Annons

Liten kamera som komplement

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt fickvänlig blir väl inte den kombinationen, förstår jag... :)

Beror på fickan och viljan.
När jag köper kläder tänker jag på sådana saker som vilka fickor plagget har eller inte har, men det är väl lite väl extremt för ”klädmedvetna”.
Nu har jag testat, den går lätt ner i bröstfickan på min flanellskjorta och den försvinner i västfickan, lätt som en plätt i byx(jeans)fickan och försvinner i jackfickan.
I bröstfickan på fracken blir det nog lite trångt.
 
När jag fick provade Sony A7r fick jag också klämma och känna lite på GM1, och det är synnerligen imponerande att de lyckats få till en systemkamera som är mindre än min RX100 II (och har rätt mycket större sensor): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842164125/

Visst blir den lite tjockare med kitobjektivet, och den har väl inte vikbar skärm (vilket för mig är viktigt), men bilderna från den blir väldigt fina och den känns som ett kvalitetsbygge. Hade den funnits att köpa när jag köpte RX100 II är det inte alls omöjligt att jag skulle valt den i stället (fast då hade jag suttit med två "små" kamerasystem).

Bröstfickan på fracken är inte ett problem för mig. Ett större problem är att hela fracken lyckats krympa flera storlekar sedan jag senast använde den (1991) ...
 
Man har följt trådar av denna typ tills man kräks.
Dessa kameror värderas nog mycket utifrån vad man redan har och är van vid?
Jag har en Nikon D300 och ville ha en kompletterande kamera som kunde ta Raw.
Jag köpte en Canon Powershot G16 nu efter fotomässan. Den har fått mycket bra kritik och har bra specifikationer.
Den är riktigt bra för sitt pris (5050 kr hos Fotokungen i Sthlm).
Bildkvalitén är bra med ett litet ? för skärpan.
Har inte efterbehandlat de bilder jag tagit så det går att pressa lite. Men man är ju van vid större sensor.
Exponeringen är förbluffande!! Den klarar ruggigt svåra motljusförhållanden med bravur.
Även blixt inomhus blir riktigt bra.
Ett stort ? är däremot vitbalansen utomhus.
Tog bilder i skogen på e.m och dessa blev röda i auto-läge och blåa i programläge.
Detta förefaller att vara en svaghet som måste jobbas med..
Hanteringsmässigt är den som en liten systemkamera med rattar mm vilket känns bra om man skall fotta på vintern t.ex.
Ville bara slänga in några vedträn i brasan :)
Lycka till med köpet.
// Mats W
 
Utan att egentligen säga något på ämnet vill jag ändå säga samma jag sa om Sony a7 när det kommer till "går ned i en ficka".

Visst vill man ha en kamera som är "klar att fota med", men har man en kamera med utbytbar optik så KAN man faktiskt stoppa kameran i ena fickan och objektivet i det andra. Det är upp till var och en om det är en bättre eller sämre lösning till väska och eller rem. Men tycker att man ändå rätt ofta tycks glömma bort att tänka på det när man pratar om små kameror =)
 
G16 känns som en jättestor kamera i det här sammanhanget, och ändå har den mindre sensor än både Sonyn och Panasonicen ;)
 
Visst vill man ha en kamera som är "klar att fota med", men har man en kamera med utbytbar optik så KAN man faktiskt stoppa kameran i ena fickan och objektivet i det andra.

Det går ju förstås, men då ska man hålla på och pilla med objektivmontering och hålla rätt på locken varje gång man vill fotografera. För mig är det en fullständigt otänkbar lösning ...
 
Det ser riktigt bra ut och dessutom med tanke på ljuset. Är det kitobjektivet du använder eller något annat?
Det känns som det står mellan RX100 1 eller GM1 som jag var inne på från början. Gm1 är ju rätt mycket dyrare men känns som det kan vara värt det då det är en ny modell samt att man kan köpa andra objektiv till den.

Tror ni det kommer bli någon prissänkning på någon av dom nu efter jul? Känns lite tveksamt med en prissänkning på GM1 nu när den är såpass ny men man vet aldrig!

