Bengf
Aktiv medlem
Håller med PMD.
Det var nog en begränsad och tillfällig trend i början av de spegellösa kamerornas tid att köra en massa gamla (och ofta underpresterande) manuellt fokuserade objektiv via adapters. Dels fungerade inte AF så tillförlitligt eller snabbt i den spegellösa begynnelsen, och dels så var utbudet av "native objektiv" en klar brist.
Nu förtiden när AF fungerar bra i spegellösa kameror, och nu när det inte heller längre är en brist på på moderna AF-objektiv för de flesta fattningar, så är nog också behovet och bruket att köra gamla manuellt fokuserade objektiv, för de flesta användare troligen en mycket liten och väldigt begränsad nisch.
All övrig diverse text som oftast kommer med i långa utläggningar vet jag inte vad jag skall gör med.
Förstår oftast/aldrig sammanhanget du syftar på, så jag gör som alltid att helt enkelt lämna det därhän (och verkar som det också gäller de flesta andra). Hoppas det är OK.
Det är helt okej. Åren går fort förstås, vet att PMD nämt adaptrar mellan äldre C/N kameror, så det är inget nytt på det viset, men att det tog mer fart med de tidigare A7R kamerorna som kom 2013, dåliga utbudet med nativa objektiv till Sony APS-C spelade nog också in, jag mins i alla fall att det var önskan om att kunna få till vettiga adaptarar också för att kunna använda Nikon objektiv till Sony E, bland annat Lennart Aspman som körde med första A7R ett bra tag och hade D800 med objektiv också, han tröttnade på att vänta och sålde av sin Sony vid den tiden.