Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Via en FB-grupp för Z8 hittade jag detta hos Nikon USA. Med vissa Z8 kan det tydligen vara svårt att byta objektiv. Däribland min kamera. Jag hittar inget på nikon.se om detta.

Via en FB-grupp för Z8 hittade jag detta hos Nikon USA. Med vissa Z8 kan det tydligen vara svårt att byta objektiv. Däribland min kamera. Jag hittar inget på nikon.se om detta.
Publicerat idag.

Bara att hålla med, under vissa förhållanden så är AF så kass på Z6 att jag tror vilket DSLR hus som helst hade varit bättre, ...............
Har ofta sett att du är väldigt besviken på AF i din Z6. Jag har också en Z6 som jag ägt sedan den lanserades för 5 år sedan. Men jag har helt andra erfarenheter än du av AF-systemet i kameran. Visserligen är flygande fågel inte min melodi, men det har blivit en hel del fotboll, innebandy, springande katter och lekande barn. I allt väsentligt har AF fungerat bra enligt min mening. Även vid något bröllop med skum belysning och många rör(l)iga människor har det fungerat bra.

Tror att jag vid något tillfälle föreslagit att du ska kolla med Nikon om det är något fel på ditt hus, men vet inte om du gjort det. Själv har jag en D800 också, men jag tycker att Z6an har överlägset bättre AF än D800. Men som med all automatik måste man naturligtvis hålla koll på grejerna ändå. "Fokuserar kameran på motivets öga eller på det målade porträttets öga i bakgrunden?"

Jag tror att både du och jag har en bakgrund från manuella kameror och dyr film. Skillnaden mot den tiden är gigantisk, men det gick att få skarpa bilder även på den tiden. Dagens kameror, oavsett märke, är så kompetenta att det vida överstiger ägarnas förmåga. Åtminstone gäller det mig, och vad jag tror, merparten av alla fotografer.

Själv använder jag enbart tumfokus och AF-C. Aldrig AF-S (som man ju "får på köpet" med tumfokus). Men nu ska bråten av kamerahus och annat smått och gott säljas av och ersättas av en Z8 med 24-120. Men inte för att jag behöver, vare sig för AF eller någon annan orsak, utan för att lite kul ska man väl ändå ha innan man trillar av pinn;)

Har ofta sett att du är väldigt besviken på AF i din Z6. Jag har också en Z6 som jag ägt sedan den lanserades för 5 år sedan. Men jag har helt andra erfarenheter än du av AF-systemet i kameran. Visserligen är flygande fågel inte min melodi, men det har blivit en hel del fotboll, innebandy, springande katter och lekande barn. I allt väsentligt har AF fungerat bra enligt min mening. Även vid något bröllop med skum belysning och många rör(l)iga människor har det fungerat bra.

Tror att jag vid något tillfälle föreslagit att du ska kolla med Nikon om det är något fel på ditt hus, men vet inte om du gjort det. Själv har jag en D800 också, men jag tycker att Z6an har överlägset bättre AF än D800. Men som med all automatik måste man naturligtvis hålla koll på grejerna ändå. "Fokuserar kameran på motivets öga eller på det målade porträttets öga i bakgrunden?"

Jag tror att både du och jag har en bakgrund från manuella kameror och dyr film. Skillnaden mot den tiden är gigantisk, men det gick att få skarpa bilder även på den tiden. Dagens kameror, oavsett märke, är så kompetenta att det vida överstiger ägarnas förmåga. Åtminstone gäller det mig, och vad jag tror, merparten av alla fotografer.

Själv använder jag enbart tumfokus och AF-C. Aldrig AF-S (som man ju "får på köpet" med tumfokus). Men nu ska bråten av kamerahus och annat smått och gott säljas av och ersättas av en Z8 med 24-120. Men inte för att jag behöver, vare sig för AF eller någon annan orsak, utan för att lite kul ska man väl ändå ha innan man trillar av pinn;)
Det är väl ett antal punkter som jag är missnöjd med Z6ii i mer eller mindre grad.

