Canon och Nikon verkar dock ha vridit och vänt på det men kommit fram till att en kortplats räcker eller i alla fall passar dem bäst.
Märkligt att min lilla telefon har plats för både microSIM och microSD, men att en kamera med extremt mycket större volym och vikt inte klarar det?
Nej, det tar i princip (iaf. i kamerasammanhang) ingen som helst plats, vikt eller kostnad. Det är argument som inte håller.
Svaret är, som du är inne på, att de har vridit och vänt på det hos Canon och Nikon, men hur de skall positionera dessa MILC efter deras marknadsstrategi och produktportfölj.
Detta är för att maximera värdet för deras hela kameraportfölj (skyddar deras nuvarande DSLR för fotografer som är mer krävande), och inte för att maximera nyttan för oss kunder.
Säger inget om att de inte har rätt att göra så (är kapitalist själv till 100%), men samtidigt så är det naivt att tro att de gör så för att det gagnar oss kunder mest. De vill maximera hela deras portfölj och undvika för mycket internkonkurrens.
Jag tycker de är trist och tråkigt att de väljer att göra så, men de har absolut sin fulla rätt att göra så. Är jag inte nöjd, eller beredd att köpa deras val, så kan jag köpa från konkurrenter som Sony eller Fuji istället.
Det är fritt val och en fri marknad. Som det skall vara.