Fredrik AVT
Aktiv medlem
Befintliga EF objektiv har 8 kontakter och det har adaptrerna också. Jag undrar varför Canon inte valde att släppa en adapter med 12 kontakter. Jag förstår att protokollen skiljer sig. Däremot skulle det väl inte vara omöjligt att på sikt skapa EF objektiv som kan växla mellan protokoll digitalt och även de ha 12 kontakter. För telen blir ju storleken ungefär samma om de har EF eller RF fattning och kunde de nyttja RF protokollen fullt ut gör man det lättare för Canon framöver: man gör vidvinklar, normal och vissa kompakta objektiv till EF och RF men telen görs bara i EF och körs med adapter med samma funktionalitet som RF objektiv. Som det är nu, även om EF fungerar lika bra på R kameror som på EF kameror så funkar de ju inte lika bra som RF objektiv på en R kamera. Med dubbla protokoll skulle alltså Canon kunna hävda med viss rätt att de kör ett system och framtiden för EF är säkrad och de slipper släppa parallela objektivserier framöver och EF har inget framtida "bäst före" datum. Som det är nu ser jag en uppenbar framtid då EF försvinner vilket gör EF till en på lång sikt osäker investering.