Bengf
Aktiv medlem
Ähh. Ge de en chans att visa upp sig och testas. Varför avfärda de redan på förhand?
Sedan räknar jag inte med att allt skall vara 100% perfekt gällande de allra första modellerna i en helt ny serie och plattform. Även Fuji och Sony hade inte perfekta spegellösa kamerahus och mjukvara från dag 1 (men det är lätt att glömma det så här i efterhand).
Sedan så tycker jag inte att det är så bleka hus som du påstår. Iaf. gällande Nikon som är lanserad och där tester påbörjats på olika håll (Canon får vi ge en chans att visa upp sig). Självklart så vill jag läsa mer och djupare tester, och prova själv, men bortser man från alla uppmärksamhetssökande YouTube-troll och forumtroll, så verkar de vara riktigt intressanta releaser tycker jag (som inte ens är i köpartagen, och nöjd med det jag har):
Ren hård och detaljerad fakta om de nya Z-husen: https://photographylife.com/everything-you-need-to-know-about-nikon-z-cameras
DPR om Nikon Z6 vs Sony A7III: https://www.dpreview.com/articles/5819334072/nikon-z6-vs-sony-a7-iii-which-is-the-better-buy
Tycker Nikons första FF spegellösa verkar matcha och ge den regerande spegellösa FF-mästaren en tuff och extremt jämn match - redan med första modellen från dag 1 (trots att Sony haft en massa år på sig att nå perfektion)! Inte alls dåligt eller blekt IMO!
Även om jag inte personligen kastar mig och köper den, så är jag ändå imponerad att de lyckats så väl med första modellen - trots att jag är kritisk till att det bara är en kortplats och inget riktigt vertikalgrepp (för de som så önskar köpa).
Tror Canon har möjlighet att visa upp något lika bra och minst lika intressant imorgon (men kanske bra på lite andra punkter än Nikon och Sony)!
Men vänta nu, Nikon1 kom redan 2011, med andra modellen hade dom redan den bästa följande autofokusen av alla spegelfria kameror vid den tiden, EVF var också ovanligt bra enligt samtida tester. Canon har byggt spegelfria kameror i 6 år och har så klart mycken kunskap liksom Nikon, kompaktkameror förr i tiden var ofta försökskaniner att prova olika finesser som sedan kom i dyrare modeller.