Först och främst tycker jag man ska lyssna på intervjun, bland annat säger de där att EOS R är resultatet av ett projekt vars primära mål var att kunna skapa den optimala optiken.
Det tycker jag är ganska tydligt i de objektiv de nu släppt, som samstämmigt hyllas som fenomenalt bra optiskt (Om än gigantiska och dyra)
I intervjun säger de också att den heliga treenighet är planerad, och ryktessajterna skvallrar om RF-objektiv på 24mm 1.2, samt 85mm 1.2
Jag tycker det är ganska solklart att dessa objektiv vänder sig till en helt annan målgrupp än vad det första EOS R-huset gör.
Jag skulle inte bli förvånad om en av de modeller som är tidigast planerad är en ersättare till 5Dsr, dvs en högupplöst kamera primärt inriktad på stillbild. Det är en av de äldre modellerna i deras nuvarande lineup, vore en bra match med de nya objektiven etc.
I en sån modell kan de fortsätta nedprioriteras video, men däremot vore IBIS mkt fördelaktigt, även för stillbild.
En sån modell skulle inte heller kannibalisera på de andra modellerna, något vi vet är viktigt för Canon.
Snillen spekulerar ni vet