Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan märklig sak: efter flera år av endast amatörzoomar till EF-M så släpper de EF-M 32/1,4 samma dag som de i praktiken dödar EF-M för seriösa fotografer genom släppet av EOS-R. Hur tänkte de där?

De kanske inte tänker sig att EF-M ska dö? Även seriösa fotografer kan vilja ha APS-C.
 
Antar att alla 3:e parts tillverkare av objektiv som vill kunna sälja till alla tre kameramärken för att optimera deras vinst kommer att först och främst att optimera deras objektiv för att passa Canonsystemet och sedan sälja med olika fattningar till Sony och Nikon då. Eller tänker jag fel nu?

/Stefan
 
Det var snudd pa chockerande att se the Northrups recension av Canons nya kamera.

Dom mer eller mindre thrashade Nikons kameror, men Canons nya var de mycket positiva till.

Kan det ha nagot att gora med att Canon bjod dem pa en resa till Hawaii?
 
Det var snudd pa chockerande att se the Northrups recension av Canons nya kamera.

Dom mer eller mindre thrashade Nikons kameror, men Canons nya var de mycket positiva till.

Kan det ha nagot att gora med att Canon bjod dem pa en resa till Hawaii?

Det tror jag inte.

Kan det vara så enkelt som att vi har olika tycke och smak?

En del gillar Mercedes själv föredrar jag BMW.
 
Det är nog bara att vänja sig vid att Canon tar mer betalt för mindre lull på sina hus och kompenserar med spännande optik. Husen är solida och de är bra verktyg men det gäller ju även för konkurrenterna.

Visst finns det några fördelar mot z6 men känslan är att Nikon är lika eller bättre i det mesta. Canons hus borde vara billigare. Det som oroar mest är att Canon varit tjuriga med is på sina bästa objektiv tidigare. 24-70 2.8 ii retade upp många när det kom. Ska det bli grejen igen att de bästa objektiven ska bli utan is och husen sakna ibis? Kanske även värstinghusen. Möjligheten att kombinera ett instegshus med riktigt bra optik bör också vara möjligt och samtidigt få ekipaget stabiliserat.

R kommer sälja bra tror jag men med ibis hade det gått betydligt bättre.

Just nu känns det som att min 5dsr ska få ett nytt objektiv istället och att Fuji ska få bli mitt spegellösa system när ett trevligt erbjudande på x-h1 dyker upp. Två småbildssystem blir för kostsamt så Nikon z6 får stryka på foten tyvärr. Den lite mindre, lättare och billigare optiken till Fuji lockar rejält också. X-t3 verkar inte långt borta heller och är ergonomin bättre än på x-t2 (inget skönt grepp) så blir den än mer lämplig.

Hursomhelst, det har varit kul veckor med många nysläpp och mycket återstår att få reda på. Kanske är af på Canon så strålande att jag får omvärdera igen :).
 
Just nu känns det som att min 5dsr ska få ett nytt objektiv istället och att Fuji ska få bli mitt spegellösa system när ett trevligt erbjudande på x-h1 dyker upp. Två småbildssystem blir för kostsamt så Nikon z6 får stryka på foten tyvärr. Den lite mindre, lättare och billigare optiken till Fuji lockar rejält också. X-t3 verkar inte långt borta heller och är ergonomin bättre än på x-t2 (inget skönt grepp) så blir den än mer lämplig.
X-H1 är väl den enda Fujifilm X-kameran med IBIS? Jag såg ett rykte (som jag inte kan bedöma trovärdigheten i) om att den presumtivt kommande X-T3 inte kommer att ha IBIS.

Jag fick rätt när jag förutspådde att Canon EOS R inte skulle få IBIS och jag förutspår nu (men med lite mindre självsäkerhet :) att det kommer att dröja mycket länge innan det kommer en kamera med IBIS från Canon. Om ens någonsin.

Det är lite synd. Jag har en trevlig samling EF-objektiv (varav en handfull L) som jag gärna skulle vilja använda på en småbildskamera igen, men utan IBIS känns det som en lite skakig plan. Det känns lite bättre att satsa på en Nikon Z för min något mindre samling Nikonobjektiv, även om objektiven med skruvfokus då blir manuellt fokuserade.
 
Bolag skall gärna visa samma i dåliga som vinsten i goda tider. Tror det driver priserna mer än något annat.
Det säljs allt färre kameror och kakan alla skal dela på minskar. De senaste CIPA siffrorna visar att den gör det.
Det tas fler bilder än någonsin fast med mobiler. De som använder en seriös kamera blir allt färre.

http://www.cipa.jp/stats/documents/e/dw-201807_e.pdf

Fast så illa är det inte med försäljningen. Antalet sålda systemkameror nu är väl samma dom under mycket av 90-talet. Det är bara om man jämför med guldåren som nyss varit som det ser dåligt ut. Aktieägare är giriga.

Sedan finns det väl också en parabolisk relation mellan pris och vinst. Är det för dyrt så avtar försäljningen och efter en viss punkt så driver den minskade försäljningen ner vinsten. Försäljningen måste även betala utvecklingskostnaden som blir en större andel per såld kamera vid lägre sålda enheter. Sedan lever ingen tillverkare i ett vakum. Man konkurrerar mot andra men även mot äldre produkter begagnade. Vi får se hur det går. Jag hoppas på lite dålig försäljning till det aktuella priset och prisfall. Jag har ingen lust att subventionera aktieägare.
 
