Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Med tanke på hur många inlägg det finns i tråden förstår jag att du inte läst alla. Men Nikonkamerorna har jämförts med Canon flera gånger tidigare tråden.

För övrigt handlar inte tråden om Z8 heller, utan om Z-kameror i allmänhet. Vad R3 kostar har heller ingen betydelse, för jämförelsen gällde teknik. Och då är det ibland bra att ha egen utveckling/produktion, för ska du köpa av någon annan kan du förvisso specificera som du vill, men det blir i slutänden vad de klarar av att göra.
Återgår vi till att även titta på priset så är det rätt att Canon är mer i klass med Z9. Åtminstone efter cash-back-kampanjen som går nu.
 
Men Nikon (som tråden handlar om) Z8 och Z9 har allt det där, med högre upplösning, men har skrotat den mekaniska slutaren (och satt i en grövre skyddsridå), så jag förstår inte riktigt poängen? Dessa och flera andra, men inte alla, sensorer som Nikon använder är specifika för Nikon dessutom, men de tillverkas av andra (typiskt Sony, särskilt som de köpt upp andra).

R3 är ju dessutom dyrare än någon spegellös Nikon hittills, så på temat att man önskar sig en billigare modell med bra prestanda så hamnar det exemplet tämligen snett. R6 II är väl närmare i så fall, fast många vill ha högre upplösning också och då är vi på R5 och i princip i samma segment som Z8 (undantaget att den är äldre och har gått ned lite i pris, särskilt på kampanj). Någon "stackad" sensor som klarar sig helt utan slutare får man dock inte i någon av dem. Inte heller är de BSI, utan FSI båda två, om man bryr sig om det.

Ja du kan Nikon Martin, D7100 fick inte den en sensor från en annan tillverkare än Sony, men att man gick tillbaka till Sonysensor med D7200. Nikon har väl annars gjort sin egen slutjustering som vanligt, Sony sensor är en helt egen avskild tillverkning från Sony kamera som jag förstått, så beställer någon tex en trekantig sensor så vet inte Sony kamera något om det och skall inte veta det.

D800 kom ca ett år före A7R som verkade att ha mycket lika sensorer, på snudden samma DR, och mycket lika bildkvalitet. Man surrade om att genom avtal som fick D800 komma ut före A7R, det var ju dom nya 36mp som var stort på den tiden.
 
Med tanke på hur många inlägg det finns i tråden förstår jag att du inte läst alla. Men Nikonkamerorna har jämförts med Canon flera gånger tidigare tråden.

För övrigt handlar inte tråden om Z8 heller, utan om Z-kameror i allmänhet. Vad R3 kostar har heller ingen betydelse, för jämförelsen gällde teknik. Och då är det ibland bra att ha egen utveckling/produktion, för ska du köpa av någon annan kan du förvisso specificera som du vill, men det blir i slutänden vad de klarar av att göra.
Återgår vi till att även titta på priset så är det rätt att Canon är mer i klass med Z9. Åtminstone efter cash-back-kampanjen som går nu.

Jag förstår fortfarande inte vad din poäng är. Eftersom tråden, som sagt handlar om Nikon (Z, jag påstod inte att det var specifikt Z8), så får ditt upprepade nämnande av R3 antas vara relativt Nikons kameror med "stackad" sensor. Vad denna förmenta fördel Canon har, som på något vis tar sig uttryck i R3, består i är fortfarande inte begripligt. Att påstå att priset är irrelevant är förstås dumheter, särskilt i ljuset av att diskussionen ifråga följer direkt på önskan om billigare modeller än Z8 med bättre AF-prestanda än Z6 (II) och Z7 (II). Sedan kan man misstänka att Canon säkert kan sälja R3 lite billigare, men tycker sig kunna ta betalt, medan Nikon har valt en aggressiv prissättning på Z8 och än mer Z9 enligt modellen "nu j*vlar". Fördel konsumenten som är spekulant på dessa kameror, även om det fortfarande är dyra prylar.

Jag skulle säga att det problem Nikon främst haft nog är vid övergången till småbild, där man kan misstänka att lanseringen av sådant kameror dröjde och Canon var först ut med sådant i någon volym att tala om. Kodak byggde ju om Nikon-hus och kunde tillhandahålla Nikon F med digital småbild före Nikon själva, men det var väldigt nischat. Undantaget AF i Lv-läge (när DP-AF kom) så har Nikon ungefär från lanseringen av D3/D300 i huvudsak legat före Canon i sensorprestanda. Fast givet hur du brukar recensera Nikon förstår jag att det inte spelar någon roll...
 
Ja du kan Nikon Martin, D7100 fick inte den en sensor från en annan tillverkare än Sony, men att man gick tillbaka till Sonysensor med D7200. Nikon har väl annars gjort sin egen slutjustering som vanligt, Sony sensor är en helt egen avskild tillverkning från Sony kamera som jag förstått, så beställer någon tex en trekantig sensor så vet inte Sony kamera något om det och skall inte veta det.

