ANNONS
Annons

Nya powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser säkert värre ut i RAW, men visst, du har ju möjlighet att anpassa brusreduktionen själv då i senare steg.

Re: Re: Nya powershot G9

Jeppe skrev:
Fick min orderbekräftelse från Cyberphoto idag.

Pris: 4790 kr

Fotokungen = 4.690:-
Lutar åt en sån då min gamla resekamrat IXUS V (från början av digital-eran) börjar bli lite sliten. Hade spanat in GX100 men men !
Lite bättre vidvinkel hade inte skadat dock !! /L

Jag ser att A650 IS är satt till 3550:- på Hegethorns. Återstår att se vad mer än RAW den saknar jämfört med G9, annars verkar den vara ett prisvärt semesteralternativ.

Så kom då Nikons utmanare till G9, Nikon Coolpix P5100.
http://www.dpreview.com/news/0708/07083007nikonp5100.asp

Dock inte med Raw. Det verkar inte riktigt som att Nikon på allvar vill konkurrera med avancerad kompakt för entusiaster. Fast det återstår att se hur bilderna blir. Och raw kanske är överskattat i pixeltunga kompakter pga långsamheten? Själv är jag dock nöjd med raw-möjligheten i min G5:a, som jag nu planerar att ersätta.

G7:an presenterades 14 september 2006 och www.dpreview.com publicerade sitt test i november samma år. Brukar det ta så lång tid? Jag hade tänkt få läsa tester av G9:an snart, innan jag bestämmer mig förköp eller ej. Finns det andra bra testsidor som är snabbare? Nu när det har kommit så många intressanta systemkameror kanske kompakterna får vänta?

imaging-resource.com brukar vara ganska snabba.

dpreview.com är dock väldigt grundliga så det brukar vara värt att läsa deras tester. Såvitt jag vet är de bara två personer som testar kameror (jag vet inte om båda gör det på heltid) så det brukar ta rätt lång tid.

Har G9 autoISO? Det är en funktion som jag lärt mig uppskatta på Panasonic LX2.
När den kombineras med antiskakfunktionen hålls ISOt automatiskt nere och man får brusfriare bilder.

Skönt att RAW är tillbaks, men 28mm vidvinkel måste man ha på en "middagskamera".

Än är det tydligen ingen som slår min Panasonic LX2.

Eftersom G7 har ISO Auto och ISO HI (High ISO Auto) bland ISO-inställningarna så gissar jag att G9 har det också (den har ju en likadan ISO-ratt. Det är dock dåligt beskrivet i G7-manualen. Det står inte mellan vilka värden ISO varieras i de båda auto-lägena.

Enligt den här sidan så har G9 samma ISO-inställningar som G7.

Nej Canon har en chans till.
S70 var en fantastiskt bra andrakamera som jag sålde till förmån för modernare LX2.

se: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s70.php

Jag vill att dom gör en ny S90 med S70:ans basfunktioner inkl. RAW samt en modern generation 3 dator med antiskak+autoISO och snabbhet.
Vidvinkel 28mm skall självfallet vara kvar och möjligheten att skjuta genom lupp också. Den saknar jag utomhus på LX2:an.
Kommer en sån här S90 byter jag bums.

Oj, den S70 såg liten och kompakt ut.
Var den dålig jämf. med LX2?
3 Dator, vad menas med det?

Annan fråga: Nån som hört när G9 kommer i butik?

Senast ändrad:
Nej, men den var mycket långsammare. Första generationen av Canons kameraprocessorer hette DIGIC, nästa generation DIGIC II och den som sitter i kamerorna idag DIGIC III. Det är precis som på LX2, där heter den Venus Engine III idag och det är en oerhörd skillnad på datorkraft. LX2:an justerar antiskak och autoISO 4000 ggr/sek !!!! och det är nog något liknande prestanda på G9:ans DIGIC III.

Det var med stor sorg som jag gjorde mig av med S70:an, den hade för kompaktklassen kanonfin optik byggd av UA-glaselement (Ultra High Refractive Index Glass Moulded Aspherical Lens). I S80:an hade man inte råd med det och inte heller RAW så den föll plask i botten.

S90:an som jag vill ha den skall naturligtvis ha riktigt skarptecknande UV-glas med vidvinkel 28mm, DIGIC III och RAW samt antiskak+autoISO i samma behändiga format som S70. Det måste ju finnas någon inom Canon som håller med, men så kommer prisgrubbarna i slutändan och förstör det hela.

Om dom ändå kunde hålla prisgubbarna utanför.

Håller med dig Christer. En sån S90 vill jag också ha. Lite beslutsvånda själv just nu. Jag har en trött S60 som varit bra men gått i backen. Allra helst en Ricoh GX100 (motsv. 24-70 mm) med Canon sensor.

Magnus

jag fick min igår :)

nu ska jag lära mig en hel massa och bli polare med den med bara...
känns gedigen och rätt genomtänkt tycker jag än så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar