Annons

Nya pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax distributionsproblem är att Pentax har mycket färre återförsäljare och distributörer över världen jämfört med Canon och Nikon. Det gör att det kan vara svårt att hitta Pentax i den lokala butiken, sedan så är det många butiker som inte vill lagerhålla annat än de mest populära produkterna vilket gör att det blir väntetider på de andra produkterna eftersom de måste beställas.

Hälsar
R
 
snap skrev:

I mina ögaon o dom flestas ögon så ligger Pentax klart efter canon/nIkon.Titta bara på den nya sensorn på 12milj från sony i vilka kameror den hamnar först i.
Inte var det pentax i alla fall. Kan dom inte ens få 12milj sensorn i tid från sony hur ska dom då kunna få fram en mellanformatsdigitslkamera.

Att Sony väljer att prioritera Nikon, som är en större kund hos dem än Pentax, det kan man väl inte klaga på Pentax för?!

Skillnaden mellan oss Ove, det är att du klagar på Pentax för de beslut som Sony fattar gällande hur Sony säljer sina sensorer och vilken kund de prioriterar, medan jag klagar på Sony för de beslut som Sony fattar.

Gällande mellanformatskameran så har Kodak uppgraderat den sensor som är tänkt för 645D. Eftersom Pentax inte tillverkar sina egna sensorer, så är de beroende av sensorleverantörer som Kodak, Sony m fl. Om sensorleverantörerna har tekniska problem, eller produktionsmässiga problem, så drabbar givetvis detta Pentax.

Canon har en fördel där, för de gör sina egna sensorer. Nikon har också en fördel för de är en stor kund hos Sony och prioriteras därför framför Pentax.

Det är givetvis önskvärt för Pentax att släppa sitt destruktiva beroende av Sony genom att hitta andra lösningar, detta arbete är igång och det ryktas att kommande modeller äntligen kommer vara Sony-fria. Å andra sidan så har detta rykte funnits förr så vi får väl se om de har hunnit bli färdiga med denna sensor än. Men jag ser ingen framtid för Pentax hos Sony.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Fuji kanske inte vill sälja sin sensor, de kanske vill vara ensamma om den så de kan fortsätta sälja sina kameror dyrt...
Ja, där är ju förhållandet det omvända. De gör fräsiga sensorer och köper andras kamerahus. Skulle de börja sälja sina sensorer så skulle nog ingen köpa deras kameror.

Tillägg: För övrigt har väl Nikons nya kameror egentillverkade sensorer?
 
Hoppas den har automotiv så man slipper tänka med... ;)

Allvarligt nu då. K10D är jag otroligt nöjd med. Det jag saknar är sökaren från LX, och då krävs det fullformat. Kan det blir det tro?
 
Roland Mabo skrev:
Nya Nikon D300 har en Sony sensor, samma som Sony använder i sin nya A700. Jag har sett spekulationer om att även D3 har en Sony sensor, men jag har inte sett något definitivt klarlagt om tillverkaren.
Ok, det låter rimligt att D300 och A700 har samma, men om D3 har Sonysensor vete fanken. Jag har ganska bestämt för mig att den var tillverkad av Nikon, men det kan ju vara så att den är utvecklad av Nikon och tillverkad av Sony, eller kanske tvärtom. Hur som helst lär den inte hamna i någon konkurrents kamera på ett tag i alla fall;-)
 
nya kameror?

Sa.... Kommer det nagra nya kameror snart och vad kan man vanta sig av dem? Frankrikemassan har varit nu? Vad visade Pentax?
 
Nikon D3

På DP Review står det:
...introduction of the 'FX format' (new moniker created by Nikon) D3 which features a 36 x 23.9 mm 12.1 megapixel CMOS sensor...
Sen står det "FX format sensor (Nikon design)" på
http://www.dpreview.com/previews/nikond3/
så Nikon tillverkar inte men vem om inte Sony...Panasonic?
 