D800 kom ca ett år före A7R som verkade att ha mycket lika sensorer, på snudden samma DR, och mycket lika bildkvalitet. Man surrade om att genom avtal som fick D800 komma ut före A7R, det var ju dom nya 36mp som var stort på den tiden.

På rak arm lär Nikon ha köpt sensorer som tillverkats av Aptina (NIkon 1), Toshiba och Renesas, förutom Sony. Alla dessa har mig veterligen sedermera köpts upp av Sony.

Det man kan notera är att sensorerna i de ensiffriga kamerorna med inbyggt vertikalgrepp (med reservation för eventuellt enstaka undantag, t ex lär väl D3 X ha varit samma/snarlik Sony A850/A900) har varit Nikon-specifika. Om man tittar på Nikons nuvarande Z-"uppställning" så är det bara Z6 (II) som har en sensor som förekommer hos någon annan, eller i vart fall är väldigt lik. Resten har antingen 20 MP-sensorn från D500 modifierad för fasavkännande AF eller 45 MP-sensorn från D850 modifierad på samma vis. Eller den "stackade" 45 MP-varianten i Z8 och Z9. Sony har ju en högupplöst "stackad" också i A1, men det är en annan med några megapixlar till.

En intressant fråga är om den "stackade" sensorn som Fuji använder dyker upp i en framtida spirituell efterföljare till D500. Det ska nog inte uteslutas, eftersom Nikon verkar göra lite som de tycker passar bäst, givet att sensorn är tillgänglig att köpa. Inget jättehopp i upplösning med 26 MP istället för 20 MP, men trycker de i samma processor som i Z8 och Z9 så borde det bli hyfsat drag under galoscherna.
 
Poängen är att det är alltid intressant att inte bara titta inom ett fabrikat, utan se hur det ligger till jämfört med andra. Som du själv skriver varierar det exempelvis över tid vem som har "bäst" bildsensor.
Även Canon byggde kameror ihop med Kodak en gång i tiden. Kodak var ju ledande på digitalkameror i början, men insåg inte själva att de slog ihjäl sin egen verksamhet.
Jo, jag har märkt att man inte får kritisera Nikon i forumet, för det är en del som inte tål det. Men det bryr jag mig inte om. De får låta bli att läsa i så fall.
Z9 verkar vara en bra kamera i alla fall, även om jag inte hållit i någon än.
 
Det har skett ett smärre under! För precis en vecka sedan var jag och klämde på en Z8 när Nikon hade visning i Göteborg. I lördags var jag hos Götaplatsen Foto och beställde den och förväntade mig att få den i höst. Idag, tisdag 30 maj, kunde jag hämta den.
 
Det har skett ett smärre under! För precis en vecka sedan var jag och klämde på en Z8 när Nikon hade visning i Göteborg. I lördags var jag hos Götaplatsen Foto och beställde den och förväntade mig att få den i höst. Idag, tisdag 30 maj, kunde jag hämta den.

Det hette att Nikon skulle ha tillverkat fler kameror i förväg och det verkar ju som att det är bättre än brukligt. Jag får väl erkänna att jag kände stor tvekan inför den uppgiften, för de brukar vara rätt hopplösa i de övre segmenten, men det verkar som att det faktiskt kan stämma.

(Sedan uppgavs tillverkningskapaciteten även vara högre än för Z9, vilket i och för sig inte är ologiskt, plus att den dessutom kom ut mitt under coroneriet, vilket knappast gjorde saken bättre.)
 
Tycker dock att det är fortfarande Z6/7ii som har mer behov av uppdatering

Finns en uppdatering, heter Z8 men är tyvärr inte gratis :cool:

När jag gjorde mitt inträde i den spegellösa världen sålde jag min D850 och köpte Z7ii (behöll D5). Ganska snart var jag frustrerad då Z7ii inte alls levererade för den fotografering jag vill göra. Väntade länge på firmware uppdateringar som på något mirakulöst sätt skulle fixa till "problemen". Lagg i sökaren, AF som inte var snabb nog osv. Gav upp och sålde Z7ii:an i september förra året. D5:an sålde jag när jag köpte Z9 och det är inget köp jag ångrat så nu blir det en Z8 som komplement.

Så du väntar nog förgäves på en uppdatering som inte lär komma!
 
Finns en uppdatering, heter Z8 men är tyvärr inte gratis :cool:

När jag gjorde mitt inträde i den spegellösa världen sålde jag min D850 och köpte Z7ii (behöll D5). Ganska snart var jag frustrerad då Z7ii inte alls levererade för den fotografering jag vill göra. Väntade länge på firmware uppdateringar som på något mirakulöst sätt skulle fixa till "problemen". Lagg i sökaren, AF som inte var snabb nog osv. Gav upp och sålde Z7ii:an i september förra året. D5:an sålde jag när jag köpte Z9 och det är inget köp jag ångrat så nu blir det en Z8 som komplement.

