Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Är det inte du som tar beslut att exponera när du ser att fokus sitter;)

Ja alltså hade jag väntat längre så hade han gått ur bilden, men fokus är fortfarande kvar på axeln på killen till höger utanför bild. Z6an hinner inte med.
 

Bilagor

  • LOL4.jpg
    LOL4.jpg
    124.8 KB · Visningar: 19
Ja alltså hade jag väntat längre så hade han gått ur bilden, men fokus är fortfarande kvar på axeln på killen till höger utanför bild. Z6an hinner inte med.
Att Z6ii inte hinner med känner man ju igen, därför har man aldrig haft någon nytta av följande fokus, har då provat med 300/4pf som är rimligt snabb i förflyttning av fokus, men fokuspunkten är oftast steget efter
 
Mja... tror nog att man måste gå vidare mot en Z8/Z9, fadäsen kan jag tycka är nog att Nikon var lite för snabba med Z6II-Z7II utgivningen, det hände för lite där.
Canons första R kameror var inte klockrena precis, samma med Sonys första A7 och A7II, Även Olympus tog tid på sig om man nu kräver superduper autofokus, Pentax tog evinnerlig tid på sig att få till deras autofokus som kom rätt så nyligen.

Det är inte så jäkla lätt att få till det i början även om man varit jätte stora inom DSLR, vilket kanske varit en broms i övergången, man tog verkligen i med D500 där satt erfarenheten i ryggen hela vägen från redan gamla D3 till D6.
 
Har använt Z6ii parallellt med D750, D500 och D850, Z6ii ligger i princip i nivå med D750 där D750 är bättre på något och Z6ii på annat när det gäller AF tillförlitlighet med fotografering via sökaren.
Jag ber om ursäkt för att jag var lite för fåordig i min fråga i inlägg #2,946. Jag var mest nyfiken på det du skrev om att Z6 är bättre då man fotograferar via skärmen.
 
Jag ber om ursäkt för att jag var lite för fåordig i min fråga i inlägg #2,946. Jag var mest nyfiken på det du skrev om att Z6 är bättre då man fotograferar via skärmen.

På spegellösa är det ingen skillnad att fota med EVF:en eller bakskärmen(båda är ju faktiskt ändå skärmar :)).
 
Visst är det så. Frågan var dock vilka moderna spegelreflexkameror som Z6 är bättre än när det gäller att fotografera via skärmen.

Att sökaren i en spegelreflex skiljer sig hyfsat radikalt från en EVF är inte relevant för den frågan.
 
Visst är det så. Frågan var dock vilka moderna spegelreflexkameror som Z6 är bättre än när det gäller att fotografera via skärmen.

Att sökaren i en spegelreflex skiljer sig radikalt från en EVF är inte relevant för den frågan.

Typ alla? DSLR:er är ju generellt sett kassa att fota med skärmen på. Det är väl typ bara D780 som är bra på den punkten? Kanske finns nån mer, men många är det verkligen inte iaf.
 
Jag är intresserad av att veta vilka spegelreflexer pdahlen jämförde med. En modern spegelreflex kan ju ha en likadan sensor som en spegelfri kamera, även om alla kanske inte har det.
 
Jag är intresserad av att veta vilka spegelreflexer pdahlen jämförde med. En modern spegelreflex kan ju ha en likadan sensor som en spegelfri kamera, även om alla kanske inte har det.

Finns det ens någon annan Dslr än D780 som använder "Live view" på ett bra sätt? Vad jag förstår om den kameran, aldrig prövat den själv är att den ska vara mer lik Z6, när den kom i live view? Men innan dess så är Live view väldigt långsam på tidigare kameror.

Det har väl inte kommit fram om Nikon skall skapa nya Dslr kameror heller.
 
Jag är intresserad av att veta vilka spegelreflexer pdahlen jämförde med. En modern spegelreflex kan ju ha en likadan sensor som en spegelfri kamera, även om alla kanske inte har det.
Som Henrik skrev så är princip samtliga DSLR kass att fotografera i LiveView, jag menar här också autofokus. Finns väl då D780 som ska vara något bättre, men den har jag aldrig använt samt att Canon tog fram några hus med extra pixlar på sensorn för att hantera AF som ökade upp snabbheten. Manuellt fokus så är de mer snarlika, glädjande att D850 har focus peaking.

Intressant var att nu när jag började läsa manualen på D850 så såg jag att det fanns flera Z6/7 funktioner som var implementerade på D850 i live view, som tex focus peaking, fokus skift kanske försökte man testa ut lite ny finesser med D850 inför de spegelfria Z

Kan tillägga att jag har ofta Z6 i automatiskt växling mellan sökare och skärm, det är väldigt smidigt då jag tar väldigt många bilder lågt så räcker det att ha kameran längs marken och kan fortfarande fotografera med AF. Med DSLR fick man ju lägga sig ner titt som tätt, visst det är bra träning….
 
Senast ändrad:
Är det mycket få Nikonkameror som har fasdetekterande AF i Live View?

Min Nikon har bara kontrastfokus i Live View men den kom ut på marknaden för snart tio år sen.
 
Många canonkameror med start 2013 (Eos 70 D) har haft snabb fasdetekterande AF på sensorn (dual pixel AF). Dessutom med en stor del av totala pixelantalet som var s.k. dual pixels med möjlighet att fasdetektera via live view/skärmen. Nikon ligger väl på den punkten nästan 10 år efter.
 
Senast ändrad:
Är det mycket få Nikonkameror som har fasdetekterande AF i Live View?

Min Nikon har bara kontrastfokus i Live View men den kom ut på marknaden för snart tio år sen.
Det är som sagt bara D780. som fick tekniken från Z6. Den andra modellen som är nyare än Z-systemet är D6, men det var ju i stort bara AF via sökaren de gjorde något väsentligt med (ny AF-modul som bara den modellen har). Sedan är ju de nyare kontrastbaserade ändå lite bättre än de äldre.
 
Senast ändrad:
Det verkar som priset är på väg upp på Nikon Z8. Både Scandinavian Photo och Nikon Store anger nu priset 59 990:-, dvs en höjning med 5 000:- . I paket med 24 - 120 /4 verkar höjningen bli 5 500:-. Antar att övriga som säljer Z8 följer efter de närmaste dagarna. För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor:)
 
Det verkar som priset är på väg upp på Nikon Z8. Både Scandinavian Photo och Nikon Store anger nu priset 59 990:-, dvs en höjning med 5 000:- . I paket med 24 - 120 /4 verkar höjningen bli 5 500:-. Antar att övriga som säljer Z8 följer efter de närmaste dagarna. För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor:)

49 tusen på e-infinity om man vågar chansa. Vore dock tråkigt om man får en sådan där strap handtaget lossnar.

Nikon-Z8-separated-broken-strap-lugs-3.jpeg
 
Huja, såna prishöjningar på Nikon Z - sortimentet! Ser att t.ex. Z 14-30/4S går upp till 19990:- (enl. SP). Eftersom jag redan har den kan jag känna mig något rikare idag. Det blir väl till att hålla sig till de återkommande kampanjdagarna om man vill köpa något nytt och sedan sälja av något F-objektiv mellan kampanjerna. Men man vet ju aldrig, dom kanske drar in kampanjerna också?
 
Nikon Z 24 - 120/4 S ser ut att hamna på 16 990:-. Kostade nyligen drygt 11 000.- under kampanj och 13 490:- "ordinarie pris". Men alla butiker har inte höjt till "nya" priser, så än går det väl att få tag på prylar till "gamla" priset än så länge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.