Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Huja, såna prishöjningar på Nikon Z - sortimentet! Ser att t.ex. Z 14-30/4S går upp till 19990:- (enl. SP). Eftersom jag redan har den kan jag känna mig något rikare idag. Det blir väl till att hålla sig till de återkommande kampanjdagarna om man vill köpa något nytt och sedan sälja av något F-objektiv mellan kampanjerna. Men man vet ju aldrig, dom kanske drar in kampanjerna också?

Nikon har väl "kampanj" under större delen av året? Höst, vinter vår och sommar typ.
 
Det verkar som priset är på väg upp på Nikon Z8. Både Scandinavian Photo och Nikon Store anger nu priset 59 990:-, dvs en höjning med 5 000:- . I paket med 24 - 120 /4 verkar höjningen bli 5 500:-. Antar att övriga som säljer Z8 följer efter de närmaste dagarna. För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor:)
En fullständigt absurd höjning av allt Nikon Z t.ex 70-200 2.8 endast 39000:- 100-400 ca.40000:-, 24-70 2.8 34000:- o 14-24 2.8 endast 37000:- Dom lär nog inte sälja så mkt nu 😵‍💫🥴
 
Såg att mitt 17-28/2,8 kostade 12000:- på Cyberphoto och 17500:- på SP. Mitt 105/2,8 makro var också rejält mycket dyrare på SP, man kan väl hoppas att Cyberphoto och andra inte hakar på prisökningen utan kanske har en del på lager
 
Tror faktiskt inte dom får göra så för Nikon, gissar på en höjning innan helgen ??

Sådan vertikal prisstyrning är generellt sett olaglig, men det hindrar förstås inte att Nikon säkerligen "rekommenderar" priser och ligger och sladdar precis på gränsen... Tyvärr ser prissättningen ofta påtagligt kartell/oligopolartad ut numera, vilket nog är en följd av att volymerna gått ned och det är relativt få livskraftiga aktörer kvar, medan de som mest säljer annat inte längre är särdeles intresserade, då det inte ger nog med volym för att vara intressant.
 
I våras var det en liknande period där en del handlare höjde priserna rejält men sen föll de tillbaka rätt snabbt och det slutade med en klart mindre prishöjning.
Förhoppningsvis blir det samma sak den här gången.
 
Betvivlar inte en sekund om att det skulle vara olagligt men jag vet från en annan bransch så var dom ”tvungna” o höja samtidigt till det nya priset fast dom hade prylar kvar som var inköpta långt innan den nya höjningen, men dom behövde såklart inte höja men då var det också slut på nya leveranser
 
När man tittar på SP:s priser verkar det nästan som man av misstag har dubblat momsen. Detta är en rejäl höjning. Jag känner mig nu betydligt nöjdare att jag bytte till spegellöst under kampanjen. Med dessa priser hade jag aldrig bytt. Ska bli intressant att se om SP har råkat knappa in fel procentsats eller att övriga butiker kommer snart ha samma priser.
 
När man tittar på SP:s priser verkar det nästan som man av misstag har dubblat momsen. Detta är en rejäl höjning. Jag känner mig nu betydligt nöjdare att jag bytte till spegellöst under kampanjen. Med dessa priser hade jag aldrig bytt. Ska bli intressant att se om SP har råkat knappa in fel procentsats eller att övriga butiker kommer snart ha samma priser.
Nikon.se har samma priser så det stämmer säkert
 
En fullständigt absurd höjning av allt Nikon Z t.ex 70-200 2.8 endast 39000:- 100-400 ca.40000:-, 24-70 2.8 34000:- o 14-24 2.8 endast 37000:- Dom lär nog inte sälja så mkt nu 😵‍💫🥴

Frågade tidigare Cyberphoto vad de kan tänkas köpa in mitt Z 100-400 för. De sa 20 tusen. Ska nog vänta ett tag om de nu höjer nypris till 40 och höra igen om vilket pris de köper in för. Om det fortfarande är 20.
 
Ungefär samma prishöjningar verkar vara på g i andra Europeiska länder, t ex Norge, Danmark och Polen.
 
Scandinavian Photo har nu "backat" sina priser till tidigre nivåer (förutom Z9), men på Nikon.se ligger de högre priserna kvar. Ska bli spännande att se vad som händer de närmaste dagarna.
 
Det verkar som priset är på väg upp på Nikon Z8. Både Scandinavian Photo och Nikon Store anger nu priset 59 990:-, dvs en höjning med 5 000:- . I paket med 24 - 120 /4 verkar höjningen bli 5 500:-. Antar att övriga som säljer Z8 följer efter de närmaste dagarna. För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor:)

Varifrån kommer dessa uppgifter? När jag nu tittar in på SP kostar en Z8 fortfarande 54.990:- och en Z9 kostar fortfarande 63.890:-
Har man aviserat en framtida höjning och i så fall, var hittar man uppgifter om det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.