Så du väntar nog förgäves på en uppdatering som inte lär komma!
Har kommit till samma slutsats, för mig är Z9 och Z8 lite för dyr för en hobbykamera. Hade Z8 hamnat på 40k så hade det blivit ett köp, nu köpte jag för några veckor sedan en D850 istället. Den får vara komplement till min Z6ii tills det blir någon actionkamera i Z i min prisklass. Man kan nog bortse från uppdatering till X6ii nu och istället hoppas på Z6iii. Fast det pratas ju fortfarande om en APS-C med stackad sensor, den borde ju hamna i 30-40k kan jag tycka
 
Har kommit till samma slutsats, för mig är Z9 och Z8 lite för dyr för en hobbykamera. Hade Z8 hamnat på 40k så hade det blivit ett köp, nu köpte jag för några veckor sedan en D850 istället. Den får vara komplement till min Z6ii tills det blir någon actionkamera i Z i min prisklass. Man kan nog bortse från uppdatering till X6ii nu och istället hoppas på Z6iii. Fast det pratas ju fortfarande om en APS-C med stackad sensor, den borde ju hamna i 30-40k kan jag tycka

Är givetivs upp till var och en hur mycket pengar man vill, eller kan, lägga på sin hobby men jag brukar säga: "En extra faktura glömmer du, en dålig lösning måste man leva med" :)
Så de 15.000:- en Z8 kostar mer än dina tänkta 40,000:- glömmer du snabbt när du får leva med en brilljant kamera!
 
Är givetivs upp till var och en hur mycket pengar man vill, eller kan, lägga på sin hobby men jag brukar säga: "En extra faktura glömmer du, en dålig lösning måste man leva med" :)
Så de 15.000:- en Z8 kostar mer än dina tänkta 40,000:- glömmer du snabbt när du får leva med en brilljant kamera!
En D850 är ändå inte en dålig lösning, den var en briljant lösning för något år sedan och jag fick i princip en ny, 30000:- billigare än Z8. Om man ser till de köp jag gjort så har jag legat några efter kamerautvecklingen, med briljanta köp fast i en annan tidszon 😊. Det hus jag nog är mest besviken på är Z6ii som jag köpte någon vecka efter release, den är helt OK till det jag använder den till, men jag hade trott den skulle kunna mer jämfört med version 1, kanske blir Z6/7iii det som ii skulle ha varit?
 
Verkar som att Z9 får funktioner som Z8 saknar.

Ja det verkar som att det är en hel del nya funktioner, tvivlar dock på att jag personlig kommer få nytta av dom flesta (auto capture kan vara intressant för en remote kamera).

Tycker dock att det är fortfarande Z6/7ii som har mer behov av uppdatering

Håller med, det pratades om att det skulle komma en 2.0 till dom som skulle bättre på AF mm rejält men den uppdateringen känns tveksam om den någonsin kommer.
Hade hellre sett en större uppdatering till min Z6II än mina Z9:eek:r, då hade den förhoppningsvis kunnat komma till mer användning.
 
Z6/Z7 skulle må bra att byta till EXPEED 7 processor.
När Nikon släppte Z6/7 så hade man inte så mycket att jämföra med, Canon låg väl lite efter har jag för mig? Nu vet vi iaf att Nikon kan göra en spegelfri actionkamera med Z8 och Z9. Canon har dock visat att det går att göra billigare actionkameror. Nu verkar det ju ganska korkat av Nikon om de skulle släppa en Z6/7iii som skulle konkurrera med Z8 och Z9 som ändå säljer bra trots priset. Om jag vore Nikon så skulle jag istället som nästa släpp göra en APS-C som går att fotografera bl.a fåglar med, den skulle de kunna sälja för 35-40k utan att konkurrera med Z8 och Z9. De har iaf en kund till en sådan modell, om det nu skulle hjälpa
 
När Nikon släppte Z6/7 så hade man inte så mycket att jämföra med, Canon låg väl lite efter har jag för mig? Nu vet vi iaf att Nikon kan göra en spegelfri actionkamera med Z8 och Z9. Canon har dock visat att det går att göra billigare actionkameror. Nu verkar det ju ganska korkat av Nikon om de skulle släppa en Z6/7iii som skulle konkurrera med Z8 och Z9 som ändå säljer bra trots priset. Om jag vore Nikon så skulle jag istället som nästa släpp göra en APS-C som går att fotografera bl.a fåglar med, den skulle de kunna sälja för 35-40k utan att konkurrera med Z8 och Z9. De har iaf en kund till en sådan modell, om det nu skulle hjälpa
...samt ett Z 70-200/4S.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.