Tyckaren skrev:
Pentax har 5% av världsmarknaden på DSLR, och trots att K10D fått bra tester, så säljs det till slutkund bara t.ex. 149st K10D i en sådan viktig månad som augusti (Sverige), när den totala DSLR försäljningen är 5300st i augusti (Sverige). Hur skall de då ha råd att utveckla så mycket nytt?

Lyckligtvis så är inte Pentax helt beroende av den svenska försäljningen. I Europa så är Pentax starkast i Frankrike, med Tyskland och Benelux-länderna strax efter. På den japanska hemmamarknaden har K10D toppat den japanska försäljningsstatistiken flera gånger - länkar till dessa siffror har givits tidigare i detta forum, senaste länken gavs i somras.

Pentax utvecklar digital teknik för systemkameror tillsammans med Samsung Techwind, som är en del i den enorma koncernen Samsung Electronics. Sedan så ägs Pentax nu av Hoya som är huvudleverantör av optiskt glas till världens optikindustri och stora även inom andra områden. Både Samsung och Hoya har välfyllda kassakistor som Pentax tar del av för att bygga ut sitt produktsortiment.

Hälsar
R
 
raskolnikov skrev:
Berätta gärna hur man uppdaterar profilen i Adobes mjukvaror.

Här finns inställningar för ACR från en K10D ägare som är missnöjd med Adobes profil, bland annat så ger dessa inställningar utökad omfång i låg- och högdagrar:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24508194&q=acr+profile&qf=m

Här finns en diskussion om ACR kalibrering för PEF:
http://groups.google.com/group/acrc...77c83e07dd/e04c5eda9e7119f7?#e04c5eda9e7119f7

Här finns ett dokument som lär ut kamerakalibrering i Adobe:
http://www.photoshopforphotographers.com/pscs2/download/movie-10.pdf

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Lyckligtvis så är inte Pentax helt beroende av den svenska försäljningen. I Europa så är Pentax starkast i Frankrike, med Tyskland och Benelux-länderna strax efter. På den japanska hemmamarknaden har K10D toppat den japanska försäljningsstatistiken flera gånger - länkar till dessa siffror har givits tidigare i detta forum, senaste länken gavs i somras.

Ja Pentax är starkare i Frankrike och Tyskland än vad de är i Sverige, men fortfarande långt i från N & C, och den försäljningen du rapporterar om från Japan, räcker inte heller till på långa vägar att höja världsmarknadsandelen mer än 5%, trots att de bevisligen gör bra kameror. Fortfarande är det så att de saknar tillräckligt stor distribution.

Pentax utvecklar digital teknik för systemkameror tillsammans med Samsung Techwind, som är en del i den enorma koncernen Samsung Electronics. Sedan så ägs Pentax nu av Hoya som är huvudleverantör av optiskt glas till världens optikindustri och stora även inom andra områden. Både Samsung och Hoya har välfyllda kassakistor som Pentax tar del av för att bygga ut sitt produktsortiment.

Med så mycket pengar borde de ju vara störst... Fast Toyota, världens största bilföretag lyckas ju inte i Formel 1 heller, trots att de spendrat > 20miljarder kronor.

Märk väl att jag inte talat illa om kamerorna, jag försöker bara berätta att det finns fler sanningar för att man skall nå framgång.

Hälsningar

Adam
 
Adam

Du ifrågasatte att Pentax har råd med att utveckla nya produkter och du baserade din tveksamhet inför Pentax ekonomiska resurser till produktutveckling på Pentax marknadsandel på världsmarknaden.

Jag visade enkelt att Pentax utvecklingsresurser inte i sig är beroende av försäljningsprocenten därför att Pentax har stöd i ryggen av två företag med välfyllda kassakistor som är beredda att satsa dessa på produktutveckling.

Avtalet med Samsung Techwind tecknades i Oktober 2005 och hitills har detta samarbete inte resulterat i en färdig produkt. K10D är framtagen av Pentax, arbetet påbörjades innan avtalet med Samsung och Samsung hann inte påverka utvecklingen.

