Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Ja kanske, fast jag tror en hel del på Tamron/Nikon 70-180/2,8 den är både kortare och lättare än Nikons 70-200/4 till F (iaf till Sony)

70-180 har dock inte fast längd som 70-200/4 så jämförelsen är lite skev. Även mitt gamla 70-210/4 är kortare än 70-200/4. Det zoomar internt, men fokuserar externt, så drar man ut fokusgängan hela vägen är de ungefär lika långa. Ergo, Nikon kan förstås göra ett kortare 70-200/4 än det befintliga till F om de väljer att låta det ha extern zoom (eller fokus, vilket är mindre troligt). Sedan är 70-180/2,8 rätt litet för att vara 2,8, men det har de förstås uppnått genom att fila lite här och var. En sak syns ju redan på specifikationen...
 
När Nikon släppte Z6/7 så hade man inte så mycket att jämföra med, Canon låg väl lite efter har jag för mig? Nu vet vi iaf att Nikon kan göra en spegelfri actionkamera med Z8 och Z9. Canon har dock visat att det går att göra billigare actionkameror. Nu verkar det ju ganska korkat av Nikon om de skulle släppa en Z6/7iii som skulle konkurrera med Z8 och Z9 som ändå säljer bra trots priset. Om jag vore Nikon så skulle jag istället som nästa släpp göra en APS-C som går att fotografera bl.a fåglar med, den skulle de kunna sälja för 35-40k utan att konkurrera med Z8 och Z9. De har iaf en kund till en sådan modell, om det nu skulle hjälpa

Jag tror inte målgruppen med z6/z7iii är action. De har nog sämre buffer och kanske klarar 10 bilder i sekunden ungefär. Autofokus måste dock vara på topp. För mig skulle jag klara mig på 5 bilder i sekunden i en z7iii. Men man kan hoppas att z7iii får bättre dynamiskt omfång och mer än 45 megapixlar. Z6iii torde väl ha snyggare bilder i mörker med bättre iso.
 
Jag tror inte målgruppen med z6/z7iii är action. De har nog sämre buffer och kanske klarar 10 bilder i sekunden ungefär. Autofokus måste dock vara på topp. För mig skulle jag klara mig på 5 bilder i sekunden i en z7iii. Men man kan hoppas att z7iii får bättre dynamiskt omfång och mer än 45 megapixlar. Z6iii torde väl ha snyggare bilder i mörker med bättre iso.
Det är väl tänkt att Z7iii kommer få runt 60Mpix det gör ju att den kommer skilja sig från Z8/9, den blir ju inte någon actionkamera heller med den mängd pixlar.

Z6iii kommer nog få samma sensor som idag, sedan är det frågan om man kan få in samma AF modul som i Z8/9 utan att konkurrera med dessa?

Just nu kör jag min D850 i DX mode, efter ha haft den de första veckorna i FX, så för mig är en D500 typ i Z samt en förbättrad Z6iii den perfekta kombon. Jag har ändå vidvinkel till makro på det ena huset och makro till tele på det andra
 
Det är väl tänkt att Z7iii kommer få runt 60Mpix det gör ju att den kommer skilja sig från Z8/9, den blir ju inte någon actionkamera heller med den mängd pixlar.

Z6iii kommer nog få samma sensor som idag, sedan är det frågan om man kan få in samma AF modul som i Z8/9 utan att konkurrera med dessa?

Just nu kör jag min D850 i DX mode, efter ha haft den de första veckorna i FX, så för mig är en D500 typ i Z samt en förbättrad Z6iii den perfekta kombon. Jag har ändå vidvinkel till makro på det ena huset och makro till tele på det andra

Om Z6iii har samma sensor och ingen uppdaterad af trots ny processor så finns ingen anledning att gå från Z6 eller Z6ii till en Z6iii.

Det måste vara ett verktyg som går att lita på.

Det enda jag personligen vill ha av en aps-c kamera är 40 megapixlar som fuji har.
 
Om Z6iii har samma sensor och ingen uppdaterad af trots ny processor så finns ingen anledning att gå från Z6 eller Z6ii till en Z6iii.

Det måste vara ett verktyg som går att lita på.

Det enda jag personligen vill ha av en aps-c kamera är 40 megapixlar som fuji har.
Ja steget från Z6ii till iii måste ju vara större än Z6 till i, det blev ju bara en tumme trots två processorer. Z6iii bör ju kunna konkurrera med Sony A7iV och Canon R6ii och gör den det så är det helt OK för mig
 
Det är väl tänkt att Z7iii kommer få runt 60Mpix det gör ju att den kommer skilja sig från Z8/9, den blir ju inte någon actionkamera heller med den mängd pixlar.

