Jag tror du har rätt i det du skriver ovan.
Tror också att Canon lanserade tidigare än de planerat, och mycket som en snabb reaktion på Nikons lansering.
Nikons lansering har känts mycket mer planerad, uppbyggd under lång tid, läckt information i media, trailers i olika omgångar, press releaser, etc. Allt under ett halvår.
Canons skedde över endast två veckor, och kändes lite "osäker" och lite tafflig.
Helt klart inte riktigt optimalt ur en PR-synpunkt (men kommer givetvis inte att spela någon roll för systemet eller oss användare - RF ser bra och väldesignat ut).
Det har nog, som du påpekar riktigt, lett till en lite obalanserad portfölj som lanserats av RF-systemet (billigt instegshus med mestadels riktigt dyra professionella glas).
Återigen så känns Nikons lanseringsportfölj betydligt mer planerad och balanserad mellan hus och glas (även om allt självklart inte är perfekt där heller, som tex. avsaknad av två minneskort).
(Det ända Canon kan trösta sig med är att Panasonics lansering av deras FF MILC har känts ännu mer panikorienterad - de hade nog inte heller räknat med att Nikon skulle lansera redan i somras.)