bravur segrade, skall som sagt inte bidra till att förfläcka trådskaparens ursprungliga fråga om en nybörjarkamera. Lägger mig platt. God afton.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.