Har ofta sett att du är väldigt besviken på AF i din Z6. Jag har också en Z6 som jag ägt sedan den lanserades för 5 år sedan. Men jag har helt andra erfarenheter än du av AF-systemet i kameran. Visserligen är flygande fågel inte min melodi, men det har blivit en hel del fotboll, innebandy, springande katter och lekande barn. I allt väsentligt har AF fungerat bra enligt min mening. Även vid något bröllop med skum belysning och många rör(l)iga människor har det fungerat bra.
Tror att jag vid något tillfälle föreslagit att du ska kolla med Nikon om det är något fel på ditt hus, men vet inte om du gjort det. Själv har jag en D800 också, men jag tycker att Z6an har överlägset bättre AF än D800. Men som med all automatik måste man naturligtvis hålla koll på grejerna ändå. "Fokuserar kameran på motivets öga eller på det målade porträttets öga i bakgrunden?"
Jag tror att både du och jag har en bakgrund från manuella kameror och dyr film. Skillnaden mot den tiden är gigantisk, men det gick att få skarpa bilder även på den tiden. Dagens kameror, oavsett märke, är så kompetenta att det vida överstiger ägarnas förmåga. Åtminstone gäller det mig, och vad jag tror, merparten av alla fotografer.
Själv använder jag enbart tumfokus och AF-C. Aldrig AF-S (som man ju "får på köpet" med tumfokus). Men nu ska bråten av kamerahus och annat smått och gott säljas av och ersättas av en Z8 med 24-120. Men inte för att jag behöver, vare sig för AF eller någon annan orsak, utan för att lite kul ska man väl ändå ha innan man trillar av pinn