1), det händer ibland att den fokuserar på bakgrunden och anser att det är fokus fastän hela fokuspunkten är täckt av ett objekt betydligt närmare. Detta får man lösa med att skruva fokusringen till fokus framför objektet och då sätter den fokus rätt. Detta påverkas av ljus och kontrast mellan bakgrund och objekt, om det går rätt eller fel. Detta har jag diskuterat med Nikon och de ha fått massvis av bildmaterial, det mynnade väl ut i att jag skulle använda Z objektiv istället för F. Nu har jag ett Z 17-28/2,8 och den beter sig precis likadant. Intressant var att när jag testade med Nikon 1 (V1), så gjorde den samma sak. Har sett andra som rapporterat liknade, var det i John? Det kom en uppdatering av FW för en snarlik fix, men den löste aldrig detta problem.

2), något sämre än tex D750, med en punkt AF, att sätta fokus på ett träd i skymningen. Ett annat exempel är att riktar man kameran mot tex månen så sätter en D750 fokus utan problem, medan Z6ii kan kräva att man ställer in rätt exponering (dvs inte överexponerad som normalt månen är). Inget stort problem eftersom det oftast är statiska objekt och man får fokus tillslut, men Z6ii verkar känsligare än DSLR för att det ska kunna få ut skillnader i objektet.

3), jag har ju använt D500 som fågelkamera, men Jag blev ganska förvånad när jag för en månad sedan skulle fotografera backsvalor, det är ju en liten fågel på en dm och de rör sig med en hög hastighet, hade med mig D750 och Z6ii. Tänkte att D750 inte skulle ha en chans med ganska kass buffert, men den lyckades få betydligt fler bilder med rätt fokus än med Z6ii. Då var det wide på Z6ii och grupp på D750. Här vet jag inte om det är AF hastighet, eller om det är förmågan att driva fokus på själva objektivet, Z6ii är ju inte jättesnabb och långsammare än tex D500 iaf att flytta fokus från ett ändläge till det andra

4), en annan nackdel med Z6ii jämfört med D500 och nu D850 som jag just köpt är att snabbt kunna skifta fokusmode, genom att trycka in en funktionsknapp. Eftersom Nikon hade kod för att göra detta på bl.a D500 och D850 så tycker jag det är lite snålt att inte erbjuda det på Z6/7.

Nu har jag D850 och Z6ii och jag använder husen till vad de är bra till, Z6ii har ju många saker den är bra på och då utnyttjar man detta

Bara att hålla med, under vissa förhållanden så är AF så kass på Z6 att jag tror vilket DSLR hus som helst hade varit bättre, men det finns ju även tillfällen då Z6 är bättre, tex när man fotograferar via skärmen.
Vilka moderna spegelreflexer jämför du med då?

Vilka moderna spegelreflexer jämför du med då?
Har använt Z6ii parallellt med D750, D500 och D850, Z6ii ligger i princip i nivå med D750 där D750 är bättre på något och Z6ii på annat när det gäller AF tillförlitlighet med fotografering via sökaren. Fast det är inte omöjligt att en gammal D80 eller D90 hade klarat en punkt AF bättre i vissa lägen, men jag vet inte det var mer än 10 år sedan jag använde dessa.

Hade jag bara fotograferat hundar och människor så hade säkert Z6ii varit klart bäst, men nu fotograferar jag mest med en punkt AF samt en liten grupp punkter i mitten utan AI stöd. Z8/9 har AI stöd i AF på det jag fotograferar såsom fåglar så med dess AF hade Jag troligen tyckt något annat, nu hoppas man bara att detta fortplantar sig ner till de billigare modellerna, typ det som Canon nu klarar

Senast ändrad:
Har använt Z6ii parallellt med D750, D500 och D850, Z6ii ligger i princip i nivå med D750 där D750 är bättre på något och Z6ii på annat när det gäller AF tillförlitlighet med fotografering via sökaren. Fast det är inte omöjligt att en gammal D80 eller D90 hade klarat en punkt AF bättre i vissa lägen, men jag vet inte det var mer än 10 år sedan jag använde dessa.

Hade jag bara fotograferat hundar och människor så hade säkert Z6ii varit klart bäst, men nu fotograferar jag mest med en punkt AF samt en liten grupp punkter i mitten utan AI stöd. Z8/9 har AI stöd i AF på det jag fotograferar såsom fåglar så med dess AF hade Jag troligen tyckt något annat, nu hoppas man bara att detta fortplantar sig ner till de billigare modellerna, typ det som Canon nu klarar
Martin Agfors hade få anmärkningar när han testade autofokus med Z6, plus var att ansiktsfokus var mycket säker. Grinig var han dock över att man gått i från den enkla smidiga hanteringen/justeringen av autofokus som varit så uppskattad på tidigare DSLR, om han nu mena D500/D850. Z6 var också mycket bra med bilder på höga iso, som den delade med Sonys A7III.

Martin Agfors hade få anmärkningar när han testade autofokus med Z6, plus var att ansiktsfokus var mycket säker. Grinig var han dock över att man gått i från den enkla smidiga hanteringen/justeringen av autofokus som varit så uppskattad på tidigare DSLR, om han nu mena D500/D850. Z6 var också mycket bra med bilder på höga iso, som den delade med Sonys A7III.
Håller med, bildkvaliteten är det inget fel på och de inställningar man kan göra på D500/850 samt D5 och 6 var otroligt smidigt och lättjobbat. Kanske hade Nikon redan Z8/9 i tankarna när de släppte Z6/7 att spara detta för att göra Z8/9 till D850 och D6 ersättare.

Jag tycker z6II är fantastisk rolig att jobba med. AF ger många alternativ för olika situationer. Det är först när man sitter vid datorn man funderar över vad katten släpat in.

Jag tycker z6II är fantastisk rolig att jobba med. AF ger många alternativ för olika situationer. Det är först när man sitter vid datorn man funderar över vad katten släpat in.

Mitt största problem med AF på Z6II är att utvidgad en-punkt inte går att krympa, som det är nu tar den upp för stor del av ytan och blir svår använd (för mig).

Några typ exempel på när Z6:an gjort dåliga beslut. På Z9 blev inga såna misstag. Det hade säkert gått att få till om man tagit sig tid osv och valt andra fokusmetoder, men ja. Tror jag hoppade in i 3D tracking efter just dessa bilder. Men fokus skall annars planerat att vara i mitten.

Bilagor

• LOL.jpg
    LOL.jpg
    104.1 KB · Visningar: 28
  • LOL2.jpg
    LOL2.jpg
    168.6 KB · Visningar: 33
  • LOL3.jpg
    LOL3.jpg
    134.2 KB · Visningar: 32
Några typ exempel på när Z6:an gjort dåliga beslut. På Z9 blev inga såna misstag. Det hade säkert gått att få till om man tagit sig tid osv och valt andra fokusmetoder, men ja. Tror jag hoppade in i 3D tracking efter just dessa bilder. Men fokus skall annars planerat att vara i mitten.
Var detta med ögonfokus? Den markerar inte ögonfokus eftersom det inte är fokus i mitten. Men även om den inte hittar ögonfokus i mitten så borde den ändå ge fokus i mitten om du nu använt wide_s eller wide_l, eller har du använt ögonfokus över hela bildytan? Om det nu går, själv använder jag aldrig ögonfokus

Var detta med ögonfokus? Den markerar inte ögonfokus eftersom det inte är fokus i mitten. Men även om den inte hittar ögonfokus i mitten så borde den ändå ge fokus i mitten om du nu använt wide_s eller wide_l, eller har du använt ögonfokus över hela bildytan? Om det nu går, själv använder jag aldrig ögonfokus

Vad jag vill minnas så är det auto af över hela, därav att den tar kort på killen till höger på LOL3 bilden.

Vad jag vill minnas så är det auto af över hela, därav att den tar kort på killen till höger på LOL3 bilden.
Auto AF över hela är kanske lite risky, man får ju då verkligen checka av att det är rätt ögon som markeras. Troligen säkrare att köra wide_s då håller man ju sig i en snäv box

Nej det jag skulle vilja är att minska storleken på dynamic-area (en-punkt som tar stöd av omgivande), som det är nu så är "hjälpområdet" för stort enligt mig.
Ok, förstår. Jag blev aldrig vän med de dynamiska områdena, jag växlar mellan en punkt och wide_s. Wide är mer lik grupp i DSLR och prioriterar mer mot förgrund än bakgrund, dvs mindre risk att man hamnar i bakgrunden

Ett annat exempel är att riktar man kameran mot tex månen så sätter en D750 fokus utan problem, medan Z6ii kan kräva att man ställer in rätt exponering (dvs inte överexponerad som normalt månen är).
Det är för att den spegellösa är begränsad av att den måste fokusera med samma sensor som faktiskt fotograferar motivet. Spegelreflexen har en separat fokussensor, så den påverkas inte av om bildsensorn har en felexponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar