Annons

Nya powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)

Tack så mkt.

Om man nu skall använda den så bör man nog se över brus nivåer, men det lär väl dröja ett tag tills optiken kan använda sig av en sådan sensor om det äns kommer att hända?

Var hittade du G seriens sensor storlek?

G9 - lägre pris?

Enligt Digitalcamerainfo.com ska listpriset bli 100 USD lägre än G7, 499 USD i stället för 599 USD. Vad det betyder på gatan får vi väl se..

Varför gör inte Canon (eller ännu bättre; Nikon) en kompakt med stor sensor?
Så att vi som vill ha ett komplement till vår DSLR verkligen kan plåta obehindrat...
Jag använder analog kompakt idag, det är det enda som ger mig den bildkvalitet jag vill ha.

Jeppe skrev:
Mailade in ordern redan klockan nio i morse. Ska bli skönt att slippa dra med stora kameran på familjeturerna.

Du är inte ensam om detta och frågan är hur ofta man egentligen behöver en system kamera. Bra kompakt ihop med extern blixt räcker långt.

pareli skrev:
De jobbar nog mer på att få fram kompakta systemkameror än att får fram stora kompaktkameror. ;)
En kompaktkamera med en stor sensor är nog också en för nischad produkt för att vara intressant för dessa jättar.

Det verkar inte som om hastigheten hos G9 ökat från G7, så frågan är om RAW-kapaciteten är tillräckligt för att vara användbar annat än i undantagsfall.

Allemyr skrev:
Tack så mkt.

Om man nu skall använda den så bör man nog se över brus nivåer, men det lär väl dröja ett tag tills optiken kan använda sig av en sådan sensor om det äns kommer att hända?

Var hittade du G seriens sensor storlek?

1/1.7" sensorer är 7.6x5.7mm stora, det vet väl alla? ;) (ja, jag vet - skadad)

Eftersom man får helt andra möjligheter att tillverka optik med en liten sensor, så skulle jag tro (är ingen optikexpert) att det faktiskt är lättare och billigare att göra bra optik till små sensorer än till stora.

pareli skrev:
Så att vi som vill ha ett komplement till vår DSLR verkligen kan plåta obehindrat...
Jag använder analog kompakt idag, det är det enda som ger mig den bildkvalitet jag vill ha.

Jag tillåter mig att spekulera lite. En stor sensor ställe högre krav på optiken, dessutom är ljusvinklarna, pga den kompakta konstruktionen, väldigt branta. Som vi vet är branta ljusvinklar inte så önskvärt i kombination med en bildsensor. Men Sigma har gjort DP1 som är en "nästan-aps-sensor", så visst går det att göra större. Frågan är väl mer om konsumenterna är beredda att ta kostnaden. Det lär dröja innan vi ser kompakter i 24x36-formatet.

Å andra sidan behöver G9's objektiv vara ca 3 ggr så bra som en kompakt med sensor stor som t ex 40D's, eftersom man måste förstora ca 3 ggr mer för att få samma bildstorlek på skärm eller papper. En lten sensor ställer alltså större krav på objektivet när det gäller skärpa och upplösning.

Olle

Jeppe skrev:
1/1.7" sensorer är 7.6x5.7mm stora, det vet väl alla? ;) (ja, jag vet - skadad)

Eftersom man får helt andra möjligheter att tillverka optik med en liten sensor, så skulle jag tro (är ingen optikexpert) att det faktiskt är lättare och billigare att göra bra optik till små sensorer än till stora.

Förstår inte Jesper.

En sensor som är 1/1.7 är diagonalen 0.58 tum, dvs 14.94mm. Nu påstår du att en dylig sensor har måtten 7.6 x 5.7 och då får jag fram en diagonal på 9.5mm enligt "Pyttes sats".

Var gör jag fel? / Jan-Olof

Jeppe skrev:
Frågan är väl mer om konsumenterna är beredda att ta kostnaden. Det lär dröja innan vi ser kompakter i 24x36-formatet.

Jamen, 24x36 är ju helt onödigt. APS-C är säkert inte heller nödvändigt. Man får ju fokusera på vad som är nödvändigt att uppnå och hur det skall ge en fungerande helhet, när man är designer.
Det vi vill ha är en upplösning som är jämförbar med 6 megapixel APS-C och godtagbart brus på ISO 800. Skall det vara så jävla svårt? :-] Vi kan betala bra för att få verkligen bra grejer.
Alla amatörer med för mycket pengar att spendera som lurats att köpa DSLR utan att kunna använda dom under de senaste åren borde vara en stor nog marknad för denna pryl...

Fogel70 skrev:
Det verkar inte som om hastigheten hos G9 ökat från G7, så frågan är om RAW-kapaciteten är tillräckligt för att vara användbar annat än i undantagsfall.

Jag kollade lite på specarna från G7. Den lagrar en jpg (4300kb) på 1,5 sekund. Detta skulle innebära att en 12MP RAW skulle ta runt 6 sekunder att skriva ner med komprimering (Canon har förlustfri komprimering på sina RAW).

Fast jag tror ändå att merparten av bilderna tas i jpg med den kameran. Men det är ju alltid bra att kunna plocka fram RAW om det är lite knepigare. JPG klarade G7:an med 2 bilder/sek, tills minneskortet är fullt. Skulle inte tro att G9 är annorlunda på den punkten.

Jeppe skrev:
Mailade in ordern redan klockan nio i morse. Ska bli skönt att slippa dra med stora kameran på familjeturerna.

Vad enkelt det lät... En annan måste dock budgetera för ett sådant inköp. Har ju inte 4-5000kr bara så där. Dessvärre :-(

Någon som vet om det påverkar bruset att använda en lägre upplösning och skjuta JPG?
G9 verkar kunna gå att använda med både 6 och 4 megapix.

Rogerber skrev:
Vad enkelt det lät... En annan måste dock budgetera för ett sådant inköp. Har ju inte 4-5000kr bara så där. Dessvärre :-(

Nej, vem har det? Men jag har sparat och längtat efter en liten kompakt som passar mig. G7:an kom nära..

Jeppe skrev:
Fast jag tror ändå att merparten av bilderna tas i jpg med den kameran. Men det är ju alltid bra att kunna plocka fram RAW om det är lite knepigare. JPG klarade G7:an med 2 bilder/sek, tills minneskortet är fullt. Skulle inte tro att G9 är annorlunda på den punkten.
Enligt specifikationen tar G9 (omkring) 1.5 bps. (Med kontinuelig AF tar den 0.7 bps jämfört med G7:ans 1.2 bps).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto