Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, Canon 600D eller Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ytterst viktigt att du ser till att få IS (Canon) eller VR (Nikon) -varianten av 18-55 kitzoomen som följer med. Det är nämligen inte bara så att dessa har bildstabilisator, utan dessutom har de ordentligt uppgraderad optik, så de är rejält skarpare.

Och hur vet du då vilken version objektivet är?
- Jo, det fulla objektivnamnet står alltid på fronten på objektivet. Tyvärr kan vi därför se att Nikon-erbjudandet du länkade till - INTE innehåller VR-varianten (om bilden stämmer) utan har en äldre version av 18-55 zoomen. Däremot har det dyrare Canon alternativet just en IS-variant, tom IS II.

Och samma El-giganten har just D5100 som jag tidigare nämnde, med VR-varianten, till 4389:-.
Ett något jämbördigare Nikon alternativ till Canon 600D.
 
Och hur vet du då vilken version objektivet är?
- Jo, det fulla objektivnamnet står alltid på fronten på objektivet. Tyvärr kan vi därför se att Nikon-erbjudandet du länkade till - INTE innehåller VR-varianten (om bilden stämmer) utan har en äldre version av 18-55 zoomen.

Om man läser specifikationen så står det klart och tydligt "Bildstabilisering: nej". Betydligt säkrare sätt än att titta på bilder.
 
Har du ngn i din bekantskapskrets som också fotograferar?
Väljer du samma märke kan ni dela objektiv o mener ser likadana ut.

Kommer du filma?
 
D3100 är en utmärkt nybörjarkamera som ger lagom stora filer. D5100 ungefär samma men med lite mer påkostat hus och lite fler funktioner. Bla den ledade skärmen är trevlig för macro och andra bilder med annorlunda bildvinklar. Sensorprestanda hit eller dit tycker jag har mindre betydelse så länge det handlar om en förstakamera. Jag skulle rekomendera en D5100 med 18-105 VR. Fotokungen säljer den för 49990 kr och då får du lite mer omfång. 18-55 VR är nog lika bra men som sagt lite kortare omfång som kan kännas begränsande. Sen så har de ju dumpat priset på Canon 60D. Kan fås för 6500 kr med en 18-55 IS och det är en verkligt bra o gedigen kamera. Tror den kommer sjunka ytterligare snart då 70D nu äntrat marknaden.
 
Nu är TS nybörjare och det är inte alls givet att det blir större optikinvesteringar framöver. Blir det så, ja då erbjuder Nikon och Canon mest, ffa begagnat och till bra priser. MEN, i regel kommer då TS även vilja ersätta instegskameran i vilket fall det faktiskt spelar liten roll vilket märke som väljs som första systemkamera. Man skall även komma ihåg att diskussionen inte berört spegellösa kameror men kan man acceptera den storleksökning som en DSLR ger och som diskuterats härverbjuder dessa kameror, till skillnad från spegellösa, en optisk sökare och snabbare följande autofokus - mer flexibilitet alltså.

Tittar man på pris kontra prestanda på de lite enklare modellerna, som t ex de nämnda, så måste jag ändå slå ett slag för det märke jag inte äger (men som min son har) - Pentax. Pentax K50 som fås med ett väderskyddat 18-55 för lite under 6000:- eller i dubbelkit med även 55-200 WR för 7000:- eller den utgående men välspecade K-5+18-55 WR för 6000:-. Den något enklare K500+18-55 kostar 4500:-. Dessa kameror har ju fördelen av en fin sökare med 100% täckning och glasprisma. Hos Nikon och Canon måste man köpa D7000, D7100 resp D60, D70 för att få glasprisma. Instegskamerorna hos Nikon och Canon har alla relativt små och lite mörkare pentaspegel (dachspegel) sökare. Den största sökarbilden bland de billigare kamerorna får man med en elektronisk sökare hos Sony A65 som fås med 18-55 för 6000:-. EVF eller optisk sökare är en smaksak. Då det rycktas om en snar efterföljare till A65 kan man hålla ögonen på priset närmaste tiden.

För makrofotograferingen lär det behövas ett objektiv till men där finns ju tredjepartsobjektiv i alla prisklassar från 3000:- och uppåt och begagnat billigare till alla dessa märken.
 
Har du ngn i din bekantskapskrets som också fotograferar?
Väljer du samma märke kan ni dela objektiv o mener ser likadana ut.

Kommer du filma?

Jag kommer främst använda min kamera för att fotografera. Ingen i min närhet är fotograf, men jag har bestämt mig för att köpa Nikon D5100. Den kändes riktigt bra vilket förenklade valet. Jag tyckte dock även om D3200 som dessutom ligger ute på annons just nu till kanonpris. Men jag tror mitt val av en Nikon D5100 är ett kanonköp som första kamera.
 
Tack!

Jag har bestämt mig för att köpa en Nikon D5100 då den både kändes mycket bra i handen men också har ett rimligt pris. Eftersom jag inte har en aning om intresset för foto kommer öka eller stanna så är jag glad att jag fick den här hjälpen att välja en vettig kamera.
Tusen tack allihop!
 
Jag har bestämt mig för att köpa en Nikon D5100 då den både kändes mycket bra i handen men också har ett rimligt pris. Eftersom jag inte har en aning om intresset för foto kommer öka eller stanna så är jag glad att jag fick den här hjälpen att välja en vettig kamera.
Tusen tack allihop!

Grattis! Hoppas du får mycket nöje!
 
Mycket bra val! Under samma förutsättningar skulle jag gjort samma val.

Man kan mycket väl tänka sig att du blir nån sorts foto-nöt i framtiden och därför utvecklar konstiga begär efter andra kameror, men sanningen är att det är svårt att nånsin riktigt växa ur din D5100. Den innehåller alla möjligheter. Och den har väldigt fin bildkvalitet och färgkvalitet.

Nu har du väldigt mycket att utforska och experimentera med. Men om jag ändå får ge dig ett litet råd så här i början, så antar jag att du kommer att lita på jpegs och AI (nybörjare) - exponeringsmoder? Då tycker jag att du skall ofta prova 'Auto' eller 'Flash Off' (samma som Auto, fast alltid utan blixt), och inte bara lita till de s.k. scen-moderna. (där finns 17 sådana, porträtt, landskap,..). De kan fungera, men det är liksom upp till smak o tycke. 'Auto' är mer neutralt.

De viktigaste exponerings-moderna är 'P','S', 'A' och 'M'. Men dessa måste du först lära dig en massa om fotografering för att förstå. Så det är överkurs i början.

Mycket nöje.
 
Mycket bra val! Under samma förutsättningar skulle jag gjort samma val.

Man kan mycket väl tänka sig att du blir nån sorts foto-nöt i framtiden och därför utvecklar konstiga begär efter andra kameror, men sanningen är att det är svårt att nånsin riktigt växa ur din D5100. Den innehåller alla möjligheter. Och den har väldigt fin bildkvalitet och färgkvalitet.

Nu har du väldigt mycket att utforska och experimentera med. Men om jag ändå får ge dig ett litet råd så här i början, så antar jag att du kommer att lita på jpegs och AI (nybörjare) - exponeringsmoder? Då tycker jag att du skall ofta prova 'Auto' eller 'Flash Off' (samma som Auto, fast alltid utan blixt), och inte bara lita till de s.k. scen-moderna. (där finns 17 sådana, porträtt, landskap,..). De kan fungera, men det är liksom upp till smak o tycke. 'Auto' är mer neutralt.

De viktigaste exponerings-moderna är 'P','S', 'A' och 'M'. Men dessa måste du först lära dig en massa om fotografering för att förstå. Så det är överkurs i början.

Mycket nöje.

Det ska jag definitivt testa!
För mig är det än så länge ett okänt territorium, vilket gör att jag har mycket att lära.
Nu längtar jag efter att kameran levereras och jag kan börja utforska alla möjligheter =)
 
Får jag flika in en fråga på samma gång.
Är själv i funderingarna över olika kameror.
Vilket är mera värd å köpa 5100 eller 5200? Om priset inte gör så stor skillnad?
 
Hej!
Jag har egentligen aldrig varit fotointresserad eller tagit speciellt mycket kort tidigare. På senare tid har jag dock fattat mer och mer tycka om bilder, då mest närbilder och natur. Jag älskar blommor i all form och färger/platser med det lilla extra. Men för att fånga allt på bild så är inte min mobilkamera nog.

Jag vill lära mig ta bilder ut flera perspektiv och hitta finessen i vackra bilder. Ett hobbyprojekt. Det ska vara en kamera där jag har förmågan att bli bättre och med möjlighet att avancera om jag vill. Jag har funderat på en kompaktkamera men bestämt mig för att jag vill ha något mer än så.

Dessa kameror jag hittills hittat:
http://www.elgiganten.se/product/fo...eos-600d-systemkamera-18-55-mm-is-ii-objektiv

http://www.elgiganten.se/product/fo...KIT/nikon-d3100-systemkamera-18-55mm-objektiv

Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara vettiga kameror att börja sitt äventyr med?

Priserna gäller till och med den 18 augusti, står det. Har det varit ännu lägre priser innan eller gäller samma priser fortfarande? Samma för flera objektiv där. Det står att priserna gäller t o m den 18 augusti.
 
Okej.
Då till nästa fråga, eftersom modellen är ganska ny, är det någon som vet om den har några barnfel?
Tänkte bara på 2 andra modeller som haft diverse strul (d600 med damm och skräp, D7000 med autofokus).
Kan vara bra å veta på förhand. :)

Inget jag läst något om. Men D5200 vänder sug inte till en lika kräsen målgrupp. Om den ex skulle felfokusera tror jag inte så jättemånga reagerar på samma sätt som om en D7100 skulle sätta fokus fel.
 
Inget jag läst något om. Men D5200 vänder sug inte till en lika kräsen målgrupp. Om den ex skulle felfokusera tror jag inte så jättemånga reagerar på samma sätt som om en D7100 skulle sätta fokus fel.

Ja de är väl kanske sant.
Sedan är det kanske fler som har en 7100 mot 5200.
Verkar vara en lysande kamera och är egentligen väldigt sugen på en sån, men storleken och tyngden gör att jag ryggar, tycker inte den passar lika bra i min lilla hand, vilket e synd.....
 
Priserna gäller till och med den 18 augusti, står det. Har det varit ännu lägre priser innan eller gäller samma priser fortfarande? Samma för flera objektiv där. Det står att priserna gäller t o m den 18 augusti.

Jag köpte min Nikon D5100 på Siba istället. De sålde ut den ruskigt billigt förra veckan.
Dessutom skickade de med en 2,5 timmars fotokurs gratis vilket passar mig utmärkt som nybörjare. Är supernöjd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.