Nu är tiden kommen att lansera de första ordentligt samutvecklade produkterna. Samsung har ett större distributionsnät än Pentax, vilket i sig självfallet kommer hjälpa till med att höja marknadsandelen för K-fattningen betydligt. Slå ihop Pentax och Samsungs distributionsnät och du har en vinnare! Det är framförallt i Asien, men även i USA, som Samsung ligger bättre till distributionsmässigt än Pentax. I Sverige säljer Samsung via andra kanaler än Pentax, exempelvis så har ju Expert visat sig villiga att sälja Samsung medan de är mer tveksamma till Pentax.
Oavsett vilket så tjänar Pentax pengar eftersom Samsungs systemkameror och objektiv idag tillverkas av Pentax och det kommer fortsätta att vara så inom den närmaste framtiden också.

Hoya tog över Pentax sista juli detta år, än har detta inte hunnit resultera i stora förändringar. De extra resurser som Pentax nu har fått till förfogande tack vare Hoya är inget som resulterar i nya produkter på två veckor precis, det kommer självfallet ta lite tid.

Liknelsen med Toytas Formel 1 satsning håller inte, därför att hur bra bil de än gör så är de beroende av bra förare för att lyckas. Nu är ju Pentax lyckligtvis inte beroende av hur bra fotograferna är som använder Pentax produkter. :)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Adam

Du ifrågasatte att Pentax har råd med att utveckla nya produkter och du baserade din tveksamhet inför Pentax ekonomiska resurser till produktutveckling på Pentax marknadsandel på världsmarknaden.

Jag visade enkelt att Pentax utvecklingsresurser inte i sig är beroende av försäljningsprocenten därför att Pentax har stöd i ryggen av två företag med välfyllda kassakistor som är beredda att satsa dessa på produktutveckling.

Avtalet med Samsung Techwind tecknades i Oktober 2005 och hitills har detta samarbete inte resulterat i en färdig produkt. K10D är framtagen av Pentax, arbetet påbörjades innan avtalet med Samsung och Samsung hann inte påverka utvecklingen.

Nu är tiden kommen att lansera de första ordentligt samutvecklade produkterna. Samsung har ett större distributionsnät än Pentax, vilket i sig självfallet kommer hjälpa till med att höja marknadsandelen för K-fattningen betydligt. Slå ihop Pentax och Samsungs distributionsnät och du har en vinnare! Det är framförallt i Asien, men även i USA, som Samsung ligger bättre till distributionsmässigt än Pentax. I Sverige säljer Samsung via andra kanaler än Pentax, exempelvis så har ju Expert visat sig villiga att sälja Samsung medan de är mer tveksamma till Pentax.
Oavsett vilket så tjänar Pentax pengar eftersom Samsungs systemkameror och objektiv idag tillverkas av Pentax och det kommer fortsätta att vara så inom den närmaste framtiden också.

Hoya tog över Pentax sista juli detta år, än har detta inte hunnit resultera i stora förändringar. De extra resurser som Pentax nu har fått till förfogande tack vare Hoya är inget som resulterar i nya produkter på två veckor precis, det kommer självfallet ta lite tid.

Liknelsen med Toytas Formel 1 satsning håller inte, därför att hur bra bil de än gör så är de beroende av bra förare för att lyckas. Nu är ju Pentax lyckligtvis inte beroende av hur bra fotograferna är som använder Pentax produkter. :)

Hälsar
R

-----------------------------------------------

Men jag har ok från dig på att det är viktigt med distrubition, oavsett hur bra produkter man tillverkar?

"att Pentax utvecklingsresurser inte i sig är beroende av försäljningsprocenten"

Fantastiskt, de kan alltså tillverka en massa saker, och ingen bryr sig hur det går?

"exempelvis så har ju Expert visat sig villiga att sälja Samsung medan de är mer tveksamma till Pentax."

