Att flytta runt sensorn i en spegelreflex är inte heller riktigt förstahandsvalet på telen, kan jag tycka. Man tappar sökarstabiliseringen och autofokusen får något betydligt fladdrigare att jobba med. Jag tror inte att det är en slump att det var tillverkarna med mindre resurser som stoppade i stabiliseringen i husen istället. De klarar inte att ta fram så många nya objektiv. Nu är ju dock läget ett annat med spegellösa, särskilt om man ska ta videosidan på allvar där en vettig stabilisering gör stor nytta om man inte ska köra med någon form av rigg.
Canon var förmodligen först. Nikon kom flera år senare. Den första kameran som alls stödjer VR tror jag är F5, men då fanns inga objektiv. Det första är version 1 av 80-400. På de äldre fungerar VR-objektiven, men VR-enheten gör ingenting. Sedan är ju många även G-objektiv och då får man använda P eller S på kamerorna som inte är gjorda för dessa egentligen. Det är lite dumt, för kamerorna kan ju styra bländaren. Dessutom verkar det som att man kan få ett ful-A-läge via ett av motivprogrammen i vissa fall...