Jag har fotat med den nya 20mm som jag köpte till.

Men, det absolut viktigaste när du väljer kamera är att välja en kamera du faller för, som ger dig det lilla extra. Jag har trott många gånger att kameror hade "det" tills jag klämt och testat dem ordentligt. Så var det för både GX1, X100 och OM-D för mig, när de var ordentligt testade gav dom mig ingen feeling. Det innebär att jag vet att dom inte följer med ut.

Vad som ger dig feeling kan du bara svara på, jag tycker man alltid ska köpa kamera med hjärtat, bildkvalité har dom alla så det räcker. Lycka till!
 
Festligt nog är det lite av ett dimensionerande fall för mig, fast inte bröstfickan utan innerfickan på fracken. Skulle det vara rimligt med GM1 och objektiv tror du? Åter alltså, inte bara möjligt utan även rimligt.

Jag äger ingen frack och har aldrig haft på mig någon, men jag misstänker att det blir som när lagen långa försöker dölja sina tjänstevapen, det kommer att synas en bula.
 
Om jag hade en frack så skulle jag antagligen hänga kameran i handlovsrem innanför kavajen (eller vad det heter). Då kan den hänga där det finns mest plats över.
En vacker silverkedja á la rova skulle sitta som en smäck.
 

Bara att ladda ner rawfiler från både LX7 och RX100 från tex photographyblog.com och jämföra. Dey har jag gjort. Filerna från LX7 är en smetig kompaktkameragröt medans RX100 är i nivå med m43 eller tom snäppet bättre. LX7 har för övrigt sämre bildkvalitet än min äldre LX3 med ganska stor marginal på låga iso, så enligt min högst subjektiva åsikt så är LX7 ett riktigt dåligt köp. En beg LX3 i nyskick för runt 1000-lappen är ert bättre köp.
 
Bara att ladda ner rawfiler från både LX7 och RX100 från tex photographyblog.com och jämföra. Dey har jag gjort. Filerna från LX7 är en smetig kompaktkameragröt medans RX100 är i nivå med m43 eller tom snäppet bättre.

Det är klart att de är, men det är inte det som är poängen.
Poängen är att genom sin ljusstarka optik behöver LX7, på brännvidder bortom motsvarande ungefär 35 mm, inte alls gå lika högt i ISO som RX100.

Dock bra tips om photographyblog, ska jag tillägga. Jag tror inte att dpreview, som annars är min källa för sådant, testat LX7 på det sättet. (Dock inte helt säker.)
 
Jag vill slå ett slag för GM1. Jag har ingen själv men är svårt lockad. Jag har en GF3, som är lite större, och den är klart fickvänlig om man har 14/2.5 monterad. Med en normalzoom blir den för stor att få ner i en ficka, men den nya normalzoomen (12-32) är rätt mycket mindre än alla tidigare, så det kanske går.

Jag kände och klämde på GM1 på fotomässan, men provade inte att stoppa den i en ficka. Det hade kunnat missförstås. :)

Det är klart att i fickorna på tajta jeans går det inte ner en GM1, men det lär å andra sidan bli lite obekvämt med en kompaktkamera också.

Med GM1 får man överlägset bäst (teknisk) bildkvalitet av alla kameror som har nämnts i den här tråden. Dess enda stora nackdel är avsaknad av sökare, men den nackdelen delar den med nästan alla kameror som nämnts i tråden, utom Olympus XZ-2 och Sony RX100 II (som båda kan ta en lös EVF).
 
Dess enda stora nackdel är avsaknad av sökare, men den nackdelen delar den med nästan alla kameror som nämnts i tråden, utom Olympus XZ-2 och Sony RX100 II (som båda kan ta en lös EVF).

...och LX7!
Jag gissar dock att det är få XZ-2 och LX7 som faktiskt utrustas med sökare, eftersom den kostar nästan lika mycket som kameran.
 
Jag värderar en vinklingsbar LCD betydligt högre än en optisk sökare, men det är en smaksak förstås.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.