X-H1 är väl den enda Fujifilm X-kameran med IBIS? Jag såg ett rykte (som jag inte kan bedöma trovärdigheten i) om att den presumtivt kommande X-T3 inte kommer att ha IBIS.

Jag fick rätt när jag förutspådde att Canon EOS R inte skulle få IBIS och jag förutspår nu (men med lite mindre självsäkerhet :) att det kommer att dröja mycket länge innan det kommer en kamera med IBIS från Canon. Om ens någonsin.

Det är lite synd. Jag har en trevlig samling EF-objektiv (varav en handfull L) som jag gärna skulle vilja använda på en småbildskamera igen, men utan IBIS känns det som en lite skakig plan. Det känns lite bättre att satsa på en Nikon Z för min något mindre samling Nikonobjektiv, även om objektiven med skruvfokus då blir manuellt fokuserade.

Har också läst att x-t3 kan bli utan Ibis. Synd i sådant fall.

Tror du gör ett bra val med Z. Med Nikon blir det dock för mycket dyra inköp för mig.

Blir det som du befarar med Ibis kommer det bli frustration vid varje släpp. Hoppas det inte blir så men som sagt känslan finns där.
 
X-H1 är väl den enda Fujifilm X-kameran med IBIS? Jag såg ett rykte (som jag inte kan bedöma trovärdigheten i) om att den presumtivt kommande X-T3 inte kommer att ha IBIS.

Jag fick rätt när jag förutspådde att Canon EOS R inte skulle få IBIS och jag förutspår nu (men med lite mindre självsäkerhet :) att det kommer att dröja mycket länge innan det kommer en kamera med IBIS från Canon. Om ens någonsin.

Det är lite synd. Jag har en trevlig samling EF-objektiv (varav en handfull L) som jag gärna skulle vilja använda på en småbildskamera igen, men utan IBIS känns det som en lite skakig plan. Det känns lite bättre att satsa på en Nikon Z för min något mindre samling Nikonobjektiv, även om objektiven med skruvfokus då blir manuellt fokuserade.

Har aldrig suktat efter IBIS. Var otroligt imponerad av Fujinon 100-400 med OIS som ger 5 steg.Har tagit bilder på motsvarande 600 mm md 1/4 sekund som har varit skarpa.

Fast nu har jag också skaffat Fuji X-H1 och förstått hur bra IBIS är. Vid video filmning är det guld vär. Plötsligt kan man få bra resultat utan stativ.
Det gör också att fasta objektiv får bättre skärpa. Det finns en knappt synbar skakningsoskärpa på mina bilder från X-T2 tagna med 1/60 eller längre.
Så länge motivet inte rör på sig får jag nu skarpare bilder.

Oavsett vad Fuji gör kommer IBIS vara ett krav när jag skaffar nästa kamera. Det ger bättre bilder vilket mycket annat som lanseras inte gör.
 
Fast nu har jag också skaffat Fuji X-H1 och förstått hur bra IBIS är. Vid video filmning är det guld vär.
För video har EOS R "elektronisk bildstabilisering". Hur bra det fungerar återstår att se. I videokameror har sådant funnits sen hedenhös, och såvitt jag minns var det inte så jättebra på den tiden. Men då var då och nu är nu, så det kanske fungerar bättre nu. Videobilden blir dock en smula beskuren med elektronisk bildstabilisering.

Oavsett vad Fuji gör kommer IBIS vara ett krav när jag skaffar nästa kamera. Det ger bättre bilder vilket mycket annat som lanseras inte gör.
Ja, efter att ha använt kameror med IBIS i 6-7 år så har jag lite svårt att frivilligt avstå från det.
 
Har också läst att x-t3 kan bli utan Ibis. Synd i sådant fall.

Tror du gör ett bra val med Z. Med Nikon blir det dock för mycket dyra inköp för mig.

Blir det som du befarar med Ibis kommer det bli frustration vid varje släpp. Hoppas det inte blir så men som sagt känslan finns där.

Jag äger både X-PRO2 och X-T2 och sedan en månad X-H1.
Den senare blev 166 gram tyngre än X-T2. Mest beroende på större grepp och ett mycket kraftigare chassi.
Sedan lite grann på grund av IBIS.
Faktum är att X-H1 snabbt blev min favorit. Den känns inte tyngre och greppet är bättre.
DE nya riktigt skarpa objektiven är stora och tunga. Att ha ett hus med bra grepp är viktigt för att hantera ekipaget.
För tillfället har jag bara 80/2,8 OIS makro från Fuji. Som inte är något litet lätt objektiv. Fast jag tar nu mycket bättre makrobilder än någonsin tidigare.
Jag fotar också med Canons 100-400 version 1 med adapter och det är OK även utan att sätta på batterigreppet.
Att minimera vikten ock storleken på kamerahuset och samtidigt lansera stora tunga objektiv tycker jag är en miss.
Att inte införa IBIS tycker jag är en annan grov miss.
 
Sa Canon EOS R kostar mer an Nikon Z6 kit med 24-70/4 S

Canon EOR R hus -> $2.299
Canon EOS R kit med 24-105/4 -> pa $3.399
24-105/4 -> $1.099
28-70/2 -> $2.999
35/1.8 -> $499
50/1.2 -> $2.299

Sa over 30.000 spann for att komma igang!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.