Z6iii kommer nog få samma sensor som idag, sedan är det frågan om man kan få in samma AF modul som i Z8/9 utan att konkurrera med dessa?

Just nu kör jag min D850 i DX mode, efter ha haft den de första veckorna i FX, så för mig är en D500 typ i Z samt en förbättrad Z6iii den perfekta kombon. Jag har ändå vidvinkel till makro på det ena huset och makro till tele på det andra

Om Z6iii har samma sensor och ingen uppdaterad af trots ny processor så finns ingen anledning att gå från Z6 eller Z6ii till en Z6iii.

Det måste vara ett verktyg som går att lita på.

Det enda jag personligen vill ha av en aps-c kamera är 40 megapixlar som fuji har.

Det var väl nån från Nikon som sa att Z6II skulle bli Nikons sista fullformatare med 24MP, så jag tror inte Z6III kommer köra samma typ av sensor igen. Min gissning är att den kommer få en sensor på runt 30-33MP.
 
Det var väl nån från Nikon som sa att Z6II skulle bli Nikons sista fullformatare med 24MP, så jag tror inte Z6III kommer köra samma typ av sensor igen. Min gissning är att den kommer få en sensor på runt 30-33MP.
Inte mig emot, men viktigast är en träffsäker AF även på fåglar mm
 
Det var väl nån från Nikon som sa att Z6II skulle bli Nikons sista fullformatare med 24MP, så jag tror inte Z6III kommer köra samma typ av sensor igen. Min gissning är att den kommer få en sensor på runt 30-33MP.
Hittade rumors roadmap över Z hus och där anges 33,5Mpix för Z6iii. Det verkar inte bli en stackad sensor så bps blir väl inte så extrem, men som jag skrev innan om bara AF blir tillförlitlig och snabb så blir det säkert bra
 
Nikkor Z 180-600 och Nikkor Z 70-180 på ingång!

Vågar knappt kolla reviews på 180-600an, för suget att gå tillbaka till Nikon är så stort att jag nästan börjar gråta!
 
Nikkor Z 180-600 och Nikkor Z 70-180 på ingång!

Vågar knappt kolla reviews på 180-600an, för suget att gå tillbaka till Nikon är så stort att jag nästan börjar gråta!
Jag väntar iaf med något längre tele tills jag en bra fågelhus i Z. Idag är det enbart Z8 och Z9, men de är lite dyra. Men 70-180/2,8 är mer aktuellt då det fungerar till lite långsammare objekt
 
Nikkor Z 180-600 och Nikkor Z 70-180 på ingång!

Vågar knappt kolla reviews på 180-600an, för suget att gå tillbaka till Nikon är så stort att jag nästan börjar gråta!
Det är väl tänkt att Z7iii kommer få runt 60Mpix det gör ju att den kommer skilja sig från Z8/9, den blir ju inte någon actionkamera heller med den mängd pixlar.

Z6iii kommer nog få samma sensor som idag, sedan är det frågan om man kan få in samma AF modul som i Z8/9 utan att konkurrera med dessa?

Just nu kör jag min D850 i DX mode, efter ha haft den de första veckorna i FX, så för mig är en D500 typ i Z samt en förbättrad Z6iii den perfekta kombon. Jag har ändå vidvinkel till makro på det ena huset och makro till tele på det andra
Mins jag galet eller fick inte både Z6 och Z6II uppdateringar så att dom klarar 14bps även med följande autofokus numera.
 
Mins jag galet eller fick inte både Z6 och Z6II uppdateringar så att dom klarar 14bps även med följande autofokus numera.
För Z6ii är det specificerat 14bps, men det är i en fruktansvärd medvind. I AF-C är det med en punkt AF och så är det i jpg eller i 12 bit raw. De anger typiskt 12 för alla AF modes men då fortfarande i jpg eller 12 bit raw. Vill man köra 14 bit raw så är motsvarande siffror 10 och 8. Så eftersom jag aldrig ändrar färgdjup och alltid kör raw så är den verkliga siffran 8. Men man kanske skulle lägga till ett snabbval för att ändra från 14 till 12 bit för kör man serietagning så har man också oftast högre ISO och då spelar inte 14 vs 12 någon större roll
 
För Z6ii är det specificerat 14bps, men det är i en fruktansvärd medvind. I AF-C är det med en punkt AF och så är det i jpg eller i 12 bit raw. De anger typiskt 12 för alla AF modes men då fortfarande i jpg eller 12 bit raw. Vill man köra 14 bit raw så är motsvarande siffror 10 och 8. Så eftersom jag aldrig ändrar färgdjup och alltid kör raw så är den verkliga siffran 8. Men man kanske skulle lägga till ett snabbval för att ändra från 14 till 12 bit för kör man serietagning så har man också oftast högre ISO och då spelar inte 14 vs 12 någon större roll