De har enbart sålt när de fått riktiga slaskpriser. Du hittar idag knappt Samsung DSLR i några av Experts butiker.
Och det är hos den största åteförsäljaren av DSLR Sverige. Inte bra.

Formel 1 liknelsen är ju jättebra. Sätt Ralf Skomakare i en vinnarbil, så vinner han snart - det har han ju gjort förut. Något knasigt måste Toyota ha gjort, för trots alla pengar når de dåligt med framgång. Bilen är i sig inte så tokig, men de har fel strategi, och vet inte riktigt hur de skall göra för att tackla problemet.

"Nu är ju Pentax lyckligtvis inte beroende av hur bra fotograferna är som använder Pentax produkter. :)"

Bättre och fler fotografer, borde betyda bättre feedback till Pentax.

Hälsningar

Adam
 
Adam

Eftersom Pentax har både Samsung och Hoya i ryggen, som jag redan skrivit till dig tidigare, så innebär detta - tack vare Samsungs och Hoyas stora kassakistor - att Pentax har större utvecklingsresurser än dess låga marknadsandel i procent på världsmarknaden får dig att tro att de har.

Jag har svarat på din fråga om hur Pentax kan utveckla produkter trots en låg marknadsandel, svaret är - därför att de har resurser från Samsung och Hoya.

Självfallet är distribution viktigt, vilket är skälet till att Pentax och Samsung samarbetar med varandra. Som jag tidiagre redan har givit i mitt svar till dig så får Pentax genom Samsung avsättning för produkter och teknik genom ytterligare en distributionskanal.

Både Samsung GX-1L och GX-1S är gamla idag, GX-10 är den enda Samsung i dagens utbud som är "up to date" tekniskt. Samsung vet att med en konkurrenskraftig modell och två antika, så vinner man inte världsherravälde, därför har Samsung valt att ligga lågt på marknaden tills de nya samutvecklade produkterna är färdiga för lansering.

Som jag redan har skrivit till dig så har de samutvecklade modellerna inte introducerats på marknaden än, därför att utveckling tar tid. Samarbetet undertecknades i oktober 2005, först nu är tiden snart kommen att introducera dessa nya produkter på marknaden. Pentax kommer att hålla en officiell presentation i januari.

Varför Toyota inte lyckas inom F1 är inget som jag väljer att spekulera kring i detta Pentax forum.

Hälsar
R
 
Sony har en fördel med egna butiker i Sverige, om/ vilka andra länder Sony har butiker i vet jag inget om. I egna butiken har Sony kameror att visa och i min enda lokala handlare som är Euronics finns Sony systemare.
Nu finns Samsungs kompakter i min lokala oxå så vi får se vilka dom har i framtiden.
Samsung hade inte varit stora om dom inte kunde distributionen, då hade det varit "dom kan nog där i Korea och dom blir nog stora i framtiden..."
 
Ja, Samsung ökar sin närvaro i butiker genom det digitala kompaktsortimentet. När Samsung släpper ett större sortiment av konkurrenskraftiga systemkameror, så är det min personliga övertygelse att Samsung kommer att satsa hårt på marknadsnärvaro av dessa - vilket även kommer att gynna Pentax-användare. Ju större marknadsandel som K-fattningen får, desto större intresse hos tredjepartsleverantörer att utveckla lösningar vilket breddar utbudet för Pentax och Samsungs användare.

Hälsar
R
 
Hej alla på denna tråden.
Efter att ha läst igenom inläggen (trots att den är lite gammal) men fortfarande intressant för mig som håller på och välja "riktig" digitalkamera (system) för första gången.

Dela gärna med er av era erfarenheter på min tråd nedan där jag lutar mot att köpa Samsung GX10 eller Pentax K10D (samma hus?).

Jag törstar efter era kunskaper för att kunna göra ett bra beslut för systemkamerainköp inom kort...

Hjälp mig välja en "riktig" kamera (system):
http://www.fotosidan.se/forum/showt...;threadid=85223
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.