Okej, bra svar om slutet med 14 kontra 12 bit, vet att A9 gick automatiskt över till 12 bit vid 20bps och önskemål om att Z6 skulle göra det samma när den kom ut. Även var det tal om att 10 bit inte vore fel eller, det faller tydligen rätt så tidigt i iso höjningen, undrar om inte Martin Agfors till och med nämnde så tidigt redan vid 3-400 iso. ( synd att Martin inte deltar så ofta numera med sina eminenta tydliga förklaringar )
 
Okej, bra svar om slutet med 14 kontra 12 bit, vet att A9 gick automatiskt över till 12 bit vid 20bps och önskemål om att Z6 skulle göra det samma när den kom ut. Även var det tal om att 10 bit inte vore fel eller, det faller tydligen rätt så tidigt i iso höjningen, undrar om inte Martin Agfors till och med nämnde så tidigt redan vid 3-400 iso. ( synd att Martin inte deltar så ofta numera med sina eminenta tydliga förklaringar )
Hade ju varit smart om man själv kunde ställa in vilka eftergifter man kan ta när man vill köra max som i Nikon heter H*. Så var det klart när man väljer den inställningen.
 
Senast ändrad:
Jag har nyligen fotat en fest med otroligt många bilder i blandat ljus.
Med mig hade jag Z9 + 24-70 och Z6 med 70-200. Jag swappade objektiven mellan kamerorna när det krävdes.

Det var en riktigt smärtsam upplevelse. AF i jämförelse mellan Z6 och Z9 är så stor att man ibland kände suget att kasta bort Z6:an. Men två kamera hus är det som krävs i sådana snabba svängar. Med så många kort tagna hela dagen är batteri tiden på Z9 suverän.

Det är så sällan jag får dessa uppdrag, men när det väl gäller så vore det skönt att ha en Z8 som extra hus. Vet dock inte om jag orkar punga ut de pengarna.
 
Hade ju varit smart om man själv kunde ställa in vilka eftergifter man kan ta när man vill köra max som i Nikon heter H*. Så var det klart när man väljer den inställningen.

Ja det vore bra så klart, ju mera kamerorna klarar av så blir testerna allt mera avancerade vad gäller autofokusen förmåga, nya FW fyller ständigt på i menyerna som blir allt mera omfattande. Intressant var det när en EOS 5DMKIV diskuterades i våra trådar av erfarna foto veteraner, det fans en enbart 40 sidor manual om autofokus och jättemycket inställningar av alla de slag, färdiga fönster att välja för olika motiv och gud vet allt. merparten av deltagarna valde förvånade enklare vägar, en punkt autofokus bland annat, man hoppade tydligen över en 30 sidor i manualen, man tyckte det var bäst.
 
Jag har nyligen fotat en fest med otroligt många bilder i blandat ljus.
Med mig hade jag Z9 + 24-70 och Z6 med 70-200. Jag swappade objektiven mellan kamerorna när det krävdes.

Det var en riktigt smärtsam upplevelse. AF i jämförelse mellan Z6 och Z9 är så stor att man ibland kände suget att kasta bort Z6:an. Men två kamera hus är det som krävs i sådana snabba svängar. Med så många kort tagna hela dagen är batteri tiden på Z9 suverän.

Det är så sällan jag får dessa uppdrag, men när det väl gäller så vore det skönt att ha en Z8 som extra hus. Vet dock inte om jag orkar punga ut de pengarna.
Bara att hålla med, under vissa förhållanden så är AF så kass på Z6 att jag tror vilket DSLR hus som helst hade varit bättre, men det finns ju även tillfällen då Z6 är bättre, tex när man fotograferar via skärmen. Jämfört med Z8/Z9 så har Z6 såklart sina begränsningar, det som är glädjande är att det ändå finns hopp eftersom Nikon har lyckats med Z8/9. Tror nog att även Nikon är lite besviken på att variant II på 6/7 inte gav de möjligheter som de hade hoppats, inte mycket de fick ut av de dubbla processorerna. Bara nu att hoppats att framtida hus tar lärdom från Z8/9 och att AF modulen blir bättre.

Men vid fest så kanske du använder ögonfokus och det fungerar nog bättre än en punkt AF på Z6
 
Men vid fest så kanske du använder ögonfokus och det fungerar nog bättre än en punkt AF på Z6

Ja jag körde samma inställningar på båda kameror med eye af.
När jag var D750 användare och körde en punkt af så hade jag sällan problem att mingla runt på fester med 150 personer. Har inte hunnit gå genom alla bilder än, men om jag hittar något roligt exemplar så ska jag dela med mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.